duimzuigen of speen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door girl21, 5 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

wat vind jij?

1. liever een duim!

2. liever een speen!

3. duim of speen, maakt niet uit...

4. geen duim, geen speen. is niet nodig!

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Er zijn heel smerige middeltjes in de handel om duim of vingerzuigen af te leren.. (net zoals nagelbijten)

2. pixiehollow

pixiehollow Bekend lid

12 jun 2009
    909
    15
    18
    huishoudhulp en student dierenartsassistent
    Lummen/Belgie
    Ikzelf heb geduimd tot mijn tiende en met mijn spraak en tanden is niets mis. (Krijg zelfs complimenten van de tandarts omdat ze zo mooi recht staan.)

Kan me ook nog goed herinneren hoe zalig ik het vond, dus mijn zoontje mag van mij gerust duimen zoveel als hij wil.

Op de moment heeft hij ook zijn speentje nog graag, maar duimpje( eigenlijk bijna half zijn vuistje) gaan steeds vaker zijn mondje in en dan hoor je hem zo lekker zuigen erop. Vind ik best wel schattig!

3. Sunlight

Sunlight Fanatiek lid

7 nov 2007
    2.717
    0
    36
    beveiliger
    friesland
    ik heb ook liever de speen maar duimzuigers vind ik schattiger haha.
    ik heb speen gehad vroeger en heb ook nooit een beugel gehad. en mijn broertje en zus duim en allebei een beugel.
    maar ik vind dat een zorg voor later. ze kunnen nog lang nog geen beugel. laat ze nu eerst maar lekker genieten vn het zuigen vind ik

4. Yukl

Yukl Niet meer actief

Leuk al die persoonlijke verhalen die vervolgens als de waarheid worden gezien ;) Zal ik dan de mijne maar even vertellen?
    Ik heb totdat ik een jaar of 8 was op 2 vingers gezogen en mijn tanden stonden schots en scheef. Zie je nou wel dat duimzuigen heel erg slecht is (oh nee, persoonlijke ervaringen zeggen helemaal niets). ;)

Ik prefereer overigens de speen. Lijkt me makkelijker af te leren en ik heb inderdaad begrepen dat dat beter is.

5. Yukl

Yukl Niet meer actief

Kun je nagaan wat ie een reeks aan woorden hij had gezegd als ie geen speen had gehad ;)

6. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    heb tot mijn 12 aan de duim gezogen en dat is echt wel zichtbaar. ben ook blij dat bijde kids hier niet duimen maar als het zo zo zijn dan is dat toch zo. kunt moeilijk de vinger er af hakken. mijn zoontje heeft zo nu en dan een speentje als hij echt moe is of als hij slaapt) en dochter had hem alleen in bed maar toen ze der broertje kreeg gebruikte ze hem wat vaker. het zijn mijn kids en laat de rest maar zeiken. weet ook wel dat een duim of speen niet goed is. mijn dochter moet der speentje wel altijd thuis laten en hij mag dus niet mee de deur uit. ok moet ze hem altijd uitdoen als ze praat anders negeer ik haar totaal.

tandarts zij dat speen beter was dan duimen maar merk nu al dat mijn dochter een lichte overbeet heeft. nou ja dit heeft mama ook dus misschien ligt het niet aan de speen maar hebben we het gewoon :)

7. Ckialita

Ckialita Bekend lid

28 jan 2009
    993
    0
    0
    Er is een verschil tussen spraakontwikkeling en taalontwikkeling.
    Wat jij noemt is taalontwikkeling. DIt zit vooral in de hersenen en niet in de mond. Taalontwikkeling gaat over het aantal woorden wat kinderen kennen, en de lengte van zinnen die ze kunnen zeggen.
    Spraakontwikkeling gaat over de uitspraak. Zeg maar eens een ie en een oe, dat verschil heet spraak en geen taal. Spraak heeft te maken met hoe een klank (of woord) uitgesproken wordt. Kinderen die altijd met een speen lopen, KUNNEN klanken verkeerd uit gaan spreken, omdat de tong gewoon niet de ruimte heeft om alles te doen wat de bedoeling is. Kinderen die duimen KUNNEN een luie tong krijgen, die tegen de tanden duwt, wat er weer voor zorgt dat de tanden scheef KUNNEN gaan staan. (zie ook pagina 3, heb ik ook wat geschreven ;))
    Allebei de opties KUNNEN dus problemen geven met de spraak. Voordeel is dat de speen dus weggenomen kan worden, en tegenwoordig worden de spenen zo ontworpen dat er zo min mogelijk problemen met de tong optreden. Is nog steeds niet ideaal, maar goed, je duim kun je helemaal niet aanpassen :)

Ik ben zelf niet echt ergens voor of tegen, ik hoop uit te kunnen leggen wat de problemen van beide KUNNEN zijn :)
    (het is voor de spraak gewoon allebei slechter dan niks in de mond namelijk)

8. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    In ons geval, zeg ik "geen speen, geen duim, is beide niet nodig" dus heb dat ook gestemd.

Dat komt omdat ze hier geen van drie duimzuigen of speenzuigen. Alle zuigbehoefte die ze hadden/hebben word aan voldaan aan de borst en/of aan de fles. Naast het drinken op verzoek, hebben onze kinderen geen extra zuigbehoefte, dus is een speen of duim in ons geval niet nodig.

Er zijn uiteraard kinderen die het wel nodig hebben, om die zuigbehoefte daarin kwijt te kunnen, omdat ze het niet aan de borst/fles kunnen bevredigen, prima zou ik zeggen, lekker geven wanneer daar die behoefte aan is, heb daar geen probleem mee ;).

Onze zoon heeft toen hij een maand of 4/5 (geloof ik) was tijdelijk wel een fopspeen gehad, niet om te zuigen, maar om te spelen en op te knagen, helemaal geweldig vond hij dat, na een paar weken is dat ding weer de container in gegaan, maar hij heeft er in ieder geval nog even plezier van gehad ;).

Liefs, Hanneke!

9. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    ik heb voor duimzuigen gekozen. Niet dat we veel keuze hebben, meneer weigert een speen en prefereert zijn duim. ik maak me er niet druk om, ben allang blij dat ik niet steeds op zoek hoef naar een weggegooide speen.

10. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    HIer liggen een aantal spenen nog in de verpakking. Wát ik ook deed (ook het idee 'een speen kun je makkelijker afleren), mevrouw bliefde het ding gewoon niet en prefereerde haar duim.

Ik heb altijd heel erg lopen roepen dat ik duimzuigen metéén zou afleren bij m'n kind, maar nu 't puntje bij 't paaltje komt.....................

11. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Ach ja, ik ben op zoveel dingen teruggekomen sinds ik moeder ben. Je kunt vooraf wel hele mooie ideeën hebben maar in de praktijk blijken de dingen toch heel anders te lopen.

12. YenD

YenD VIP lid

31 aug 2009
    6.343
    2
    0
    gelukkige huisvrouw
    ergens tussen hier en daar
    nou dat is dus niet altijd zo.
    Mijn zoon had tot z'n 3de een speen.
    En als hij die kwijt raakte in bed mocht ik hem gaan zoeken.
    Dat gebeurde zo'n 2 à 3 x per nacht!!
    Ik was dolblij toen die speen de deur uit ging!

M'n jongste is een klopjacht begonnen op z'n duim, het wil alleen nog niet lukken.
    Ik vind het prima, dan maar iets moeilijk af te leren, als hij er gelukkig mee is ben ik dat ook.
    Die duim hoef ik tenminste niet 3 x per nacht te zoeken!
    Hahaha

13. prrrsam

prrrsam Bekend lid

1 jan 2009
    987
    1
    18
    Mijn dochter duimt en ik ook nog steeds. :)

14. tanna

tanna Bekend lid

26 mei 2008
    685
    0
    0
    Waar de kleine behoefte aan heeft. Mijn dochter is een duim zuiger en wil echt geen speen. Mijn zoontje heeft veel behoefte aan een speen. En mijn nichtje heeft geen duim en geen speen nodig.

15. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Mijn dochtertje gebruikt zowel een speen als haar duim en tja ik kan moeilijk tegen haar zeggen: Mag niet!! Stop ermee... Want ik denk niet dat ze dat snapt ;)

Ik denk dat het uiteindelijk weinig uitmaakt wat ze hebben of een duim of een speen ooit moeten ze er toch vanaf.... En tja het ene kindje is daar sneller mee dan het andere!

Bovendien is het natuurlijk zo: Een duim hebben ze altijd bij de hand ;)

16. Danjo

Danjo VIP lid

25 feb 2007
    18.384
    22
    38
    Vrouw
    hier een duimer en ben dr gelukkig mee, als ik die verhalen wel hoor dat mensne er tog x uit moeten om er een speen in te stoppen nou dank u. heb zelf tot mn 13e geduimd en nooit geen hinder van gehad. speen is wel makkelijker af te leren maar zie heeeeeeeeeel veel kinder overdag met zon vies ding in de mond lopen

17. fantasy

fantasy Actief lid

24 jul 2007
    473
    0
    16
    Veluwe
    Liam wilde nooit een speen en is nooit gaan duimen. Hij is gaan sabbelen op een Nijntje knuffellap en hij knuffelt er nog steeds mee om te kunnen slapen.
    Ik hoop eerlijk gezegd dat het met zijn zusje precies zo zal gaan, maar goed dat zien we dan wel. Als zij wel behoefte heeft aan speen of duimen, so be it...

18. Romy1980

Romy1980 Fanatiek lid

14 jul 2008
    1.005
    128
    63
    Mijn kleine duimt ook lekker als ze moe is....
    Heerlijk.
    Ik heb vroeger ook altijd geduimd en ben er ook makkelijk vanaf gekomen.
    Zonder beugel en moeilijk af te leren.

Liefs

19. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Ik had ervoor getekend als Kyra haar zuibehoefte op iets anders dan mijzelf had uitgeleefd en dan maakte mij het niets uit of dat nu een duim, speen of tutlapje was geweest. Ik denk dat alles zo'n beetje wel een nadeel heeft.

20. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Wij hebben voor een speen gekozen, we hebben liever niet dat ze gaat duimen i.v.m. het gebit. Ik ken wel meerdere mensen die door het duimen in de jeugd een beugel moesten dragen om het gebit weer goed te krijgen.

Als onze meid de speen wilt geven we hem, maar vaak heeft ze er geen behoefte aan.

Ieder z'n eigen voorkeur toch? Wat anderen ervan denken is niet belangrijk, mensen moeten zich eens minder bemoeien met anderen ;)

Deel Deze Pagina