Hier mijn probleem: Toby is nu 3 jaar en 5 maanden en omdat hij al een tijdje heel goed kan aangeven dat hij moet poepen en plassen zijn we begonnen met zindelijk maken. Het probleem is alleen dat zodra hij "moet" en we hem op het potje zetten hij echt hard begint te huilen van angst. We zijn nu bijna 2 maanden bezig en hij heeft nu 1x op het potje geplast en 1x gepoept en dit ging gepaart met heel veel huilen. Het is zo erg dat hij gewoon ophoud terwijl je ziet dat hij moet. We hebben geen idee waar deze angst vandaan komt en weten het nu even niet meer. Als hij dan op het potje heeft gezeten en hij heeft iets gedaan zegt hij ook het is niet eng maar daarna begint het drama weer helemaal opnieuw. We hebben ook een paar keer een pauze ingelast om hem maar tot rust te laten komen maar nu wil ik gewoon doorzetten. Het moet toch echt een keer gebeuren. Herkent iemand dit en hoe ga je hiermee om? Hoe kan ik dit beter maken....
k lees mee voor tips,onze dochter is ook 3,5 jr en nog steeds niet zindelijk. ze heeft nu inmiddels wel 2 maal gepoept op de wc. dit vond ze erg eng en k moest haar vasthouden. maar goed, dat is wel gelukt en k denk dat dat wel weer eens gaat lukken. maar ze plast absoluut niet op de wc of pot. ze durft t volgens mij echt niet los te laten........... we blijven oefenen en proberen maar tot nu toe geen resultaat. lastig hoor!! en ja ook hier wil k nu wel doorzetten! we hebben een poos terug twee dagen luier uitgelaten. maar toen werd ze helemaal panisch dat ze steeds nat werd en er geen drup op de wc kwam. help!
Ik ben maar een leek maar wil wel even brainstormen. wie weet zit er iets tussen dat je wilt proberen? 1. Iedereen plast/poept. ga eens kijken bij de kinderboerderij en dierenwinkel 2. In de bieb zijn veel leuke boekjes, niet alleen over het potje maar ook over hoe verschillende dieren plassen/poepen. 3. heb je wel eens geprobeerd om hem op de wc te zetten? het hele potje is hier overgeslagen net als de wc verkleiner 4. zoveel mogelijk laten kijken bij jullie en vooral als andere kinderen naar de wc gaan 4. Heb je al verteld waar de poep/plas vandaan komt? waarom poepen we? (hier begrijpt ze al met 2,5 jaar dat we eten om 1. omdat we het lekker vinden 2. voor energie (waar je mee kunt bewegen en spelen0 en 3. om gezond te blijven). alles wat je teveel eet wordt poep. 5. Doe niet al te vies over poep, bekijk het eens met zijn 2en! 6. Laat het even 2 weken rusten en ga dan met volle moed weer beginnen. Teveel druk werkt vaak averechts. 7. Stickersysteem? ik ben hier begonnen met probeerstickers. voor het proberen kreeg ze dan een sticker. 8. zit het potje goed qua hoogte en zitvlak? Ik heb hier gemerkt dat ze niet lekker op zat. misschien kun je even een potje lenen om te proberen? 9. ken je het boek van liselotje op het potje? 10. Heb je al gevraagd waarom hij bang is? leg uit dat hij wel bang mag zijn maar dat dat niet nodig is want... 11. kun je een poppenpotje kopen en zijn knuffel mee laten proberen? Zo kan hij samen met zijn knuffel of met jou tegelijk proberen. samen is leuker en misschien minder eng?
Fijn dat er met me meegedacht wordt Staan veel tips tussen die ik al heb geprobeerd maar ook nieuwe die het proberen waard zijn. Waarom hij die angst heeft weten we niet en hij geeft daar ook geen antwoordt op, is niet iets naars gebeurd op het potje ofzo... Denk dat we gewoon moeten blijven proberen en de stapjes klein houden. Eerst op het potje zitten zonder te huilen, dan zonder luier en zonder te huilen en dan kijken of hij iets wil doen. We hebben het potje gekocht toen hij 2 en een half was en het heeft ruim een half jaar geduurd voordat hij erop durfde te zitten. We weten dat hij heel moeilijk omgaat met nieuwe dingen en dat dat gewoon heel veel tijd kost. Hij kreeg een loopauto met 1 jaar en jan'11 liep hij daar voor het eerst mee omdat hij eerder niet durfde. We zijn dus bekend met dit probleem het is alleen soms erg lastig en moeilijk. We gaan gewoon met volle moed en vertouwen verder, ooit zal het lukken.
Ik zou even helemaal stoppen. Dan over een week of 2/3 boekjes met hem gaan lezen over plassen op de po of wc. Met hem erover praten op een manier die hij begrijpt en leuk vindt. Dan met een stickerbeloningssysteem proberen te stimuleren om toch op de wc te plassen en poepen. Na 10x plas/poep = pannenkoeken eten (oid). Dit werkte bij M heel erg goed. Zij had met name veel angst voor poepen, dat vonden wij best: ze poepte in haar luier (daar vroeg ze dan om). Maar dat ging ook steeds slechter, last van obstipatie en pijn, ellende dus. Met een stickervel waren we van de luiers af op een hele prettige manier: geen angst of wat ook. De eerste keer was het wel even doorzetten trouwens: ze was heel boos, wilde een luier, maar toen toch voet bij stuk gehouden. M huilde bijna van geluk toen het lukte om op de po te poepen (en ik ook )
Heel herkenbaar, bij onze dochter heeft dit ook gespeeld. We hebben op een goed moment een 'leuke' pot gekocht ( met Hello Kitty, daar is ze gek op) en een beloningssysteem ingevoerd. Geen dwang, eerst zijn we gewoon gaan oefenen met op het potje zitten zonder dat er gepoept of geplast hoefde te worden. Zo kon ze wennen aan het erop zitten en over haar angst heen komen. Eerst 1 keer per dag, toen 2 keer etc. Na ongeveer 3 weken volgde de eerste plas en nog een week later deed ze overdag alle plassen op de pot. Ze was over haar angst heen en vond het geweldig, was apetrots na het plassen. Weer een week later volgde ook het poepen en heel kort daarna wilde ze zelf over van de pot naar de wc.... Geef het tijd, ga niet dwingen want dan neemt de aversie waarschijnlijk alleen maar toe. Maak het leuk en een plezierige ervaring. Succes!