duimzuigen of speen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door girl21, 5 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

wat vind jij?

1. liever een duim!

2. liever een speen!

3. duim of speen, maakt niet uit...

4. geen duim, geen speen. is niet nodig!

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Vanaf ruim 1 jaar hebben wij Eva verboden om overdag te duimen. Ze mocht alleen nog maar duimen als ze naar bed ging. Is even consequent zijn (ook door het kdv, maar dit ging prima) en dan werkt het echt. Als ze wel bleef duimen was dreigen met naar bed brengen al voldoende om die duim uit haar mond te laten gaan ;).
    Nu duimt ze alleen nog als ze gaat slapen. Ik hoor haar een paar minuutjes sabbelen, daarna draait ze altijd nog even en is haar duim uit haar mond. En die paar minuten duimen kunnen echt geen kwaad.

2. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik probeer hier nu ook al de speen te beperken en alleen op bed te geven. Duimpje pakt ze soms. 'k Wil eigenlijk de speen met een jaar afgeleerd hebben, lijkt me ook gemakkelijker dan dat ze ouder zijn.
    Zelf geduimd tot mn 4e en geen beugel. Ik heb als ik het voor het kiezen zou hebben toch liever de speen met het oog op afleren.

3. Niboma

Niboma Fanatiek lid

20 nov 2008
    1.439
    0
    36
    Vrouw
    Veluwe
    Mijn jongste zoontje wil geen speen, die kokhalst hij er net zo hard weer uit. Hij gebruikt z'n ringvinger van zijn rechterhandje. Nou prima, als hij dat lekker vind. Ik kan me er niet druk over maken. Hij komt vanzelf wel op de leeftijd dat hij er mee stopt.

M'n andere zoontje is een spenenkindje. Inmiddels zijn we sinds een aantal maanden zover dat hij 'm alleen nog krijgt als hij slaapt. Hij legt z'n speen ook zelf op het plankje terug als hij uit bed komt. Vanaf dat hij 2 jaar wordt, en dat is al over 3 weken, gaan we proberen hem er helemaal af te krijgen.

M'n oudste 2 kinderen hebben nooit iets om een speen of een vinger/duim gegeven, en dus ook nooit gebruikt.

4. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Onze dochter duimt vanaf dat ze ± 6 maanden was. Ze valt er heerlijk mee in slaap. Ik heb onze tandarts er toen naar gevraagd en zij zei: "Daar doe je niks aan, de één heeft een speentje, een ander een duimpje en weer een ander sabbelt op een doekje oid. Als ze ouder zijn kun je dat afleren." Ach dat zien we dan wel weer. Ze duimt alleen als ze moe of verdrietig is. Verder niet, ze loopt niet de hele dag met haar duim in de mond.

Overigens heeft Mijn zus geduimt tot ze een jaar of 12 -13 was, verder geen raar gebit nu ofzo, praat ook heel goed, ook nog problemen mee gehad eigenlijk.

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Het maakt me niets uit. De oudste duimt, toen ze 3 maanden was hoefde ze haar speen echt niet meer, haar duimpje is veel lekkerder.
    Mijn zoontje heeft een speentje. Alleen voor in bed of als we onderweg zijn en hij gaat in zijn autostoeltje slapen.

6. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Tja, mijn dochter heeft de eerste 4 maanden een speentje gebruikt omdat ze toen erg veel pijn had en haar duim dan niet kon "binnenhouden". Toen de pijn verdween heeft ze haar duim gevonden en daar is ze erg blij mee geloof ik.;):D
    Ik vind een duim een mooier en natuurlijker gezicht dan een speen. Natuurlijk is een duim wel moeilijker af te leren, maar het voordeel is weer dat ze hun duim niet zomaar "verliezen".
    Bij kindjes vanaf een jaar of 1,5 vind ik het ook niet zo mooi staan, zo'n speen in hun mond. Een duim vind ik persoonlijk erg lief en schattig, maar dat is natuurlijk mijn mening en die deelt niet iedereen. En wat het afleren betreft, van nature duimen kindjes en het merendeel houd er vanzelf mee op op een gegeven moment. Ga er dus maar vanuit dat dat hier ook het geval zal zijn op den duur en anders zien we dat dan wel weer.
    Ikzelf heb nooit geduimd, maar moest wel een beugel en mijn nicht die nu nog steeds duimd (35+) heeft nooit een beugel gehad. Dus dat kan ook alle kant op.

7. germini

germini Fanatiek lid

29 mei 2008
    1.373
    0
    0
    MEE EENS!!

Mijn zoontje duimt ook en ik vind het zooooooooooo schattig!!:D En ik hoef er niet elke keer uit in de nacht als hij eventjes wakker wordt! Ik hoor hem dan zijn duim zoeken en daarna heerlijk smakken en verder slapen. HEerlijk toch?

En daarnaast..........mijn zoontje had eerst een speen maar die accepteerde hij op een gegeven moment niet meer en koos voor de duim. Daar valt niets meer aan te sturen is zijn eigen keus!!

