Geen andere woning!

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Lauraa87, 16 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lauraa87

Lauraa87 Actief lid

22 sep 2008
    180
    0
    0
    Overijssel
    Hey allemaal!

Weet niet of ik hier op de goede plek zit met mijn vraag, maar wist niet waar ik hem anders moest stellen.
    Het zit zo,

Voor ruim een jaar geleden moest ik noodgedwongen verhuizen, wou niet op straat staan dus heb de 1e beste flat aangenomen die ik aangeboden heb gekregen.
    Woon 4 hoog (zonder lift!) en heb geen CV.
    Heb een gaskachel in de woonkamer en krijg er nauwlijks de woonkamer warm mee.
    Woon in de hoek, dus geen warmte van buren.
    Als het vriest slaap ik maar op de bank bij de gaskachel, zodat ik het nog een beetje warm heb.
    Douche me bij mijn ouders hier is het te koud in de douche.

Toen ik erachter kwam dat ik zwanger was, heb ik me gelijk opnieuw laten inschrijven bij de woningstichting.
    Vorige week donderdag had ik dan een gesprek, waar ik kreeg te horen dat ik veel eisen had (ik wil graag niet hoger dan 1 hoog en een CV in mijn huis en niet al te ver van mijn ouders)
    Waarop ik zei, dat ik als ik zonder boodschappen de trap op loop eerst moet uitrusten als ik boven ben en het hier echt te koud is.
    Daarop kreeg ik als antwoord ; " je kunt van ons een gaskachel huren, en 60 jaar geleden toen deze flat gebouwd werd deden gezinnen het ook wel zo! En u bevalt in mei mevrouw dan is het niet zo koud! "
    Had eigenlijk moeten vragen of die man een wasmachine had want dat hadden ze vroeger ook niet.
    Maargoed, met tranen in mijn ogen mijn mond maar gehouden.
    Volgens die man, krijg ik de eerste anderhalf jaar sowieso geen andere woning omdat er te lange wachtlijsten zijn en ik nog geen 23 ben en onder de 23 mag je niet boven de 349 euro huren i.v.m huurtoeslag.
    Waarop ik zei, dat mijn ouders garant willen staan en een handtekening willen zetten dat de huur betaald word en ik geen huurtoeslag nodig heb voordat mijn kindje er dan is.
    Dat vond de man in kwestie "vriendjespolitiek" en deed hij niet aan.
    Mijn maatschappelijk werkster was er bij en begreep die man dus wel!
    Na het gesprek zei ik tegen haar dat het met de kou misschien zou kunnen (word dure kacheltjes aanschaffen terwijl ik het al niet breed heb) maar die trappen dat ik dat gewoon niet trek qua met boodschappen en een baby straks.
    Waarop zij zei (nadat mijn moeder haar al duidelijk had gemaakt dat mijn ouders mij willen helpen, maar zij en andere instanties daar niet van uit moeten gaan!) dat mijn ouders dan maar in het weekend boodschappen voor mij moeten brengen.
    En over de kou had ze te zeggen dat als de douche te koud was, ik het badje maar in de woonkamer moest zetten.

Ik zit nu met mijn handen in het haar, ik weet dat een zwangerschap geen reden is voor urgentie maar ik zie er tegen op dat ik hier hoogzwanger al die trappen op en af moet lopen en dat mijn stalkende ex (en familie) mij nog ruim anderhalf jaar weten te vinden.
    En die winter als mijn kindje al geboren
    Ik heb een bijstand uitkering, en weet dat ik niet iets heel duurs kan betalen tot dat mijn kindje er is want dan krijg ik wel huurtoeslag en word dan gerekend als iemand van 23 en ouder.

Heb nu vooral het idee dat het erom gaat dat zij deze (krot?) flat anders nooit weer verhuren omdat ik wel zo dom ben geweest om er mee akkoord te gaan.
    Ik hoef geen luxe en ben al akkoord gegaan met andere wijken verder van mijn ouders af wat ik eigenlijk liever niet wou maar toch ja heb gezegd omdat ik volgens hen al eisend ben.
    Heeft iemand tips voor mij?

Alvast bedankt
    Liefs Laura

2. Vlekje

Vlekje Fanatiek lid

12 aug 2008
    1.443
    0
    0
    voedingsdeskundige en eigenaresse van: kwestievanv
    Somewhere over the rainbow
    Wij hebben in dezelfde situatie gezeten.

Zitten nu in een 2-kamerapp. en dus maar 1 slaapkamer. vreselijk kleine woning 3 hoog.
    We hadden niet genoeg punten voor een andere woning (kindje was een verrassing).
    Ik heb gesmeekt, gebeden, gejankt...echt alles....en kregen continue te horen: niks mee te maken mevrouw, is niet ons probleem. Dan slaapt ze maar in de badkamer :confused:

Tot ik het zat werd:
    Ik heb de woningstichting opgebeld en ben me daar toch ff te keer gegaan tegen die gozer :oops: lang leve de hormonen ;)
    Ik heb gescholden, gedreigd...echt alles....

Ok ik geef toe, niet echt netjes van mij, maar ik was de wanhoop echt nabij!

Prompt een week later een telefoontje: we kregen een 1-gezinswoning aangeboden met jawel....4 slaapkamers :)
    We gaan 2 maand voor mn bevalling verhuizen, dus nog net op tijd.

Mijn tip:: gewoon blijven zeuren en doordrammen. Desnoods daar iedere dag voor de deur staan, worden ze snel zat van hoor ;)
    Iedere woningstichting houd nl wel woningen vast voor noodgevallen (dit wist ik en heb ik die vent ook even om zn oren geknald 8) ).

