Cin 3 ervaringen?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door loesje6, 6 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. loesje6

    loesje6 Bekend lid

    4 mei 2012
    884
    196
    43
    Hai dames,

    Na een cin 3 uitslag heb ik in juli 2020 een lisexisie gehad. Ik heb net mijn controle uitstrijkje gehad en moet nog 2,5 week wachten op de uitslag. Het houdt me weer erg bezig merk ik.
    De gyn zei dat alle uitslagen lager dan pap3a2 positief zijn. Voor mij klinkt dat een beetje gek. Ik wil gewoon liefst pap1 en hpv negatief hebben natuurlijk. Maar misschien is dit niet realistisch? Dat dat in 6 maanden in 1 x naar pap1 kan gaan en het hpv ook nog helemaal ‘opgeruimd’ en dus negatief. Het was wel cin 3 wat ik had. Dus misschien heeft dat meer tijd nodig?
    Mensen met ervaring hier??? Hoe was jullie controle uitstrijkje na een cin 3?

    Ben heel erg benieuwd! Hoop natuurlijk op positieve verhalen!! Want wij hebben nog een kinderwens. Wil het liefst zo snel mogelijk beginnen. Maar natuurlijk niet voordat alles daar weer oké is!

    bedankt alvast voor het lezen en reageren.
     
  2. Typicalme

    Typicalme Fanatiek lid

    11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Ik heb jaren pap 3a gehad, tijdens pap 3a ook zwanger geweest van onze dochter. Ieder half jaar controle bij gynaecoloog, Lisexcisie etc, maar ze haalde steeds net te weinig weg waardoor het steeds pap 3a bleef en zelfs pap 3b werd, ook cin3 trouwens. Ze haalden steeds minimaal weg vanwege nog een kinderwens (dan is 'minimaal weghalen' protocol). Tijdens pap3b met de gynaecoloog besloten eerst onze kinderwens te vervullen zodat daarna de cellen ruim weggenomen konden worden.
    Na de geboorte van ons 2e kindje dus weer een Lisexcisie en voor de eerste keer in 6 jaar had ik na 6 maanden eindelijk pap 1! En zelfs HPV negatief! Zo fijn!!

    Nu al 2 x pap 1 gehad en nu weer controle over een jaar.

    Het is helemaal niet fijn, en het gaf mij ook altijd heel veel onrust, maar ik ben zelfs 2 x zwanger geweest in de tussentijd, en dat hadden ze echt niet toegestaan als dat niet verantwoord was. Mijn collega is op het moment ook weer zwanger terwijl zij na een pap3b Lisexcisie ook nog niet op pap 1 zat.

    Hoe dan ook hoop ik dat je snel weer een pap1 hebt, zoals je leest bij mij, kan het zelfs na 6 jaar toch ook gewoon weer 'ineens' pap 1 zijn :thumup:
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  3. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Hier mei vorig jaar pap 3a Cin 3 gehad. Na een lis en 4 maanden wachten had ik pap 2 en negatief HPV. Ik ben eerder voor uitstrijkje gegaan ivm zwangerschapswens. Mocht weer zwanger worden (dus meteen voor gegaan, zie banner) en nu moet ik over 18 maanden weer op controle. Het duurt lang voordat onrustige cellen echt baarmoederhals kanker worden. Vooral als het HPV virus uit je lijf is omdat dat de oorzaak is van onrustige cellen. Er is een beslisboom te vinden op internet wanneer het “oké” is en wanneer niet.
     
  4. DangerBlonde

    DangerBlonde Fanatiek lid

    3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Hier ook in mei 2019 een lis gehad, pap3a2 cin 3, hpv positief.
    Eerste uitstrijkje na de lis was netjes pap 1 en hpv negatief, dat is het tot nu toe gebleven.

    tijdens zwangerschap in 2017 een pap 2 gehad en die is nooit weggegaan, toen het een pap 3 werd is t daarom weggehaald.
    Hier goed resultaat dus.
     
