Hallo allemaal, Ik ben dit jaar in het derde jaar van mijn studie begonnen. Volgend jaar moet ik 10 maanden stage lopen en afstuderen. Ik ben al dik 5 jaar samen met mijn vriend en we hebben een tijdje terug een huis gekocht. We hebben een grote kinderwens. Ik wil heeeel graag, maar ik twijfel steeds omdat ik bang ben dat ik mijn studie niet kan afmaken of dat het niet te combineren is met een baby. En ik vind het zonde om al die jaren naar school te zijn gegaan als ik het vervolgens niet kan afmaken. Toch ik onze kinderwens zoo ontzettend groot. En mijn vriend werkt fulltime dus voor hem heeft het minder impact op zijn leven, hij kan gewoon blijven werken. Vandaar dus dit berichtje. Ik hoop dat er meiden reageren die dit nu meemaken of die het hebben meegemaakt en dat jullie mij advies kunnen geven. Niet dat jullie mij moeten vertellen of ik het wel of niet moet doen, maar hoe jullie het bijvoorbeeld hebben gered en wat positieve of juist negatieve (moeilijke momenten e.d.) ervaringen zijn. Ik hoop van jullie te horen! Liefs, Nen
Hoihoi Een oud klasgenootje was in de tijd dat wij naar school toe gingen ook bewust zwanger geworden. Wij zaten toen full-time op school, oftewel bol-opleiding. Zij is net voor het examen bevallen, maar zij heeft alles toen ze er weer klaar voor was, het examen kunnen doen, en heeft dit ook gewoon gehaald. Het kan dus gewoon wel. Maar het ligt eraan hoe je doorzettingsvermogen is. Het kan zijn dat je steeds misselijk etc bent en dan is school natuurlijk ook niet fijn. Ik zou zelf denk ik wel wachten, maar dit omdat ik denk dat ik zou stoppen met school.... En je kent jezelf het beste
Hoi hoi, hier een studerende mama in spe Ik zou eigenlijk in november klaar zijn met mijn studie maar een prachtig cadeautje dacht er anders over ... Ik heb er voor gekozen om een half jaar langer over mijn studie te doen.. Omdat je natuurlijk niet weet hoe de zwangerschap verloopt..achter af had ik makkelijk in november klaar kunnen zijn maar goed dan had ik wel stress enzo gehad en dat is natuurlijk ook niet goed.. Nu ben ik in juli/aug. klaar en ga ik in februari inplaats van 2,5 dag stage maar 1 dag stage lopen en ik hoef maar 4 uur in de week naar school... En die 1,5 dag in de week past oma op.. En als ik klaar ben met mijn studie dan blijf ik lekker wat jaartjes thuis of ga ik 2 dagen in de week werken en mijn vriend 3...
Ja, maar het is echt een strijd tussen het hart en het verstand momenteel..... Ga ik voor het geluk dat een kindje ons brengt of wacht ik nog even af en studeer ik nog 2 jaar...
Wat je ook beslist, zorg dat je er zelf helemaal achter staat! Jij weet zelf hoe je het beste in elkaar zit en of je wil sterk genoeg is om het netjes af te maken als je eenmaal zwanger bent of bevallen. En je moet natuurlijk niet vergeten, de meeste meiden zijn niet de 1ste keer zwanger..(natuurlijk geweldig als dit wel lukt ) Succes met het beslissen meis
Klopt. Zwanger worden gaat niet zomaar. En ik heb pco, dus dat maakt het helemaal lastig. Maar er staat nu een afspraak bij de gyn om te beginnen met clomid. Hiermee wordt de eisprong opgewekt zodat ik wel zwanger kan worden. Maar sinds die afspraak staat, ben ik er nog meer over aan het nadenken. Ik dacht dat ik voor mezelf de beslissing al had gemaakt, maar begin opeens zo te twijfelen!
Dat maakt niet uit wie het zegt Het is goed dat je reageert, want ik vraag om advies. Ik wil later geen spijt hebben dat ik niet even heb gewacht.
Das een goeie vraag. Mijn stage zou 40 pw zijn dus dat zou inhouden dat hij/zij veel naar het kdv moet of bij ouders/schoonouders. Das ook zielig he. Ik heb het er op msn nu ook met iemand over. Die stelt ook precies die vragen die mij goed aan het denken zetten. Ik wil het gewoon niet idealiseren en later merken dat het toch niet zo ideaal is om te studeren en een kindje te hebben.
Je zegt t eigenlijk zelf al... Dat je het zielig vind dat de kleine zo vaak naar het kdv of naar opa en oma moet.... Zou je later ook 40 uur gaan werken als de kleine er is of minder ? Of gaat je vriend minder werken...
