Ik verbaas me elke keer in de supermarkt over de grote hoeveelheid appelsoorten. Goldreinet, Jazz, Jonagold... en behalve de kleur (groen is zuurder, tenminste die conclusie heb ik getrokken op basis van eigen ervaringen) zou ik echt niet weten waarom ik voor het ene of het andere ras zou moeten kiezen. Welke soort appels kopen jullie, en waarom?
Pink lady's lekker zoet, en niet te zacht. Granny smith, lekker zuur zo op zn tijd.... En die appels voor mensen met appel-allergie, anders zwollen mn lippen enorm om, en beginnen ze te branden.
Net waar ik zin in heb.. Soms zoet, soms zuur.. Of wat in de aanbieding is. Vaak neem ik de kleine elstars, pink lady's, iets zoetere, omdat mijn jochie dat ook beter mee-eet. De echt zure gebruik ik eigenlijk alleen voor warme bereidingen.
Ik houd van (zacht)zure appels en eet het liefste Granny Smith en af en toe Elstars. Mijn man houdt van frisse knapperige appels, die neemt dan Braeburn en nu Kanji of Rubensappels. Als je een keer bij de groentewinkel fruit haalt kun je vaak goed advies krijgen.
de kleine elstar omdat die lekker zoet zijn en niet te groot voor mijn dochter. (mama lust ze ook graag)
Als ze er zijn, altijd elstars. De eerste lichting van dit jaar vond ik echt superlekker, nu heb ik een 'stoffige' partij in huis.... gatver! Toch heb ik nog geen andere (betaalbare) appel gevonden die ik even lekker of lekkerder vind...
Ik vind dat een beetje een jaren 70 appel. Hier overigens goudreinet, lekker met cardemom om appelchips mee te maken.
Hier meestal elstar, soms golden delicious... En voor de appeltaart lekkere goudreinette of jonagold.