Hihihi.... Jitte is precies net zo oud... en ook een lichtgewichtje. Ze weegt nu 11.1 kilo, toevallig van de week op de weegschaal gehad. Ze is 89 cm, dus ook een smal ding. Ik ben zelf vorig jaar bij de diëtiste geweest ivm ondergewicht (BMI van 17) en zij adviseerde vooral volle producten. Dus volle melk, margarine, volle yoghurt, volle kwark en calorierijke tussendoortjes. (een deel daarvan deed ik al, je zult hier geen magere yoghurt in huis zien) Ik heb toen meteen gevraagd of dit ook voor mijn kinderen kon, omdat ik het niet zag zitten om zelf iets te nemen wat de kinderen niet mogen hebben. Ze gaf aan dat het juist voor kinderen in de groei heel goed is om volle producten te nemen omdat ze die vetten juist nodig hebben voor de groei van de hersenen. Overigens zijn bij ons beide kinderen aan de dunne kant, als zitten ze qua BMI nog wel in het groen. Als ik jou was zou ik eens kijken wat de huisarts zegt. Dat je kindje aan de dunne kant is is niet erg, maar als er langere tijd helemaal geen groei is, zou je toch denken dat er iets anders speelt. Of heeft ze misschien een lengte groeispurt gehad? (ik heb niet alles gelezen) Hier groeien ze met horten en stoten, zeg maar. De ene keer in de lengte, de andere keer in gewicht.
Hier ook een lang dun meisje, ze is nu 6 jaar, maar nog steeds lang en dun. Bij haar geboorte was ze 8 pond, dat zegt dus echt niets over "later" Ze is erg bewegelijk. Ik vind het belangrijker dat ze levendig, gezond, en goed eten. Als ze bewegelijk zijn, verbranden ze gewoon veel, dan zegt een lijn me niet zoveel! Ik denk ook dat de gemiddelde lijn hoger ligt als 'vroeger", wat nu mager is, was 'vroeger' gemiddeld. Hier ook volle producten, volle yoghurt, 's morgens een bord pap (met hagelslag is favoriet) en om de 2 uur een eetmomentje (fruit, cracotte, sultana, soepstengel, klein bakje chippies, een extra boterham enz. Ik zou niet zo snel met "ongezonde'dingen beginnen, zoals vaker yoghi oid, maar meer vollere producten en wat vaker. Maar ik vind het fijn dat je niet bij alle dingen hoeft na te denken of het te vet is.
mijn zoon is ook 98 cm en 13.5 kilo. ( 2 en half jaar ) hier zeggen ze juist beter wat te slank dan te dik hebben en maken er dus geen probleem van. ik ook niet want hij zelden tot nooit ziek. en dat is toch de belangrijkste graadmeter vind ik. plus dat ze "eigen lijntje" goed blijven volgens en dat doet onze zoon. mijn vragen voor jou dus, is ze vaak ziek of verkouden en hoe volgt ze haar eigen lijntje?
Mijn zoontje is 3 jaar en 3 maanden en weegt 12.8 kilo en is 96,6 cm. Ook een dun ventje maar ik krijg elke keer te horen dat hij zijn eigen lijn goed volgt en gewoon niet de bouw heeft om flink te worden (zijn papa was als kind ook heel lang klein en dun en ik ben zelf ook niet 1 van de dikste) Ik hoef me nergens zorgen om te maken en eerlijk gezegd doe ik dat ook helemaal niet. Hij eet heel goed en een snoepje meer of minder doen we ook niet moeilijk over (had waarschijnlijk anders geweest als hij dikker was geweest) Maar hij wordt gewoon niet zwaarder.
