Met het koude natte weer komt het weer vaker uit op knutselen dan buitenspelen. Maar ik merk dat mijn inspiratie op is. Ik hoor dus graag wat jullie allemaal knutselen met jullie kindjes
Hier aan de lamp bungelen nu vlinders, gemaakt van gekleurde ijslollystokjes, vleugels geknips van gekleurd karton, daarop propjes papier en glitters enz geplakt, en wiebeloogjes erop. Voelsprieten van dat ijzerdraad met spul eromheen (geen idee hoe dat heet haha). Herstblaadjes zoeken buiten en met ecoline of vingerverf stempelen herfstketting van kastanjes, blaadjes, enz maken
haha hier niets bijzondes, mn oudste vind het leuk om priegeltjes te knippen en dan op te plakken of om wat te verven en tekenen erbij haha
Kijk maar in mijn onderschrift op mn knutselblog, allemaal met onze dochter gemaakt. Ik heb,ook nog veel nieuwe dingen, maar moet de blog ff updaten.
Vandaag een zwarte pieten masker gemaakt. kleurplaat van zwarte pieten hoofd in laten kleuren, uitknippen, elastiekje erbij en klaar! Glazen potje met alumiumfolie bedekken. Dan de stukken uit een eierdoosknippen en deze laten versieren. Rietjes door de stukken heen en dan dit in het potje zetten. Dan heb je een bloemenvaas, maar dan van die eierdopjes! Vond ze erg leuk om te maken! Op papier met wol draad een spinnenweb maken en dan van kastanjes spinnetjes maken. Met sateprikkertjes als poten. Dan heb je een web met spin op papier, heel simpel! Zelf een kaart laten maken met wat harde papier. Dit laten versieren en deze kan je dan bv naar opa/oma sturen! Slinger maken van toiletrollen. Rollen versieren en dan met touw vastmaken en je hebt een mooie slinger, zelf gemaakt. Stenen beschilderen (heb je ook als pakketje bij de Hema), steen zoeken en dan mooi beschilderen! Poppetjes maken van die bolletjes wol. Zo een zakje met ronde wolletjes en oogjes kopen en dan de leukste poppetjes maken! Of gewoon lekker vingerverven of schilderen! Ook een succes hier! Koekjes bakken, taart maken ook allemaal erg leuk! En de simpele kleurplaten zijn nog steeds helemaal in!
Strijkkralen. Gisteren hebben we (samen) een zwarte piet gemaakt en daarna wilde ze ook nog uiltjes maken. Vervolgens heeft ze helemaal zelf nog een verjaardagstaart gemaakt, met kaarsjes! Verder maken we ook van alles van wc rollen. Zij bedenkt vaak wat we gaan maken en dan doen we dat samen. Knippen, plakken, beetje kleuren, glitters. Ik doe wel veel dan, maar ze vindt t zelf erg leuk om wat te kunnen knippen en plakken (en glitteren). Laatst ook pompoentjes gemaakt, gezichtje uit laten prikken en versieren. Een soort bakje gemaakt, waar een waxinelichtje in kon.
ik gebruik deze site regelmatig Knutselplaten - Knutselpagina.nl - knutselen, knutselen en nog eens knutselen.
kijk eens op knutseljeeikwijt.nl hier staan heeeeel veel verschillende knutselwerkjes voor verschillende leeftijden!!
