Wie kijkt nu? Het gaat over een kilo bananen voor 1 de kilo bij bijv de jumbo. Ook de AH verkoopt bananen voor 1 (in een zak) En nu gaan ze uitzoeken hoe dat kan want de inkoopprijs is duurder dan de verkoopprijs
Oo vergeten! Kijk het nu terug. Vind het altijd wel boeiend om te zien hoe je genaaid word en alle andere 'ontdekkingen'.
Kartelvorming idee bij die bananen handel de plakkers zijn de grootste verliezers. Jumbo Alberthein het is bewust de prijs laag maken om klant en binnen te halen Die bananen zijn niet de winst. Maar het product daar naast. Het is strategie. En het werkt.
Ik ben benieuwd naar het tweede deel, want ik ben toch bang dat vooral de boeren moeten inleveren om de prijs zo laag te houden. Ik vraag me ook altijd af hoe het komt dat groente/fruit bij bijv Lidl zo goedkoop kan zijn. Hoeveel houden de boeren over? Voor bananen zijn wij inmiddels overgestapt op fairtrade (2 euro/kg)
Is in zoveel winkels zo.. De marges op het ene product zijn verwaarloosbaar of leveren zelfs eigenlijk verlies op en andere producten gaan 6x over de kop.
De manager van JUMBO zei later in het gesprek toch '' we maken WEL winst op de bananen van 1 Presentator vraagt aan de manager ; ''Betekend dit dan dat jullie verlies maken op de bananen?'' Antwoord: Nee, bij bananen is dit niet het geval, we maken er wel MINDER winst op, hoeveel winst we erop maken wil ik niet zeggen zie 11.30 minuten tot 12.05 Keuringsdienst van Waarde - Banaan (deel 1) Snap niet waarom mensen dan zeggen dat ze er geen winst op maken? Het werd toch duidelijk genoeg vermeld Daarvoor is aflevering 2 toch? In die voorstukjes maken ze duidelijk dat er gewoon een soort bananen maffia gaande is en dat er 'oorlog' word gevoerd om de prijzen in de bananenlanden en dat er eigelijk een wet is dat bananen voor een bepaalde prijs verkocht moeten worden maar dat niet gehandhaafd word.
hahah goede aflevering , maar is niet alleen in de jumbo mij de Ah kan je ook een zak bananen voor 1 euro kopen en op de markt ook en hoe meer men met hun ogen knippert tijdens een gesprek van daar maken we geen verlies op des te meer ze liegen ihiihh lijkt mij een lokkertje om zo mensen in de winkel te krijgen , bij de jumbo hier staat de fruit afdeling naast de lekker cake en koek en vlees afdeling en dat is soms best een stukje duurder maar je neemt het snel mee door de verleiding die op gesteld is ik zie uit naar deel 2 vind het een giga leuk programma , mijn man zegt elke keer als we gaan kijken : zo welk product wordt weer eens dat we niet meer gaan kopen hahahah
Dat was toch helemaal geen leverworst maar afval met aroma s? Daarom dat het zo goedkoop is in de winkels.
Hihi ik koop meestal de Max havelaar bananen die zijn lekkerder. En hopelijk iets minder corrupt. Maar af en toe dan nam ik ook wel eens een goedkope bos mee. Misschien maar niet meer doen.
Heb het net teruggekeken.. Beetje tegenstrijdige aflevering.. Wat de jumbo manager zegt, de baas van Dole en de boeren is allemaal een ander verhaal Maar de VASTE prijs voor 1 kist bananen is dus $6, en is wettelijk vastgelegd in Equador, maar volgens de boeren kopen tussenhandelaren van Chiquita en Dole etc toch onder de tafel door soms dozen bananen voor $1,50. Ze laten het contract van $6 zien en betalen $6 maar vragen onder de tafel door $4,50 terug Dus de grote merken zijn net zo'n oplichters met z'n fair trade Ik koop altijd bananen bij de AH voor 1 de zak, zijn dan merkloos maar ja, Chiquita en Dole zijn dus net zo'n oplichters als je de boeren moet geloven en voor Chiquita bananen betaal je 2 in de AH terwijl de boeren daar dus soms ook maar $1,50 per kist krijgen ipv $6.
Ik zat eens te rekenen. 6 Amerikaanse dollar voor een doos naar euro ongerekend is 4.63 (4,70 voor het gemak) en er zit 18 kilo bananen in 1 doos. Dat is 26 cent per kilo. Transport per boot is niet mega duur en zal Max 10 cent pk bananen kosten. Dus als ze dan in NL in de haven komen zal de kostprijs op ongeveer 36 cent per kilo zitten. Ik kan me ergens voorstellen dat je met een dergelijke marge wat kan zou het niet dat in NL alles 80x zo duur is met salarissen e.d
Ik vraag me af of die aanname van transportkosten klopt. Hoe heb je die schatting gemaakt? Ik zou persoonlijk namelijk niet weten hoe ik die in moet schatten. Wat ik wel tekenend vond in het verhaal is de vergelijking met de situatie in Engeland. Daar worden de bananen nog net iets goedkoper verkocht, omdat er al drie jaar een prijzenoorlog aan de gang is omtrent bananen. Ik weet het niet meer precies, maar uit mijn hoofd was het 89 cent per kilo. Daarover werd een beetje tussen neus en lippen door gezegd dat er al drie jaar niemand in de keten meer iets aan bananen verdiend. Het werd gezegd alsof dat vooral zo zielig is voor de supermarkten e.d., maar dat betekent dus ook dat de boeren er niks meer aan verdienen, als je ze zo goedkoop verdient. Ik koop altijd de chiquita bananen bij de AH. Niet de goedkoopste, maar ook niet fair trade. Eerlijk gezegd is de belangrijkste dat ik die bananen het lekkerst vind. Ik zit nu dus een beetje te twijfelen of ik andere bananen moet gaan kopen, die ik minder lekker vind. Ik vond het wel erg om te zien, maar volgens mij is er geen andere oplossing voor dit probleem dan dat heel veel mensen alleen nog maar fair trade producten gaan kopen. En dan niet alleen bij bananen, maar ook bij andere producten, want dit gebeurt natuurlijk bij heel veel producten (exotische vruchten, koffie, suiker, caocao, enz).
Omdat zeetransport niet zo duur is voor dergelijke bedrijven. Ik heb zelf bij een transportbedrijf gewerkt dus heb op basis van hun tarieven het berekend. Mare kijk de AH eens slim zijn...