Rauwe eieren, verwarmen, mag het dan wel?

Discussion in 'Gezondheid' started by Averlhach, Aug 30, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Wie weet dit?

Ik ben van plan om roomijs zelf te maken. Nu gaan hier rauwe eidooiers in, dat mag natuurlijk niet.

Nu las ik dat je gepasteuriseerde eidooiers kunt kopen, maar die heb ik nog niet kunnen vinden. Weet iemand waar je die kunt kopen?

Nu staat in een van de recepten dat je de room en melk verwarmt, daarna de geklopte eidooiers er door doet en dan tot net niet kookpunt weer verwarmen. Is dit voldoende?

Of heeft iemand een andere oplossing?

Ik loop liever geen onnodige risico's en er zullen ook andere mensen & kinderen ervan eten.

2. Amfy

Amfy Niet meer actief

rauw ei mag je gewoon eten. jij zelf KAN er ziek van worden maar het is niet nadelig voor je kindje

3. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

rauw ei kan listeria bevatten omdat het niet voldoende is verhit, en als jij dat krijgt kan je kindje het ook krijgen en dat is weldegelijk schadelijk voor het kindje

Listeriose en zwangerschap - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu

die link verwijst naar deze link:

Voedseloverdraagbare infecties en zwangerschap - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu

en daar staat ook wat over salmonella, maar of dat kwaad kan :(

4. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Ei gaart geloof ik bij 60 graden al, dus als je het lang genoeg verhit tot tegen het kookpunt aan, is er niks aan de hand. Ik denk dat je voor roomijs een soort custard oid maakt; in dat geval is het ei echt genoeg verhit.

5. Amfy

Amfy Niet meer actief

weetje daar heb je het weer ze weten zelf niet wat ze willen. Toen ik zwanger was van F werd het van de lijst gehaald omdat het niet gevaarlijk was. Toen ik zwanger was van Y was dat nog steeds zo en nu in het en een keer wel gevaarlijk.

zelfs de gynn zei dat het geen kwaad kan voor ene ongeboren baby. dus wat moet je geloven.

6. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

Mar 2, 2012
    1,324
    0
    0
    In rauwe eieren zit geen listeria. Je kan er alleen Salmonella van krijgen. Dat is verelend voor jou en eventueel gevaarlijk als je zelf erg uitdroogt etc. Maar niet direct gevaarlijk voor je kindje.

TS, volgens mij hebben ze gepasteuriseerde eieren bij de Sligro enzo. Succes met je zoektocht en het ijs :)

7. zinzi

zinzi Bekend lid

Jul 22, 2012
    627
    0
    0
    Waar halen jullie het vandaan dat een salmonella niet schadelijk is voor het kindje!
    Ik ken toch echt een geval met een ZEER ernstig gehandicapt kind door een salmonella infectie in de zwangerschap!

8. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Dank jullie voor de informatie.

Ik ben liever zo dat ik naar iets heel anders opzoek moet gaan dan dat mijn (zwangere) buurvrouw en alle kleine kinderen kans lopen om ziek te worden. Zelfs als het niet schadelijk is voor de kleine in mijn buik. Ik loop liever geen onnodig risico!

@saartje1982, dank je. Helaas geen sligro-pas, maar misschien wel andere winkes. Ga eens kijken, dank je voor de tip.

@amfy, iedereen spreekt elkaar toch altijd tegen. Vb tijdens de zwangerschap van J. mocht je wel in (bepaalde) infrarood sauna's en nu mag het helemaal niet ;)

@Andrea85. Oh dus ik hoef mij geen zorgen te maken? Gewoon lang genoeg door laten pruttelen! Dank je!
    Het is op basis van slagroom, melk, suiker, eidooiers en vanillestokje(s). Dus weet niet of dat onder custard valt?

9. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Dan is het sowieso niet meer rauw. In dit soort recepten merk je dat ook heel snel als je niet goed roert :) Dan krijg je namelijk een soort roerei. Het is idd een soort custard (=vla).

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Weer wat geleerd! Dank je wel! Nu kan ik met een gerust hart de eieren erin gooien :D

11. gebakje

gebakje VIP lid

Dec 15, 2010
    5,130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Volgens mijn verloskundige was ei ook niet schadelijk. Salmonella zou alleen schadelijk zijn voor de zwangere die er ziek van kan worden, maar niet voor het kind.

12. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

Mar 2, 2012
    1,324
    0
    0
    Er zijn verschillende Salmonella varianten. De Typhi versie is een ernstiger Type en veel gevaarlijker. Deze wordt alleen overrgedragen via oppervlakte water en van mens op mens (slecht handen wassen etc). Salmonella Typhi komt nauwelijks voor in Europa en de VS.
    Daarnaast het je 'onze' Salmonella, de Enteriditis versie, die een stuk inder gevaarlijk is en voor maag-darm klachten zorgt. Dee versie zit dus in eieren en komt in NL voor.

Dat is het verschil tussen de verschillende vormen.

13. MWB

MWB Bekend lid

Dec 7, 2011
    907
    0
    16
    Sommige grote supermarkten schijnen ook al gepasteuriseerd ei te hebben (ei wit en eigeel), maar anders inderdaad Makro oid

Ik weet niet of je een kookthermometer hebt? Als je namelijk je mengsel waar je het ei in doet wilt controleren en je laat het minimaal 3 minuten op minimaal 67 graden Celcius staan is het geen probleem meer. Dan heb je het zelf al gepasteuriseerd.

Share This Page