Duo-test

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Sjalleke, 11 jan 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sjalleke

    Sjalleke Fanatiek lid

    21 okt 2005
    2.150
    401
    83
    Vandaag voor het eerst bij de verloskundige geweest en alles was tot nu toe prima in orde. Wel snel nog een echo ivm een MK in mijn voorgeschiedenis en dus om mij gerust te stellen. Maar.... Nu komt dus het 1e dilemma: gaan wij wel of niet voor de duo-test (nekplooi + bloedonderzoek) om zo het risico op een kindje met het Syndroom van Down te berekenen?

    Zijn jullie er al uit?

    Liefs, Chantal
     
  2. Monika

    Monika VIP lid

    12 aug 2005
    8.246
    72
    48
    Vrouw
    Thuishulp
    Landgraaf
    Ligt eraan hoe oud je bent. Hoe ouder je bent hoe groter het risico is. Ben je beiden nog jong en gezond dat hoeft die test op zich niet.
     
  3. mamaantje

    mamaantje Fanatiek lid

    5 dec 2005
    1.487
    0
    0
    Ouderenwerker
    Maassluis
    Wij hebben ervoor gekozen om het niet te doen.
    In onze families komen er niet echt duidelijk afwijkingen voor, dus
    lopen we ook geen verhoogd risico... en die test geeft ook niet 100% uitslag. Alleen kan eruit komen of je een verhoogd risico loopt en dan wordt je misschien voor niks ongerust gemaakt.
     
  4. toi

    toi Actief lid

    12 okt 2005
    196
    0
    0
    De VK heeft het ons ook gevraagd en ik heb er voor gekozen het niet te doen. Weet zeker dat ik het kindje toch niet zou weg laten halen als het down-syndroom heeft, waarom zou ik dan de test gaan doen. In beide familie's komt het niet voor. Hoefde er niet over na te denken, had gelijk iets van Nee dat wil ik niet.

    Groetjes toi
     
  5. Eyrah

    Eyrah Lid

    10 jan 2006
    87
    0
    0
    enschede
    Ik ben er nog niet uit.
    Weg laten halen kan ik het sowieso niet, mocht het zo zijn dus wat dat aangaat is de test doen zinloos.Maar ik zou het wel willen weten om je...ja weet ik het, voor te bereiden erop ofzo.
    Maar we twijfelen nog of we het dus doen of niet...
    In beide families komt het overigens niet voor.
     
  6. djara

    djara Fanatiek lid

    12 apr 2005
    2.675
    0
    36
    begeleidster
    makkum (fr)
    ik heb alleen de triple test gehad... maar elke week wordt er nog bloed van mij genomen ivm met mijn lever... dus als er wat zou zijn, had ik het toch al wel gehoord??? voor de rest hebben wij geen testen gedaan
     
  7. Daan0201

    Daan0201 Fanatiek lid

    28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Wij hebben er ook voor gekozen om het niet te doen. Inderdaad omdat het dan nog geen zekerheid geeft, en ik zou het ook niet weg laten halen dan. Toen ik mijn echo kreeg met 12 weken was de nekplooi op een gegeven moment blijkbaar zo duidelijk te zien dat ze die toen toch heeft opgemeten. Was verder helemaal in orde ;)
     
  8. Kathy

    Kathy VIP lid

    22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Hier bij ons, in belgië, wordt dit blijkbaar standaard gedaan. Moest ik kunnen kiezen zou ik de test ook niet laten doen hebben hoor. Ook gewoon door het feit moest er iets mis zijn met ons kindje, ik zou het toch niet laten wegnemen hebben.
     
  9. roelien

    roelien Actief lid

    26 nov 2005
    420
    0
    0
    moeder
    noordwolde
    Nou meid als jij er voor je gevoel helmaal uit bent
    moet je het zo laten wat je zelf ook al zegt ik laat het toch niet weg halen maakt het toch al heel duidelijk dat je helemaal zeker ben van je zaak

    Groetjes roelien
     
  10. Carmen

    Carmen Fanatiek lid

    2 nov 2005
    1.065
    0
    0
    Peuterjuf
    Haarlem
    Bij ons hebben ze het ook gevraagd. Gezien mijn leeftijd (22) en die van mijn vriend (27) hebben we er niet vooor gekozen.
     
  11. Nikki5

    Nikki5 Lid

    19 dec 2005
    57
    0
    0
    Ik heb die keus nog niet gekregen maar ik weet nu al dat ik het niet zou doen. Inderdaad, ik zou het ook niet weg laten halen. Integendeel. Ik heb zelf een zusje met een verstandelijke handicap, zij is het beste wat me ooit is overkomen! Zij is zo puur en lief.

    Wil niet zeggen dat het makkelijk is om een kind met een handicap te hebben, maar het kan ook een aanvulling op je leven zijn, je leert beter te relativeren.

