afbouwen borstvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door philine08, 14 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. philine08

philine08 Nieuw lid

14 mei 2008
    2
    0
    0
    beste lactatiedeskundige,

ik probeer al een week de borstvoeding af te bouwen,alleen weet ik niet of ik goed bezig ben.
    Ik krijg nauwelijks advies van de arts op het consultatieburo.

mijn baby wil om de 3 uur gevoed worden. het is een hele grote baby en groeit erg hard.

ze is nu 6 weken. We zijnhelemaal gebroken van de nachten, al 6 weken lang en willen graag dat ze meer doorslaapt.

Als ze flesvoeding krijgt slaapt ze 4 uur.

Omdat ze dus 8x gevoed wordt, vind ik het lastig om naar 6 voedingen over te gaan.hoe moet ik dit doen?

haar dag ziet er als volgt uit;

het borstvoedingsschema zag er als volgt uit: 7.00 uur,10 uur, 13.00 uur, 15.00 uur, 18.00 uur, 21.00 uur,24.00 uur, 2.00 uur 5.00 uur

nu is het veranderd naar: 7.00 bv
    10.00/11.00 fv
    14.30/15.00 bv
    17.30 gedeelte fv, en dan 19.00 gedeelte bv
    22.00/23.00 fv
    04.00 uur bv

Ik merk dat mijn borsten om 13.00 op spanning staan en weet niet of ik nu moet kolven of dit moet laten tot de voeding om 14.30.

Ik weet nu niet of ik op de goede weg ben. misschien dat ik t heel anders moet doen.

graag zou ik willen weten hoe ik het beste dit verder af kan bouwen zonder dat ik een borstonsteking krijg.

ik zou graag de avondvoeding van 22.00/23.oo fles willen geven.
    mijn arts adviseerde mij om en om te voeden, bv, fv, bv, fv.

kun je me alsjeblieft helpen. hoe kom ik naar 6 flesvoedingen?

groetjes en alvast dank voor je hulp.
    Philine

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Philinne,

Wat naar dat je je bij het CB niet gehoord voelt. Juist als je daar steun zoekt.

Je geeft aan dat je dochter een flinkem eid is van 6 weken. Dat ze dan meer voeding gebruikt is dan niet vreemd.
    Ik kan goed begrijpen dat je graag wil dat je dochter doorslaapt. Maar weet ook dat juist de wat grotere (zwaardere) kindjes een grotere behoefte hebben aan vaker een beetje voeding.

je zegt zelf al dat wanneer ze een fles KV krijgt dan ze dan 4 uur slaapt. Dat is inderdaad logisch omdat KV zwaarder verteerbaar is. Borstgevoede kindjes zijn daar niet aan gewend en hun lichaam doet er langer over om die voeding te verteren. Als het lijf eraan is gewend kan ze best terugvallen in de oude voedingstijden. Hoeft niet maar ik zie regelmatig kindje die om eenzelfde reden zijn overgegaan op KV en dat na een tijdje er eigenlijk niets veranderd was in de drinktijden.

Maar goed dat terzijde.
    Jij bent bezig met afbouwen en ziet nog niet hoe dat het beste kan.

het schema wat je beschrijft ziet er toch goed uit?

Wanneer je de Bv wilt afbouwen wanneer deze goed op gang is dan moet je rekenen op ongeveer 1 week per voeding die je kan afbouwen zodat je lichaam er niet teveel last van krijgt.

Je begint dan met het laten vervallen van de minst lopende voeding, meestal is dat de voeding eind van de middag.

Die sla je over (je geeft FV). Je lijf gaat reageren met stuwing. Stuwing is nodig om je lichaam een seintje te geven dat er moet worden gestopt met produceren. Een beetje stuwing hoort maar let op dat je niet te ver gaat want dan zit je met een borstonsteking en dat wil je niet.

Als je het niet meer red kan je de spanning er af kolven (kan met de hand) net zoveel tot het dragelijk is tot het volgende voedingsmoment.

Je kan ook eerder aanleggen maar mijn ervaring is dat dan de voedingstijden helemaal op de kop gaan.

Gedurende de dagen zal je merken dat je steeds makkelijker de tijden kan overbruggen. Als je lichaam zonder problemen van de ene BV naar de andere kan komen zonder last te hebben van de voeding die je oversloeg dan kan je een volgende BV gaan afbouwen.

Doe dit om en om. Dus laat niet ineens alle BV na elkaar vallen want dan wordt het moeilijk.

Wanneer je bijna alles hebt afgebouwt houden de meeste mensen de avond en ochtend voeding nog over. dan aan jou de keus welke je als eerste afbouwt. er zijn ook moeders die houden die nog lekker in stand om niet helemaal te stoppen.

Hoe minder voeding je geeft hoe sneller het afbouwen kan gaan. Dit is erg afhankelijk van hoe jij er zelf op reageert.

Als ik jouw schema goed lees dan ben je nu eigenlijk al direct 5 voedingen aan het laten vervallen waarvoor je 3 FV hebt ingevuld. Die van 10, 13, 18 deels wat later, 21, 24 uur en 2 uur
    Ik dank dat dat wat veel van het goede is om mee te beginnen.

Ik snap dat je snel van de vele voedingsmomenten af wilt. Je schema met 6 voedingen ziet er best goed uit alleen zal de overgang geleidelijk moeten gaan. Op de momenten dat je normaal BV gaf heeft jou lichaam immers een voeding klaar liggen.

De bovenstaande manier van afbouwen is de nette manier.
    Soms stoppen moeders met aanleggen en kolven alleen nog maar en stellen voedingen zo lang mogelijk uit en kolven minimaal. daar ben ik geen voorstander van omdat het heel vaak tot een BO leidt.

Anyway,

Gun jezelf nog even de tijd. Als je geleidelijk afbouwt kom je ook vanzelf wel op 6 KV uit. Als je op de nette manier start dan vervalt 1 voeding, doordat er langer wordt geslapen kan je de daaropvolgende BV waarschijnlijk al wat later geven. Als je dan om en om een voeding laat vallen heb je kans dat bij 2 of 3 KV er al een heel ander voedingsschema ontstaat.

Bij pijn kan je best een ibuprofen of andere pijnstiller nemen.

Succes

Ilse

3. philine08

philine08 Nieuw lid

14 mei 2008
    2
    0
    0
    dank je wel ilse voor je reactie.ik ben er erg blij mee.

ik vergat te zeggen dat ik al 3weken met afbouwen bezig was.vandaar dat ik er al meerdere flesvoedingen tussen had zitten op mijn schema.
    het komt nu een beetje raar over,maar was dus al gestart.

ik kolf op de momenten dat ik bv moet geven, dit geef ik vervolgens in een flesje aan de baby.t komt omdat de baby zich steeds verslikt als ik haar aan de borst doe. ze is al in verwarring geraakt met het zuigen aan de speen. daarom heb ik t zo opgelost.
    ik heb al allerlei verschillende manieren gebruikt om haa rbv te geven, rugby, rechtop, op mijn buik etc. du sdoe dit nu maar.

groetjes philine

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Dan denk ik dat je goed bezig bent zo. Gewoon even de tijd nemen en dan zit je straks zo op 6 KV.

Succes
    Ilse

Deel Deze Pagina