Ik zou even de situatie kort beschrijven, ik ben inmiddels bijna 2 jaar met me man getrouwd. Hij is bijna 24 en ik ben 21. We hebben nooit ''officieel'' samengewoond, dit was elke keer zwart. Hij staat nu bij een kennis ingeschreven waar wij in het huis eigenlijk gewoon samen wonen, en de man ergens anders, zelf sta ik nog altijd bij me ouders ingeschreven. Maar door de situatie dat ik nog niet erg veel punten heb vanwege mijn leeftijd is het een lange wachttijd voor ons om aan een woning te komen. We hebben al bij zijn ouders ingewoond aan de andere kant van het land en bij mijn ouders. Nu ik zwanger ben willen we toch graag zekerheid mbt. een vaste woning. We werken beiden in deze stad, maar zijn bang dat zijn contract in juni niet verlengt wordt. Dit zal betekenen dat we de huur niet meer kunnen betalen en weer bij mijn ouders zullen moeten intrekken en dit keer met een baby opkomst. We staan bij veel particuliere woonsites ingeschreven, maar vaak is dit ook te duur voor ons. Zouden wij recht op urgentie krijgen?, natuurlijk moeten we dan zeggen dat ik bij mijn ouders woon en hij bij de kennis in. en er een baby op komst is.
Toen ik zwanger was (en alleenstaand) kreeg ik echt geen urgentie.. Dit is helaas in bijna alle gemeentes hetzelfde.
Nee ik weet wel bijna zeker dat dat geen urgentie is. Dat krijg je echt alleen in hele moeilijke situaties, als je echt nergens terecht kunt en op straat staat.
Nee, denk niet dat je recht hebt op een urgentie. Zwanger zijn is geen goede reden om urgentie te krijgen, en zelfs als je dakloos bent krijg je niet zomaar een urgentie. Een urgentie krijg je vaak alleen bij levensbedreigende situaties, of als je gehandicapt bent en een andere woning nodig hebt.
Nee. Urgentie krijg je nog maar héél moeilijk tegenwoordig. Dit is natuurlijk jullie eigen schuld en je kan er ook nog flink problemen mee krijgen dus ik zou vanaf nu het netjes spelen en heel veel geduld hebben.
Nee. En eigenlijk vind ik dat ook terecht. Het is heel vervelend voor jullie maar ik zie ook geen noodzaak tot urgentie.
Ben het met eerdere reacties eens, urgentie krijg je echt bijna nooit meer. In welke plaats zoek je? Wie weet dat er hier iemand iets weet. Wel een ompraktische situatie als je er voor kiest om zwanger te worden...
Urgentie is idd moeilijk te krijgen hoor! Hier lig ik in scheiding en is mijn (ex)man noodgedwongen bij zijn ouders gaan wonen tot ik op de normale weg een woning heb gevonden. Ze hebben wel bij in de gemeente waar ik heen wil, snelzoekwoningen! Die gaan op reactie ipv opgebouwde jaren, enige daarvan is is dat als je met z'n 2en bent dus ook alleen op 2kamerwoningen kunt reageren. Maar daar zou je evt. naar kunnen kijken als dat mogelijk is in jullie gemeente!
Denk het ook niet de regels zijn zo verscherpt en zwangerschap is geen reden tot urgentie. Waarom ben je eigenlijk begonnen met een kindje krijgen.( niet op de lulligste manier bedoeld) Terwijl jullie en nog niet samen wonen en nog niks echt geregeld hebben. Wel getrouwd? Wil niet bot of rot overkomen maar had deze dingen eerst goed geregeld. Nu ziet het er naar uit dat je je ouders er mee gaat opzadelen? Hoe het wel zou kunnen is je ouders trappen je zo genaamd het huis uit als je al een kind je hebt( nu zwanger is geen reden voor spoed) en dan hopen dat je een sociale urgentie krijgt. Succes ermee.
Vanwege de zwangerschap krijg je geen urgentie. Wel kan je misschien een urgentie krijgen als je kan aantonen dat door baanverlies en onvermogen jullie de huur niet meer kunnen betalen en zou je een urgentie kunnen krijgen voor een goedkopere woning. Wel moet je dan ook nergens anders naar toe kunnen en dus op straat staan.