M is ook zeer slank, nu 4 jaar oud en met ruim 1m weegt ze iets minder dan 14 kilo. Ze heeft altijd haar lijntjes gevolgd: lengte gemiddeld, gewicht -1, maar nu dus onder die -1 lijn. Ze eet wel behoorlijk dus tja ... is denk ik ook gewoon haar bouw. Ik zou je wel adviseren om: 1. Alleen maar volle producten gebruiken (volle melk/yoghurt, roomboter smeren, olijfolie bakken) 2. Toetje geven in de vorm van volle yoghurt of kwark met honing en/of fruit 3. Volle tussendoortjes geven: blokjes kaas bijvoorbeeld 4. Niet te veel zoete drankjes zoals sap en limo, dat vult ook behoorlijk 5. Geef vezelrijk (donker)bruin brood met vol beleg (kaas, pindakaas, beetje roomboter) 6. Twee keer koekjes/rozijntjes vind ik best veel, liever een extra boterham of volkoren cracker met beleg
inderdaad volle producten, als vind ik dat alle kinderen volle producten horen te gebruiken. o en inderdaad roomboter is echt beter als margarine dus die fabeltjes van roomboter word je dik, vergeet dat alsjeblieft. hier alleen roomboter in huis trouwens. extra broodje/ extra room door jus/groente/aardappel (net wat je hebt), olijf olie is alleen maar gezonder, let op het drinken inderdaad voor de maaltijd, en lekker die pap blijven geven voor het slapen gaan. Veel meer als een of twee extra eetmomenten inbouwen kan je niet doen. Als je zelf merkt dat het toch allemaal wel echt smalletjes word en ze misschien wat vaker ziek is dan zou ik wel naar dietiste gaan want dan is een aantal maanden of meer fantomalt nog niet zo"n slecht idee.
Hier ook zo'n peuter. tja.. kan m moeilijk dwingen te eten. verder doe ik idd roomboter op zijn brood en krijgt hij als ontbijt een groot bord brintha met iets er op (wat ie wil. suiker/hagelslag/vruchtenhagel) ik ben verder dus ook erg makkelijk met tussendoortjes. We hebben niet veel in huis. maar als we ergens zijn en hij wil een koek/chips of wat dan ook. toe maar! alles wat er extra in zit is mooi meegenomen. chocolademelk mag ook wel dan. maar verder eet hij gewoon wat ie wil. tja.. tis gewoon zijn bouw. doe je niks aan
ik vind t gewicht eigelijk wel meevallen. Mijn zoon is 96cm en weegt 12kilo nu. Hij is altijd al redelijk lang en slank geweest. dun wil ik niet zeggen maar die o zo bekende babyvet heeft hij nooit gehad. Broeken zakken ook altijd van zn kont af als papa weer is vergeet een riem om te doen *zei ze terwijl ze broek van zoon opnieuw moet ophijzen* Volgens CB at hij te weinig maar als je ziet wat hij allemaal kan wegwerken phoe ik maak me in ieder geval niet druk
mijn dochter is 4 en is 101,5 cm en 13,5 kg , op het cb zeiden ze altijd al dat ze te klein en te dun was, trok me er niks van aan , er gaat genoeg in en er komt genoeg uit. ze moest zelfs van hun volle melk gaan drinken, of ze daar opeens dikker van zou worden, nou mooi niet.
Ze volgt wel haar eigen lijn, groeit in ieder geval wel qua lengte en qua gewicht laatste jaar ietsje minder maar op zich nog wel redelijk op haar lijn... Tja, ga maar even de volle producten proberen en dan kijken we wel hoe het is als ze 3 is...neem anders wel een foto van mij van vroeger mee, spillepootje!
*hele tekst ingetypt duk ik op een verkeerde knop, alles foetsie. Nog maar eens een keer * Hier ook een dun kindje maar ik heb besloten geen volvette producten te gaan gebruiken, lijkt me ook niet gezond. Doe wel eens een dubbele boterham ipv 1. Dus 2 op elkaar met iets meer beleg en dan in stukjes. Ook vind mijn zoontje rijstepap lekker. Zelfs na het eten. Ik maak me er niet meer zo druk om, we hebben niet allemaal dezelfde bouw en wij waren beide ook maar dun toen we zo oud waren....
Ik kreeg van de diëtiste juist het advies om vruchtensappen ed te drinken omdat daar calorieën in zitten. Water, thee en koffie (zonder suiker dan) leveren juist vulling op zonder calorieën. En ik moest juist die extra calorieën hebben. @Knor: Zoals hier al meer is gezegd, volle producten zijn juist voor kinderen beter omdat ze de vetten die daar in zitten nog nodig hebben. Op zich zijn halfvolle producten ook niet slecht, als je de magere maar minder/niet gebruikt. Vaak zitten daar ook nog zoetstoffen in, en daarvan is ook nog niet bewezen dat ze onschadelijk zijn. @merill: Ik was/ben ook altijd zo mager geweest en mijn man ook. Hij is nu wat normaler van bouw, terwijl ik nog steeds dun ben. Gelukkig kijkt ons CB ook naar de bouw van de ouders, en maken ze er verder weinig/geen opmerkingen over. Maar ik snap dat je je een beetje zorgen maakt, dat doe ik, ondanks alles ook...