  5. loesje6

    loesje6 Bekend lid

    4 mei 2012
    884
    196
    43
    Oh wat goed om te horen!! Fijn voor je dat het weg is nu!!
    Ja ik ben ook bang dat er misschien te weinig weg gehaald is. Maar ik had toen wel gezegd ik heb al 2 kids, haal maar genoeg weg, maar niet meer dan nodig. Geen idee hoeveel hij weg heeft gehaald. Maar heel fijn om te horen dat het na een lis wel KAN dat het na 6 maanden pap 1 wordt. Wie weet kunnen we dit jaar toch nog voor onze derde! Maar als het weer cin 3 is weet ik niet of ik dat durf hoor. Toen je pap 3a had, was het toen ook al cin 3 bij jou? Of pas toen je pap 3 b had?
     
  6. loesje6

    loesje6 Bekend lid

    4 mei 2012
    884
    196
    43
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!! oh wat goed zeg!! Dus na 4 maanden al hpv negatief! Dan heeft je lichaam het goed opgeruimd!! En snel ook.
    Die pap 2 zijn dan misschien nog wat onrustige cellen. Maar het belangrijkste is dat het hpv ook negatief is. Super!! Dit geeft me wel hoop. Heb je ook nog wel eens last van een contactbloeding? Of dat het daar wat gevoeliger is? Bij mijn controle uitstrijkje zat we een beetje bloed aan het stokje. Dat had ik nooit eerder gehad. Misschien nog beetje dun weefsel daar van de lis. Hoe was dat bij jou bij je controle uitstrijkje na 4 maanden?
     
  7. loesje6

    loesje6 Bekend lid

    4 mei 2012
    884
    196
    43
    Dit klinkt zeer hoopvol! Precies hetzelfde dus als bij mij pap3a2 en cin3. En was jouw eerste controle uitstrijkje ook een half jaar na de lis? En was het toen gevoelig? Bij mij zat er nu een beetje bloed aan het stokje. Ben daardoor ook bang dat het misschien geen goed nieuws is. Maar misschien is dat normaal na een lis. Bedankt voor het reageren!!!
     
  8. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Ik heb nooit contact bloedingen gehad, ook niet voor mn behandeling. Ik heb geen idee of het gevoeliger is nu!
     
  9. loesje6

    loesje6 Bekend lid

    4 mei 2012
    884
    196
    43
    Ik had het ook nooit gehad. Alleen nu bij mijn uitstrijkje bloedde het een heel klein beetje.
    Dus ik was benieuwd of dat bij jou bijv ook zo was. Dus bij het controle uitstrijkje na de lis.
     
  10. DangerBlonde

    DangerBlonde Fanatiek lid

    3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Ja hoor is normaal. Ze gebruiken hier een stokje met een puntje er aan, dat beschadigt de baarmoederhals een beetje. Raakt een bloedvaatje en daardoor paar druppels bloed. Was bij mij een dag of twee maximaal en toen was t over.
    Mijn eerste controle was idd ook een half jaar na de lis, toen weer een half jaar en toen een jaar. Gevoelig ja altijd wel denk ik, ze prikken toch een beetje in die baarmoedermond. Fijn is t zeker niet. Echt pijnlijk vond ik het niet. Maar misschien verschilt dat per vrouw?
     
  11. loesje6

    loesje6 Bekend lid

    4 mei 2012
    884
    196
    43
    Ik vond het ook niet pijnlijk. Een beetje een rotgevoel even. Maar omdat er dus een beetje bloed aan dat stokje zat dacht ik meteen dat het dan wel niet goed zou zijn. Want bij eerdere uitstrijkjes nooit gehad. Maar als jij dat dus ook had bij en controle uitstrijkje na de lis en die was hpv negatief en pap1, dan zegt dat dus niks. Geeft mij weer hoop!!
    Bedankt voor je reactie!!
     
    DangerBlonde vindt dit leuk.
  12. DangerBlonde

    DangerBlonde Fanatiek lid

    3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    O ja, doordat ze met de lis wat weefsel weghalen, komen de bloedvaatjes meer naar de oppervlakte. Dan bloed je baarmoedermond ook wat sneller. No worries, het is vast goed!
     
    loesje6 vindt dit leuk.
  13. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Hier vorig jaar in juli uitstrijkje gehad met uitslag pap3b CIN3. In november heb ik een lis-excisie gehad en in december testte ik zeer onverwachts positief :)
    Ik heb komende dinsdag een eerste echo en wil ik ook met de gynaecoloog bespreken wanneer ik nu het controle uitstrijkje moet doen en of het erg is dat ik vrijwel direct na de behandeling (ongepland!) zwanger ben geworden.