Zoals de rest ook al zegt: nee, ga je tegenwoordig zeer zeer waarschijnlijk echt niet krijgen. Zou goed rondzoeken en of vragen in jullie omgeving, desnoods proberen een buffer aan te leggen zodat de huur wel betaald kan blijven (zou met 1 inkomen misschien toch ook net wel lukken voor een korte periode, helemaal met iets uit je buffertje?) en vriend anders alvast rondkijken voor een andere baan of vragen of er al duidelijkheid is mbt zijn baan?
Ik hoor regelmatig dat ze er steeds strenger in worden en jaren geleden was het al heel moeilijk, Toen mijn oudste net geboren was woonde ik nog bij m'n moeder (was zestien) en heb ik geprobeerd urgentie te krijgen en er werd gezegd dat ik alleen een kans had op urgentie als mijn moeder mij en m'n zoontje op straat zou zetten en ik naar t leger des heils zou gaan.
nee, als je bij iemand intrek heb je een dak boven je hoofd... je krijgt alleen in ernstige gevallen urgentie
Kom op! Jullie wonen samen en hebben een dak boven jullie hoofd. Waarom zouden jullie nu meer recht hebben op een woning dan een ander? Je bent echt niet de enige die zwanger is en graag een eigen huis wil. Ik heb ooit urgentie gekregen, maar ik was door moeder op straat gezet, en leefde voornamelijk in opvanghuizen. Nog heeft het bijna een jaar geduurd voor ik die urgentie had! Nogmaals, kom op, je hebt een dak boven je hoofd en bent samen met je man!
hier sluit ik me wel bij aan, niet echt heel slim ( als de zwangerschap gepland is) Ik persoonlijk zou eerst zorgen dat ik mijn zaakjes op orde had, en dan pas een gezin stichten. Maar goed hier heb je niks meer aan nu. Denk niet dat je hiervoor urgentie krijgt. Zoek anders eens via marktplaats naar een woning, en verbreed je zoekgebied iets. Succes
Helaas ben ik bang. Gaat niet lukken. Ik werd ongepland zwanger en woonde samen in een studio in een werkendejongeren huis. We hadden een heel klein oppervlakje, 30m2. En daar heeft onze oudste dus een half jaar gewoond. Ging prima overigens. Daarna van flat naar flat verhuisd en daarna naar een eengezinswoning. Heeft al met al wel 5 jaar geduurd. Succes!
Nee je krijgt geen urgentie. Vind ook dat je daar, gebasseerd op de door jou verstrekte info, geen recht op hebt.
Ik kan me voorstellen dat dit een lastige situatie is voor je meid. Maar je mag denk ik ook nog wel in je handjes knijpen dat je uberhaupt nog bij je ouders terecht kan en op het moment zelfs nog een woonruimte hebt. Het vooroordeel van: waarom ben je in deze situatie zwanger geraakt, speelt bij mij ook wel een beetje op. Het is niet de meest ideale situatie natuurlijk met dit alles in het vooruitzicht. Maar aan de andere kant mogen wij daar natuurlijk niet te snel over oordelen. We kennen je verder helemaal niet. Ik hoop dat jullie er samen nog uitkomen en dat er een goede oplossing komt.
Je krijgt idd geen urgentie. Ze hebben bij de gemeente van de foldertjes met vragen en als je er 1 met ja kan beantwoorden krijg je het sowieso niet, is dit niet het geval dan heb je nog maar een piep klein kansje... Bij jullie moet je de vraag : Bent u in uw vorige woning inwonend geweest? Met Ja beantwoorden en dus geen urgentie. Ze kijken niet meer naar je persoonlijke situatie tegenwoordig Zwangerschap is zeker geen reden meer, hier hebben ze heel hard gezegd: Dan moeten die moeders (ze had het toen ook o.a. over tienerzwangerschappen maar het geld voor allemaal) maar abortus plegen, het is hun eigen keuzen om in deze situatie een kind te nemen... Klinkt heel hard dat ze dat zeiden maar helaas is het niet anders. Mocht je uit huis gezet worden zal je naar een speciale opvang moeten gaan, nog steeds geen urgentie... (ik heb het helaas zelf ervaren )