Bedoel je Lampion Knutselen met kinderen. Voor kleuters en peuters. (? die andere doet t niet). Erg leuk! Ik heb alweer wat leuke sinterklaas ideetjes opgedaan
Hmm hier laatst een boek over knutselen met natuurlijke materialen gekregen. Met veel leuke ideeën erin... Zeer geschikt voor de herfst natuurlijk. Laatst een kabouter/elfentuintje gemaakt. 2 flinke stukken boomschors.. Van pompoenpitjes een soort dakpannen-dakje gemaakt op beiden. Deurtjes en raampjes erop geschilderd, gedroogde bloemen erbij geplakt. In een leuk mandje gezet.. Plantje erbij... Tuinpaadje van kleine steentjes en een tuinsetje van geschilderde kastanje met eikeltjes als tafel en stoelen. Incl materialen zoeken buiten, drogen etc... Ben je wel even wat tijd kwijt. Dus wellicht handiger voor kleuters dan peuters... Kleuters hebben misschien wat meer lol in het zoeken van spulletjes en die dan later weer gebruiken om te knutselen dan dat peuters dat hebben. Die leven toch vooral in het hier en nu geloof ik En ook schilderen en laten drogen.. En combineren tot 1 geheel vond mijn kleuter toch wel erg spannend en lang duren Mannetjes knutselen van een dennenappel met pijpenragers of gepunnikte armen/benen staat hier ook nog op het verlanglijstje... Maar tja we komen niet zo vaak in het bos dus de dennenappels ontbreken nog Kun je als ze klaar zijn in een bloempot zetten met de beentjes over de rand En we hebben hier zo'n knutselkoffer van zeeman met daarin allerhande pomponnetjes, gekleurde ijsstokjes, rietjes, pijpenragertjes en versierseltjes Gekregen voor d'r verjaardag maar het is een prima aanvulling voor onze knutselvoorraad. Laatst ook koeien gemaakt van de ijsstokjes. Ijsstokjes als lijf en dan zelf de vlekken erop kleuren met stift.. Poten van rietjes en een oor van zo'n glitterfiguurtje in de vorm van een blaadje. En de staart werd een draadje met verschillend gekleurde stukjes klein geknipt rietje. De truc is natuurlijk wel om de pootjes recht te plakken zodat hij ook echt kan staan. Pijpenragertjes, grote kraal, wol en wat papier en plakband vormt ook een leuk elfje... Je vouwt 1 pijpenrager dubbel en steekt die door de kraal.. Van de wol knip je haren. As je zorgt dat de haren in het dubbelgevouwen deel van de pijpenragers zit kun je de pijpenrager zo ver mogelijk naar beneden trekken zodat het haar vast zit en je dus in feite al een lijf incl benen hebt. 1 korter pijpenragertje vouw je er op armhoogte omheen zodat je poppetje ook armen heeft. De kraal is het gezichtje.. Dus je kunt dan zelf wel inschatten waar de armen moeten komen. Om het lijfje wikkel je wat plakband (gekleurde tape is nogal hip op het moment en staat natuurlijk erg leuk op je elf bovendien) Nog vleugels knippen en versieren en erop plakken en het gezichtje op de kraal tekenen. Voilà een schattig elfje.
Hier is plakken favoriet. Ik maak dan vaak iets, zoals nu een stoomboot van papier en hij plakt dan van alles erop. Zoals kleine stukjes papier, propjes crepe papier. Allerlei ideetjes om iets uit te knippen en dat te laten plakken: bloem, hart, kuiken, egel. Nu knutselen vooral sinterklaas dingen. Een zwarte piet en stoomboot van papier. Een stoomboot van een schoenendoos, eierdoos of melkpak. Zwarte pieten van wc rolletjes. Een kijkdoos van een schoenendoos is ook erg leuk. Verder is kliederen hier ook favoriet: vingerverf, kleien, spelen met scheerschuim. Daar kan M vaak uren zoet mee zijn. Kleien kan ook van zoutdeeg. Zelf nog niet gedaan, maar doen ze op het kdv vaak.
Ik heb laatst een luchtballon met thijmen geknutselt (aan de hand van een traktatie-idee ). Je maakt dan een bakje waarbij je in de hoeken een rietje vastmaakt (ik heb gewoon plakband gebruikt. De bovenkanten van de rietjes maak je dan vast aan de ballon. Daarna kun je natuurlijk versieren zoveel je wilt. Op pinterest heb ik ook nog allerlei knutselideeen gezet die ik een keer wil uitproberen: Thijmen
uil tekenen en uitknippen, dochter/zoon herfstblaadjes op laten plakken. sneeuwpop van wattenbolletjes, paddestoel kleuren/prikken en witte watten bolletjes erop plakken; blaadjes scheuren om vervolgens een boom van takken te maken, eventueel herfstblaadjes van buiten erbij plakken. stronk van de boom eventueel van arm, hand en vingers omtrekken (snappie?) stickers op wc-rol of keukenrol. crepepapier bolletjes rollen en dan een tekening beplakken; puzzetje maken dmv knippen/prikken...etc... daarbij vooral seizoen of feestdag gericht denken. daarbij denk ik vooral aan feestdag gerichte activiteiten Hopelijk kun je er wat mee