En joh duimen is echt niet slechter dan de speen hoor dat is allemaal al weer achterhaalt!! GEwoon lekker laten duimen en er trots op zijn!!;)

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Trots op duimen? Wat een raar principe... mijn zoontje heeft 's nachts een speen (en daar hoef ik nooit voor uit mijn bed ;)).
    En achterhaald.. nee, het hangt van je genetisch stelsel af.. Mijn neefje heeft toch echt heel duidelijk van de tandarts te verstaan gekregen dat hij moet ophouden met duimen omdat de stand van zijn tanden dan nog veel slechter zou worden.

Ik vind duimen trouwens prima hoor.. lijkt me een natuurlijk proces maar schattig? Ja 's nachts maar overdag vind ik het bij oudere kinderen net zo sneu als een speen (en die speen pak je dan toch makkelijker af dan de duim...)

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Haar zoontje is 4 maanden en ja dan is het schattig :). Lisa duimt sinds een paar dagen en ik vind het zó schattig! En als ze straks ouder is mag ze niet meer overdag duimen, want dat vind ik dan inderdaad niet schattig meer ;).
    En trots, ja ik ben best een beetje trots dat het Lisa met 3,5 maand lukt om te duimen. Eva lukte dat pas met 5 maanden.

10. Miran6

Miran6 Actief lid

31 jan 2010
    322
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kinderen moeten het zelf gewoon aangeven vind ik. Mijn zoontje kokhalst van een speen en probeerd zijn duim te pakken. Maar ipv zijn duim knabbelt hij nu nog op zijn vuistje. Zelf vind ik het super schattig er uit zien...kinderen hebben troost in hun duimpje en het ziet er heel natuurlijk uit, net zoals een kind aan een borst heel natuurlijk is. Er zijn ook zat kinderen van 4jaar die rustig nog met een speen lopen, vreselijk gewoon. Maar lekker zelf weten allemaal.
    Girl21: echt een schattige foto :)

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Schattig toch?

12. babysaluki

babysaluki Niet meer actief

Ikzelf ben tot op heden niet van het duimen afgekomen... Ik heb er wel veel lasten mee gehad... had een overbeet van 12 mm. en heb een kaakoperatie moeten ondergaan daarvoor.. nu is er niks meer van te zien... verder kan ik bijna niet meer ademen door m'n neus als gevolg van het duimen... door de druk die de duim uitoefend op het gehemelte is mijn neusschot helemaal scheef gegroeit. Gelukkig is dit zo niet te zien... maar wel erg vervelend... Mijn dochter duimt ook... ik had eerst liever dat ze aan een speen zou wennen... maar dat heb je niet in de hand.. ze wilde absoluut geen speen... alleen de duim... dus hopen dat ze het niet zo lang blijft doen. Maar voor nu vind ik het geen enkel probleem.

13. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik ben blij dat mijn kinderen speenloos zijn. Ik vind het helemaal niets, en stuk siliconen in de mond.
    Hier pakken ze allebei hun duim, vind ik prima.

14. Tamale

Tamale Niet meer actief

Ik ben blij dat mijn dochter niet duimzuigt.
    Het ziet er schattig uit ja, maar een speen is makkelijker af te leren.
    En beter voor het gebit!
    Je kan wel zeggen: ik heb jarenlang duimgezogen en er niks aan over gehouden.
    Maar dat klinkt me een beetje in de oren als: ik heb jaren lang gerookt, en nooit last van gehad.
    ( niet dat duimzuigen ongezond is natuurlijk )
    Maar iedereen reageert er anders op en ik zou me persoonlijk later behoorlijk lullig voelen wanneer mijn dochter een beugel zou moeten omdat ik te eigenwijs was om te luisteren naar bewezen feiten.

En een knuffelspeen is hier de uitkomst.
    Alleen als ze naar bed gaat, voor de rest wil ze de speen niet eens.

15. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Beter voor het gebit?
    Je pikt ze er zo uit die speenkindjes, om over het leren praten nog maar te zwijgen.

16. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Mijn oudste had noch speen, noch duim. De jongste duimt als ze in slaap gaat vallen, verder niet. Ze wil persé geen speen en ik kan natuurlijk niet continu naast d'r bedje gaan staan om te zorgen dat ze haar duim niet in d'r mond steekt...

Bij 'n baby vind ik 't schattig, bij 'n ouder kind niet meer zo.

17. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    cygnet@ mijn dochter heeft ook een paar jaar te horen gekregen dat haar gebit verpest werd door duimen end at ze ermee op moest houden............ het probleem was alleen dat ze niet duimde en geen speen gebruikte. zie mijn reactie.

18. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    waar ik me aan erger is dat peuters en kleuters lopen te lallen emt zo'n speen in hun mond. dat vind ik pas slecht voor hun spraakontwikkeling.

19. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    hahahahaha ja precies mijn woorden!

20. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008