zwangerschaps cursus, wel doen of toch maar niet?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door jt82, 4 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Vind jij een cursus nodig voor de bevalling

1. Ja, heb er veel baat bij (gehad

2. Nee , je kunt het prima zonder

3. wel gedaan, maar niks aan gehad

4. niet gehad, en daar achter spijt van

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. jt82

jt82 Fanatiek lid

17 aug 2009
    1.628
    98
    48
    Hai,

Ik zit erg te twijfelen om een zwangerschaps curscus te volgen. Mijn voorkeur zou dan (denk Ik) uit gaan naar yoga
    Dat raadde mijn vk ook aan als ik wat zou willen doen. Maar mijn vraag is het nou wel echt zo nodig ?? (vind het ook behoorlijk prijzig :))

Ben wel een vrij angstig typje , en zie ook best wel op tegen de bevalling, maar heb wel zoiets van je moet het toch doen, en weet niet of zo'n cursus daar bij helpt ....
    Ik lees vrij veel dus dat zit wel ok, maar met name de ademhalings technieken of tips of iets .... die mis je dus als je niets doet ..

Wie heeft er wel veel baat bij gehad of wie vind juist dat je het ook prima kunt zondere enkele cursus?

2. daydreamer

daydreamer Niet meer actief

Ik heb het bij de 1e niet gedaan. Ik had zoiets van: Zoveel vrouwen op de hele wereld die bevallen! Dat moet toch kunnen!
    En ik heb het niet gemist. Je puft op een gegeven moment zelf mee. :)

Dit keer ga ik het waarschijnlijk wél doen. En dan niet zwangerschapsgym, ofzo, maar ook yoga. Samen met een vriendin!
    En omdat bij een 2e alles al 'normaler' is. Of hoe leg ik dat uit.. Ik bedoel, je weet al hoe het gaat. Heb de meeste dingen al in huis, enzo. Daar vind ik het juist wel leuk om dit te doen bij deze zwangerschap.

3. Leliana

Leliana Niet meer actief

Idem! ;)

En dit keer ga ik het ook niet doen! Weet nu ook beter wat mij te wachten staat! :)

4. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Ik heb geen zwangerschapscursus gevolgd, in B is dat volgens mij ook niet zoveel als in NL als ik dat hier zo lees. Maar ik heb het niet gemist. Wist niet waar ik me aan moest verwachten bij de bevalling, heb het gewoon over me laten komen en dat is me goed meegevallen. Had wel hele toffe vroedvrouwen in het zh, dat doet volgens mij ook veel.

5. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Ik ben zwanger van de eerste en ik heb mijn zwangerfit cursus er net op zitten.
    Ik heb er veel baat bij gehad. Ten eerste omdat ik 1x per week lekker actief bezig bleef en daarbij had ik ook losse coachingslessen ter voorbereiding op de bevalling.

We kregen tijdens de coachingslessen veel uitleg. We hebben alle fasen van de bevalling besproken, we hebben een partnerles gehad met mijn man samen en we hebben veel verschillende baringshoudingen/ puf oefeningen gedaan.

Of het me echt veel gaat helpen moet ik natuurlijk nog ondervinden, maar ik vond het sowieso ook fijn om 1x per week met medezwangeren te kletsen over kwaaltjes en gevoelens enz.

Mijn cursus was overigens 110 euro voor 10 lessen en 4 coachingslessen en ik heb dit geheel vergoed gekregen van mijn zorgverzekering....

Je moet vooral doen waar jij je goed bij voelt!!! Succes met je keuze, ik zou het alleen niet van geld af laten hangen!

6. lentebloem

lentebloem Actief lid

9 mrt 2011
    330
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik heb ook yoga gedaan, heb er nu de laatste 2weken geen put meer voor. ik deed voorheen niet aan yoga, en was er nogal nuchter in. de houdingen weet ik niet of ik daar wat aan heb, de ademhaling oefeningen misschien wel. wist voorheen niet dat je op zoveel plaatsen kon ademen haha.
    sommige zeggen dat je op het moment zelf doet wat je goed lijkt.

misschien kan je een proefles proberen?

7. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik heb het niet gedaan maar ik zou het bij een eventueel volgend kindje toch wel graag willen doen.
    Ik raakte tijdens de bevalling helemaal in paniek omdat het allemaal super snel ging ik gewoon maar niet doorhad hoe ik moest ademen/puffen en de norse verpleegkundige niet bepaald behulpzaam was ;)
    Ik stapte er als zovelen in en dacht: er zijn zoveel vrouwen voorgegaan, de natuur regelt dit wel.
    Of een cursus uiteindelijk wel geholpen had weet ik natuurlijk ook niet zeker :)

8. linnie27

linnie27 Fanatiek lid

6 jun 2011
    1.389
    0
    0
    Ik was ook aan het twijfelen, maar heb me toch wel ingeschreven. Ik ga de yoga doen, die trekt me veel meer dan de gym. En idd de yoga is best prijzig, duurder dan de gym. Maar ik hoor veel positieve verhalen over de yoga, en omdat ik ook nogal een angstig typ ben hoop ik dat ik me leer ontspannen. En helpt het niet, dan weet ik dat voor een eventuele volgende keer.

9. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    Ik heb t de vorige keer gedaan en deze keer heb ik me alweer opgegeven. Het is best nuttig, maar zonder kan ook best denk ik. Waar het voor mij om draait is dat je gezellig samen bent met andere vrouwen die ongeveer even ver zwanger zijn. Ik vind het erg gezellig en heb er ook vriendinnen aan overgehouden met kindjes die vrijwel even oud zijn. Dat vind ik ook een voordeel!

10. Tania

Tania Fanatiek lid

13 mei 2008
    1.240
    0
    0
    Wij hebben Samen bevallen gedaan. Ik denk niet dat een cursus echt nodig is maar ik vond het wel leuk. En prettig om een moment te hebben om echt even met de zwangerschap en bevalling bezig te zijn.

11. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.839
    3.630
    113
    Ik heb t wel gedaan en ik moet zeggen dat ik wel heel veel heb gehad aan de ademhalingsoefeningen. Natuurlijk kun je zelf ook wel bedenken hoe je moet puffen, maar je leert een beetje een onnatuurlijke manier van ademhalen, waar je echt op moet concentreren, en tijdens de weeën leidt dat de aandacht een beetje af van de pijn. Ik vond t nuttig dus.

Inhoudelijke info kun je overal krijgen, dus daar zou ik het niet voor doen. Wat ik wel leuk vond was het delen van ervaringen met andere zwangeren.

Wij hebben overigens een cursus met partner gedaan, dus alle lessen met z'n 2-en. Hoefde van mijn man niet zo nodig, maat ik vond dat ik al genoeg hoefde te doen (kindje kweken), dus hier moest ie lekker mee naar toe ;)

Deel Deze Pagina