    Groetjes Nikki
     
  12. Peetje

    Peetje Niet meer actief

    Wij hebben de vraag ook al wel gekregen...wij laten het wel doen..ik verwacht niet dat er iets mis zou zijn, omdat het bij ons ook niet voorkomt in de familie en ik 25 nog best jong ben, mijn vriend daarentegen maakt zich daar wel zorgen om..hij zou zon kindje in geen geval willen laten komen, omdat hij denkt dat niet aan te kunnen..ik deel opzich dezelfde mening, al denk ik wel dat als het zo zou zijn dat ik zwanger zou zijn van een kindje met het syndroom van down ik er meer moeite mee zou hebben om het eventueel weg te laten halen..de keuze voor mij om het wel weg te laten halen is dus omdat mijn vriend er totaal niet achter staat en ik het ook niet echt eerlijk vind tegenover mijn dochtertje...zon kindje vraagt gewoon heel veel aandacht, dat lijkt me moeilijk voor een ander kind. en het fijt dat het gewoon je leven op zijn kop zet lijkt me ook behoorlijk zwaar..

    Maar goed wij doen dus wel de test!
     
  13. Nadje

    Nadje Actief lid

    7 okt 2005
    335
    0
    0
    Wij doen een vlokkentest en een nekplooimeting! Bij mijn eerste drie was ik in de 20 en heb ik het niet gedaan, ben nu 36 en wil het wel doen. Morgen heb ik alvast een echo in het VU ivm de vlokkentest, gaan ze kijken wanneer ze die exact gaan doen.
     
  14. Nikki5

    Nikki5 Lid

    19 dec 2005
    57
    0
    0
    Hoi Peetje,

    Als je niet het gevoel hebt dat je het kind kan bieden wat het nodig heeft kan ik me je keus voorstellen. Voor mij is het misschien makkelijk praten omdat ik uit ervaring spreek. Ik ben er mee opgegroeid. Mijn ouders hebben het niet altijd makkelijk gehad, dat is waar. Het vraagt inderdaad meer tijd, geduld en ernergie. Maar niemand zou haar willen missen, ze is het beste wat ons allemaal is overkomen.

    Sterkte met zo'n eventuele keus.
     
  15. Peetje

    Peetje Niet meer actief

    Hoi Nikki,

    Ja ik kan me voorstellen als zon kindje er eenmaal is dat het zoveel voor je kan betekenen..
    Ik heb zon enorme zware en moeilijke jeugd gehad en tis eigenlijk pas sinds 3 maanden allemaal een beetje goed aant komen, dat ik dat er gewoon niet bij zou kunnen hebben, ik heb gewerkt met mensen met het syndroom van down en je hebt verschillende vormen, de wat zwaardere zijn toch behoorlijk zwaar, de meeste van deze mensjes belanden hierdoor ook vaak in een tehuis helaas. ik zou dat niet aankunnen..
    Ik vind het ook knap dat er mensen zijn die wel voor zon kindje kiezen daar heb ik echt bewondering voor!

    liefs Peetje
     
  16. Nadje

    Nadje Actief lid

    7 okt 2005
    335
    0
    0
    Nou Peetje, dat is precies ook mijn argument, het zou niet alleen een zware belasting voor mij en mijn vriend zijn, maar ook voor mijn drie andere kinderen, die daar hoe dan ook flink onder te lijden hebben.
    Ik weet ook dat als ik zo'n kindje eenmaal zou krijgen, ik er geen afstand van zou kunnen doen en mijn kind nooit in een tehuis zou doen, ook al zou de situatie onhoudbaar worden. Dus ons besluit is echt duidelijk in dit opzicht.
     
  17. Peetje

    Peetje Niet meer actief

    Hoi Nadje,

    Ja dat is voor mij ook een van de grootste argumenten ik zou het niet echt eerlijk vinden tegenover mijn dochtertje..zei heeft er niet voor gekozen en als ik de wetenschap heb of het zon kindje wordt ja of nee, dan vind ik niet dat ik daarvoor moet kiezen terwijl je ook het leven van je andere kinderen daarmee beinvloed..maar goed iedereen deelt zijn eigen mening hierin..ikzelf heb niet het idee dat je er iemand gelukkig mee maakt door zon kindje te laten komen..misschien als het licht gehandicapt is dan kan ik het me nog wel voorstellen, maar als het zwaar is dan kunnen veel ouders de opvoeding achteraf gezien toch niet aan en belanden ze idd in een tehuis, daar zou ik niet mee kunnen leven, dus voor ons staat het ook vast, ongeacht ik het moeilijk vind..als het zo zou zijn dan laten we het weghalen.

    Liefs Peetje
     
  18. Nikki5

    Nikki5 Lid

    19 dec 2005
    57
    0
    0
    Het is ook heel moeilijk. Je hebt het inderdaad niet voor het zeggen. Aan de andere kant, het is toch ook niet gezegd dat je geen problemen zal hebben met een 'gezond' kind. Opvoeden lijkt me sowieso harstikke moeilijk. Wel leuk! Maar moeilijk.
     
  19. Peetje

    Peetje Niet meer actief

    Hoi Nikki,

    Dat is zeker waar..maar denk wel dat het niet te vergelijken is..je hebt toch met hele andere dingen te maken lijkt me..
    Maar goed, laten we er maar op hopen dat we gewoon allemaal een mooi gezond kindje mogen krijgen!!

    liefs Petra
     
  20. Sjalleke

    Sjalleke Fanatiek lid

    21 okt 2005
    2.150
    401
    83
    Ik zit in precies dezelfde situatie als Peetje alleen hebben wij niet al een kindje
    Ook mijn vriend zegt het niet te kunnen/willen maar door mijn ervaring in de zorg kijk ik er heel anders tegenaan.... Blijft een dilemma dus :(
    Eerst maar eens de termijnecho dinsdag :)
     

Deel Deze Pagina