Hey Nen, Jij zit toch ook bij jong en zwanger worden club? Nou ik zit dus echt in precies hetzelfde schuitje als jou Ik zit nu in mn 3e jaar studie en volgend jaar stage en probeer nu zwanger te worden. Mijn vriend werkt fulltime dus het kan allemaal wel Ik heb zelf iets van, als ik nu deze maand of volgende maar zwanger raak beval ik ongeveer in de vakantie en dan kan ik rustig aan doen en eventueel studievertraging '"aanvragen"". Stel dat het niet lukt, wat heel goed kan, dan neem ik die studievertraging maar voor lief. Mijn vriend is 5 jaar ouder als mij en hij wil het zoo graag en ik ook, ik volg nu mijn gevoel. ik heb genoeg familie en vrienden om me heen die wel een dagje willen oppassen als het moet. maar mijn vriend heeft ook 3dagen per week vrij dus dat telt ook zeker mee. Ik vind gewoon dat je op je gevoel moet afgaan, want het kan wel hoor, je loopt eventueel alleen wat studievertraging op, maar dat heb ik wel over voor zo een wondertje
Hee! Ja ik zit daar inderdaad ook! Mijn vriend werkt 40 uur per week, ook fulltime dus. Het is niet echt een optie voor hem om minder te gaan werken, want hij is militair en we hebben het inkomen ook gewoon nodig, omdat ik nog geen vast inkomen heb natuurlijk. Ik heb wel vrienden hier in de omgeving, maar die studeren en werken ook allemaal en zijn overdag niet thuis. Mijn schoonouders zouden kunnen oppassen, maar ik wil dat niet 5 dagen per week, want dan voeden zij zowat mijn kind op. En mijn ouders verhuizen komende zomer en komen dan op 1 uur bij mij vandaan te wonen. Ook niet echt makkelijk om de kleine daarheen te brengen. Die studievertraging heb ik ook over nagedacht, maar ik ben bang dat afstudeerstage erg zwaar is als je een tijdje fulltime moederschap hebt gedaan. Want dan ben je een beetje uit je school-ritme. Welke studie doe jij? xx
Ik studeer voeding en dietetiek, maar ik heb volgend jaar een halfjaar stage en dan een halfjaar afstudeerproject. dus na die stage dan kan ik het wat rustiger aandoen of ik draai het om..eerst afstudeerproject en dan stage, maar dat wordt denk ik wel heel lastig. en jij?
Ik studeer Personeel & Arbeid. Ik moet vanaf september volgend jaar 10 maanden stage lopen en afstudeerscriptie schrijven. Of 7 maanden stage en daarna 3 maanden afstuderen. Maar dat is ook lastig, omdat je onderzoek meestal over je stagebedrijf gaat en je dan steeds weer terug moet...
hallo... ik heb zelf een zwangerschap gecombineerd met een opleiding. tijdens de zwangerschap was het nog wel goed te doen maar zodra het kindje er is dan ben je natuurlijk veel van huis en je hebt ook veel oppas nodig ik ben blij dat ik het heb gedaan maar ik zou het niet nog een keer over doen ik had gelukkig goed oppas maar door dat je veel van huis bent mis je ook best veel ik zou er heel goed over na denken hoe je dat zou willen in plannen liefs
Je bent nog maar 21,dat is nog heel jong. Mijn man heeft een nicht van 19,haar zoontje is 5 maanden.Ze deed een opleiding voor opticien maar moest stoppen. Het lijkt me in de praktijk best lastig.Maar doe in elk geval waar je hart vrede mee heeft.Wel goed dat je alles zo overweegt.
Persoonlijk denk ik dat het wel heel zwaar wordt om een stage+afstudeerproject te moeten doen als je ook nog een kindje hebt. Want zoals je zegt ben je daar een flink aantal uren per week mee bezig. Tel daar de gebroken nachten bij op, en alle tijd die een kindje vergt (hoe mooi dat ook is!)...Ik weet niet of dat realistisch is, tenzij je een hoeveelheid energie hebt van ik weet niet wat. Je wordt niet blij als je straks thuis komt te zitten met een burn-out; je kindje verdient ook beter. Daarom zou ik er denk ik voor kiezen om nog eventjes te wachten. Je zou evt. wel kunnen proberen zwanger te worden als je halverwege je stage bent? Dan hoef je niet zo superlang te wachten en heb je toch nog tijd voor je stage e.d.
Hey meid, Ik weet hoe je je voelt. Ik had ook me eerste kindje toen ik 21 was. Ik heb wel 6 mnd later me Mbo opleiding afgemaakt. En ik wilde daarna me Hbo opleiding afmaken, wat nooit is gekomen Ik wilde liever meer tijd met mijn kids doorbrengen.. Toen ze wat ouder waren ging ik 3 dagen in de week werken en papa 4 dagen. Dus ze hoefden alleen maar 2 dgn naar de Opvang... Maar kijk 7 jaar later ben ik zwanger van me derde kindje.. En ik zou het weer zo doen.. Ik hou veel van me kids... En nu zit ik voorlopig thuis en geniet ik elke dag van me kids.. Liefs Jeanney