Hee meiden, zie dat hier meerdere eenpapfles geven, mede doordat ze een dunkindje hebben. Mijn zoontje weegt net iets meer dan 11 kg en is 93 cm. Ik maak me geen zorgen maar is het goed om een lepeltje pap door zijn melk te doen?
kwaad kan het niet in ieder geval, het zal niet het verschil maken. Hier eigenlijk pap omdat ze het allebei lekkerder vinden als alleen melk/opvolgmelk en omdat het meer vult als ontbijt. Bij colin gaat er dus geen lepeltje door maar meer, zoveel dat het nog vloeibaar achtig is en het makkelijk te eten is.
Tja hier het omgekeerde probleem 94cm een 16 kilo!!moet ook extra keer terug komen om te kijken of ze niet weer zwaarder is geworden...hier ook een 'normaal'voedingsschema het enige wat ons dametje krijgt en daar genietn ze van is nog lekker een pyjamapapje....voordat ze gaat slapen...heb weleen gewone melk geprobeerd en overdags drinkt ze t wel maar savonds geniet ze gewoon lekker van dr papje....Ik denk dat ieder kind is zoals hij of zij is!!De tips die hier voorbij komen lijken me wel goede en idd gewoon beetje in de gaten houden!!Succes
hier ook heel lang een ligt meisje gehad en nog is ze een spriet vergeleken met haar zusje Ze heeft erg lang rond de 15 kilo gezeten met 3 jaar en 9 maanden bij cb geweest toen weegde ze 15 kg en nu is ze 5 jaar en sinds 2 maand is eindelijk 2 kilo zwaarder dus 17 kilo .. Ze eet gewoon normaal soms best veel van wat ik van haar gewend ben .. S,morgens thuis broodje o school s,morgen of broodje of fruit .. Tussen de middag 2 broodjes dan nog enkele tussendoortjes zoals koekje of fruit en s,avonds gewoon de avond eten .. Wel is ze erg veel verkouden hier gaan we ook een afspraak voor maken bij de kno arts maar of dat iets te maken heeft met haar gewicht dat lijtk me niet ...
Jullie nog tips voor calorierijke tussendoortjes? Nou ook niet te zwaar dat ze 's avonds niet meer wil eten.. Geef nu meestal rozijntjes of koekje, 's middags ontbijtkoek maar zag al blokje kaas voorbij komen. Nog meer van dat zulk dingen waar ik zo even niet aan denk? Ik geef ook eigenlijk geen pap in het kader van dat ze te licht is maar omdat dat de enige fles melk is die ze wel goed drinkt. Melk uit een beker wil ze maar heel klein beetje en vind ze niet zo lekker. Die papfles was dus meer eerst voor de zuivelproducten maar komt nu ook wel goed uit omdat het zo'n sprietje is dus laten we er lekker nog even in!
Hier ook een dun meisje. Woog met 2 jaar en 3 maanden 10,4 kilo en 87 cm. Ondanks het "ondergewicht" vond de arts haar niet mager (is ze ook absoluut niet!), maar gewoon fijntjes gebouwd. Momenteel eet ze wel minder en omdat ze al zo licht is, baart me dat wel een klein beetje zorgen. Ik probeer nu tussendoor ook dingetjes te geven zoals: Blokjes kaas/worst Komkommer Rozijntjes 's Avonds een papfles als extraatje en ik geef nu ook weer volle producten (op advies CB en huisarts!).
Komkommer zit echt vrijwel niets in (water), rozijntjes alleen suiker. = Handje nootjes (liefst zonder zout) = Volkoren beschuit/cracker/cracotte met roomboter en kaas/pindakaas/notenpasta/tahin/humus = Avocado = gekookt of gebakken ei = vette vis zoals haring, zalm of makreel (als ze dat lust ) - maar niet te vaak, max 2x per week is geloof ik het advies. Hmmm van dat vruchtensapadvies wist ik niet ... wel slecht voor de tanden ... dat dan weer wel (even naspoelen met water) ... of bekertje volle melk (is iig niet zo zuur).