    Ze hebben bij de behandeling geen rekening gehouden met een kinderwens dus hopelijk hebben ze genoeg weefsel weggehaald. Ik zou in mei normaliter de controle hebben, maar dat zal nu met de zwangerschap niet doorgaan. Heb ook nog best wel vragen merk ik.
    Hoe erg is het dat ik zo snel zwanger ben geworden, blijkbaar was de wond nog niet helemaal gelezen aangezien ik 9 dagen na de conceptie (weet wanneer ik seks heb gehad) nog een paar uur flink heb gebloed met stolsels, ws echt een restant (van een blaar? Korstje?)? Sinds 14 dec geen druppel bloed meer gezien en de 22e had ik echt een knaltest. Blijkbaar kan het allemaal wel maar heb vooral vragen over het vervolg.
     
  14. loesje6

    loesje6 Bekend lid

    4 mei 2012
    884
    196
    43
    Oeh ja kan me voorstellen! Gefeliciteerd met je zwangerschap!!!! Ja de controle zal dan wel uitgesteld worden inderdaad. Maak je je dan veel zorgen over of alles weg is? Of ook over het verloop van je zwangerschap? Bijzonder dat je zo snel na de lis bent zwanger geraakt. Een lichaam kan toch meer aan dan je denkt!
    Veel sterkte en hoop dat de gyn al je vragen kan beantwoorden. Had jij ook hpv positief?
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  15. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Nou en of, zeker bijzonder. Ook hpv positief idd. Ik maak me niet direct zorgen want omdat ze geen rekening hebben hoeven houden met een kinderwens (die had ik niet) hebben ze volgens normaal protocol weefsel weg kunnen halen. Oftewel: normaal halen ze dan het minimale weg als een vrouw op korte termijn kinderen wil. Bij mij konden ze gewoon weghalen want nodig, dat hebben ze geloof ik ook gedaan. 'Gemiddeld' qua hoeveelheid zei de gynaecoloog toen ik het later vroeg. Maarja, dan wil je later natuurlijk ook een controle waaruit blijkt dat alles idd weg is, en een goede uitslag.
    Maargoed, ik weet ook dat een lis een hele effectieve methode is dus op zich sta ik er positief in hoor. Ik hoop dat de gyn a.s. dinsdag kleine zorgen kan wegnemen en dat ik een beter beeld heb bij het vervolg. Maar over het verloop van de zwangerschap maak ik me absoluut geen zorgen. Ze zullen best extra controleren als dat nodig blijkt!
     
  16. loesje6

    loesje6 Bekend lid

    4 mei 2012
    884
    196
    43
    Fijn dat je er zo in staat! En spannend weer een zwangerschap. Zeker als het als een verrassing is gekomen!! Moest je erg schakelen? Ik wens je een goede zwangerschap! En hopelijk kan de gyn je verder gerust stellen!
     
  17. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Dankjewel. Ja zeker schakelen. Hoop gepuzzel met opvang straks en alles. Maar heel erg gewenst en het voelt echt alsof het zo had moeten zijn. We kijken enorm uit naar alles wat komen gaat. Zon heerlijke newborn ♡♡ de tijd vliegt zo snel voorbij dat je ook een hoop weer 'vergeet' (ondanks dat de jongste echt nèt 1 jaar was toen ik de positieve test had).
    Dank voor je wensen! Gaat goed komen, hoop ik!
     
  18. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Wilde nog even de afloop laten weten. Mooie echo gehad met kloppend hartje, precies op schema.

    Ik heb afgesproken met de gynaecoloog om het controle uitstrijkje 3 maanden na de bevalling te doen. Er was geen reden om het eerder te doen (de verwachting is nl dat ze al het afwijkende weefsel hebben weggehaald) maar stel dat ik tussentijdse bloedingen krijg of vreemde klachten, dan kan het uitstrijkje ook tijdens de zwangerschap gemaakt worden mocht dit echt nodig zijn.

    Wat dat betreft kwam de timing dus goed! Wij zijn echt in de wolken. Nooit verwacht spontaan zwanger te worden en dan ook nog dat het goed zit voor nu.
    Ik wil iets leuks bestellen haha!
     
  19. loesje6

    loesje6 Bekend lid

    4 mei 2012
    884
    196
    43
    Wat een geweldig nieuws!!!!! Ik ben superblij voor je!
    Geniet ervan!!
    En spontaan zwanger wat bijzonder!!
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina