Duivelse naam??

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Mir1984, 25 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mir1984

Mir1984 Fanatiek lid

8 aug 2010
    1.299
    0
    0
    Filiaalmanager, drogisterij
    Asperen (Gelderland)
    Hello dames,

Mijn vriend en ik weten sinds kort dat we een zoontje krijgen, dus zaten we te kijken/denken over een leuke naam. We vinden allebei Damian/Damien een super leuke naam. Maar is dit niet de naam van de zoon vd duivel?? We hebben nogal christelijke mensen in de familie en ik wil er niemand pijn mee doen. En bovendien kan hij op school misschien gepest worden. Ik kan op internet nergens de betekenis van de naam vinden. Hebben jullie enig idee? Als het namelijk niet zo is, is het duidelijk dat dat wel ns z'n naam kan worden.

Thanx!

2. aggossie

aggossie Actief lid

17 mrt 2010
    120
    0
    0
    Bij de betekenis staat het niet, het wordt wel genoemd in de reacties.

3. leyshena

leyshena Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.959
    0
    0
    helpende niveau 2 in opleiding
    midden nederland
    ja ik heb ook gehoord dat het die betekenis heeft

dus dat het een duivelse naam is :(

4. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

ik heb dat ook altijd begrepen dat dat een duivelse naam is..aan de ene kant heb ik zoiets van ach mensen..kom zeg!!!!!!!!! het gaat om het persoontje zelf!!!! als je rekening moet houden met welke betekenis elke naam heeft of gaat uitzoeken wie wat heeft gedaan die de naam pietje of jan draagt dan kun je je kind net zo goed kind zonder naam noemen.
    maar aan de andere kant..tjah je hebt een christelijke familie dus die zullen het hoogstwaarschijnlijk vreselijk vinden. niet dat je daar dan zo speciaal rekening mee moet houden want hoe dan ook ligt de beslissing bij jullie maar het is natuurlijk nooit leuk om vervelende opmerkingen over de naam van je kind aan te horen.

5. Maryam86

Maryam86 Bekend lid

17 mrt 2010
    527
    0
    0
    NULL
    NULL
    Damian | Name Meaning & Origin | Boy Name Damian | Baby Names World

Damian has suffered from its association with the film The Omen (the character Damien Thorn is the child antichrist, which is never a great way to start out). However, the name actually comes from the Greek meaning 'to tame', and belonged to a third century Christian martyr. Twins Saint Cosmas and Saint Damianos refused payment to heal the sick in Syria and converted many to their faith before being killed under the emperor Diocletian's persecution. Despite the devil associations, Damian was the 136th most popular name for boys in the US in 2006.

St. Damian is the patron saint of barbers, druggists and chemical workers.

6. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Ik zou gewoon een naam kiezen die jullie mooi vinden en me niet door de mening van bepaalde familieleden laten leiden. En ik moet trouwens zeggen dat ik de betekenis niet echt schokkend vind.

7. Marise

Marise Fanatiek lid

10 apr 2009
    1.588
    1
    0
    Sylvie Meis haar zoontje heet toch ook zo.... Ik vind het maar onzin, duivelse naam. Zou lekker kiezen wat je leuk vindt. Ik vind Damian de leukste van de twee.

8. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

ja goed maar ts is toch niet sylvie meis?

9. Desert

Desert Fanatiek lid

18 jul 2008
    3.216
    0
    0
    Die van Sylvie van der Vaart spreek je uit als Damjan en Damian als Deemian(hahaha lekker duidelijk zo)

Een vriendin haar zoontje heet ook zo en die word niet gepest hoor!
    Volgens mij komt het alleen door die film dat het een Duivelse naam is...en niet vanuit een geloof ofzo..

Ik vind het echt een supernaam! Als die kleine van mijn vriendin zo niet geheten had, hadden wij ons mannetje zo genoemd!

10. Jalou

Jalou Bekend lid

5 feb 2010
    931
    0
    16
    Rotterdam
    Ik denk dat het inderdaad komt door de film The Omen, zoals boven ook wordt beschreven.
    De naam heeft geen duivelse betekenis, maar wordt met de film als dusdanig geassocieerd.

Misschien heeft je familie vanwege zijn christelijke achtergrond de film niet eens gezien en wat meerdere hier ook zeggen. Het is jou kind en jij moet de naam mooi vinden. Niet de rest van de familie, anders kom je er nooit uit.

Ik heb trouwens niet die associaties met die naam.
    succes ermee!

11. beagle78

beagle78 Bekend lid

7 feb 2008
    720
    1
    0
    #11 beagle78, 25 nov 2010
    Laatst bewerkt: 25 nov 2010
    Toen ik de topictitel las wist ik al dat het over de naam damian zou gaan hahaha

Ik heb zeker de associatie met Damian uit de film The Omen. Ik zou mijn zoon dan ook nooit zo noemen,maar dat komt echt omdat ik de film goed ken en dat donkerharige enge jongetje zo voor me zie.

Er zijn vast wel veel mensen die die film helemaal niet kennen.

12. Mir1984

Mir1984 Fanatiek lid

8 aug 2010
    1.299
    0
    0
    Filiaalmanager, drogisterij
    Asperen (Gelderland)
    Allemaal super bedankt voor de reacties! Ik zal er nog goed over nadenken, maar ik denk dat ik het wel weet.

13. wendyp

wendyp Niet meer actief

Ik wou ook al beginnen over The Omen. Dat jongetje dat dus het zoontje van de duivel speelt, die heet zo.

Ikzelf zie niet in, waarom je je kind zo niet zou noemen. Damjen is ook wel leuk, die uitspraak.

14. Samantha1980

Samantha1980 Actief lid

19 mei 2010
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi ik ben christen en ...de duivel heeft geen zoontje (i.i.g. in de bijbel niet) daar moest ik al een beetje om lachen. en duivel zelf is Lucifer genaamd. nou, ik zelf vind Damian ook wel een mooie naam eigenlijk, maar het lijkt een beetje op ''demon'' vandaar ws de associatie ook voor mensen..

gewoon doen wat je wilt...ik zou hem toch geen Lucifer noemen;)

15. emje

emje Niet meer actief

ik denk dat als je alle namen zou wegstrepen die in dat soort films zijn gebruikt dat je niet veel over houd. zelf vind ik damian een erg mooie naam en staat ook op ons lijstje voor een jongen. trouwens ook op die van mijn zus :p dus als onze kindjes jongens waren geweest was het ruzie om de naam denk ik :p haha

16. Konijn

Konijn Niet meer actief

Ik ben zelf christen en zou mijn kind nooit Damian noemen, om genoemde redenen.

Sec genomen is het natuurlijk wat absurd. Zoals al is gezegd: Satan heeft helemaal geen zoon en de hele heisa is gebaseerd op een film.

Desondanks zou ik er vanwege de associatie vanaf zien.

Ik heb overigens een Damian in een van mijn klassen en dat is een prima jongen hoor. ;) Niets mis mee...

17. Esmeralda1984

Esmeralda1984 Niet meer actief

Wij hebben de naam Damian ook op ons lijstje staan. We zijn er nog niet en ik moet nog 2 weken.. Maar in de film word het uitgesproken als deemian... die van ons word dan Damian. Hele andere uitspraak.. ik lig dan de link niet naar de film.

18. smartie1980

smartie1980 Niet meer actief

Tja.... ik weet niet of ik het zou doen hoor.
    Zelf helemaal niet gelovig, dus op zich zou ik daar geen waarde aan moeten hechten. Maar inderdaad, de associatie is er wel! En ook bij veel mensen. Ook als ze the omen nooit hebben gezien, blijft het toch een naam die daarmee wordt verbonden. Ik heb het ook al vaker gezien, ik ook series op tv dat die naam daar mee samen hangt.
    Terwijl, idd, het feitelijk niet zo voorkomt in de bijbel.

Ik ben niet gelovig, maar zou toch niet mijn kind zo willen noemen om die reden...

Aan de andere kant ben ik altijd heel erg voor de vrijheid van naamkeuze. Iedereen moet lekker kiezen wat ie mooi vindt, los wat anderen daarvan vinden.

19. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Meertens instituut:
    Damien, Damian komen van: Damianus
    Verklaring
    Evenals Damasus wordt deze naam in verband gebracht met Griekse damazein 'bedwingen'. De heilige Damianus was martelaar, broer van Cosmas; kerkelijke feestdag: 27 september. In Holland is de naam aan te treffen vanaf het begin van de 14e eeuw.

Dus niets duivels, afgeleid van heiligennaam! Gewoon uitleggen aan je familie dus.

Zie ook hier:

NVB : voornaam Damian

20. umpalumpa

umpalumpa Lid

24 aug 2010
    58
    0
    0
    Je kunt ook zeggen dat het refereert naar Pater Damiaan, een beroemde Belgische pater die op het eiland Molocai mensen met lepra ging verzorgen. Hij is geloof ik een paar jaar geleden heilig verklaard.

Deel Deze Pagina