Succes meid..hoop dat het gaat lukken!

3. Lauraa87

Lauraa87 Actief lid

22 sep 2008
    180
    0
    0
    Overijssel
    Dankjewel voor je snelle reactie !:D

Ja ik ga sowieso opnieuw een afspraak maken, 9 januari heb ik weer een afspraak bij mijn gyn. misschien dat zij ook iets weet wat ik kan doen.
    Ik woon namelijk in Almelo, en hier gaat het meestal anders.
    Is zo'n lekker corrupt stadje.

Nou heeft mijn vader wel wat connecties bij de woningstichting en wil binnenkort met mij mee als ik een nieuwe afspraak heb.
    En het klopt dat ze "nood-woningen" hebben, maar ze vinden mij geen noodgeval omdat voor de meeste mensen een zwangerschap iets leuks is.
    Dat is het ook, tot dat zulke instanties alles tegen gaan werken.
    Heb tot nu toe zoveel tegenslagen gehad, hoop dat dit alleen voor 2008 is en 2009 mijn jaar gaat worden !

En dat helemaal uit mijn dak gaan, dat zit er echt aan te komen als er ooit weer zo'n opmerking naar mijn hoofd geslinger word dan kan die man zich beter bergen onder zijn bureau! :)

4. Momae

Momae Actief lid

26 sep 2008
    411
    0
    0
    Wijchen
    Het probleem is dat ze zwangerschap niet als urgentie/nood zien. Je kindje is er namelijk nog niet. Bij (bijna) elke woningstichting zien ze dat dus niet als urgent geval. Wij hadden mazzel met het vinden van een anti-kraakwoning voor langere tijd, anders hadden we bij een van onze ouders moeten gaan wonen vrees ik. Want in een studentenhuis mág je niet eens blijven en de woningbouw deed niks.
    Is een extra kacheltje (zibro/petroleum) niks? Dan heb je wat extra verwarming in huis. Wij doen het naast onze kachels in de woonkamer en keuken ook zo. Voor de rest is het hier ijskoud. En in een onverwarmde slaapkamer kunnen baby's gelukkig wel. Hier hebben we het iig wel gedaan en ik ken meer gezinnen zonder CV waarbij dat zo ging.

Heel veel succes, want een andere woning is wel zo fijn natuurlijk :)

5. Lauraa87

Lauraa87 Actief lid

22 sep 2008
    180
    0
    0
    Overijssel
    Hey,

Ik weet dat het wel gaat, maar ik overdrijf niet als het vriest (mijn kranen lekken) dan ligt er een laagje ijs in mijn wasbak in de douche!
    Ik heb ook nog alleen een ouderwetse lavet, waar ik eigenlijk zelf ook niet fatsoenlijk kan douchen.
    Ik word soms wakker met spierpijn omdat ik 's avonds zo heb liggen bibberen.

En hoe zou ik mijn kindje in die koude douche moeten wassen?
    Ik woon in Almelo en er staat genoeg leeg.
    Er zijn ook veel jongeren die graag zo'n flat als die van mij zouden willen en ik iets meer kwaliteit.

Het probleem is gewoon dat ik nu deze flat al heb, als ik nu geen woning had gehad dan had ik waarschijnlijk wél urgentie gekregen.

Mijn gyneacoloog heeft aan het begin gezegd, dat er kachels en meer geregeld moet worden en dat er anders eens naar urgentie gekeken moet worden ik wil daar nog eens op terug komen met haar.
    Wie niet waagt wie niet wint! :)

6. Vlekje

Vlekje Fanatiek lid

12 aug 2008
    1.443
    0
    0
    Dat vonden ze bij ons ook niet ;), hebben immers wel een dak boven ons hoofd, is alleen verre van ideaal.heb er zelf even een noodgevalletje van gemaakt :)

7. sjokoholic

sjokoholic Actief lid

17 jun 2008
    195
    0
    0
    je verhuurder behoort te zorgen voor ' woongenot' dus ik zou je problemen in de woning maar eens navragen bij een bureau voor rechtshulp oid. Dat je in de vrieskou moet zitten is niet normaal en als je een medische indicatie voor gezondheidsklachten moet afwachten voor je kind volgend jaar, dat lijkt me niet de bedoeling.
    Dat lijkt mij de enige kans op het verkrijgen van een andere huurwoning.

Voor de rest vind ik dat je erg in de slachtofferrol zit. Het is denk ik daardoor dat je als 23 jarige nogal wat irritatie oproept bij de instanties. In deze tijd van voorbehoedsmiddelen etc is de zwangerschap een keuze. Hier in Amsterdam kun je het dan echt uitzoeken, kun je bij je ouders gaan wonen en die kunnen ook voor je betalen. En ik ken je medische achtergrond niet maar als 23 jarige klagen over trappen, come on!
    Ik heb zelf in een vervelende situatie gezeten (was dakloos) en kan je maar 1 ding adviseren: hou op met het jezelf zien als ' uitzondering', pak jezelf bij elkaar en regel je zaken zoals ieder ander het doet. Hiermee voorkom je een hoop ellende, ben je van niets of niemand afhankelijk en ben je een beter rolmodel voor je kind.

8. Vlekje

Vlekje Fanatiek lid

12 aug 2008
    1.443
    0
    0
    Beetje overdreven vind ik!

De situatie is nu verre van ideaal met een kindje.
    Hoe weet jij hoe ze zwanger is geworden? Misschien wel door de pil heen? Gescheurd condoom? Moet ze het dan maar weg laten halen omdat de woningstichting niet mee wil werken :rolleyes:

Meid....gewoon voet bij stuk houden.....dan ben je in mijn ogen een goed rolmodel en laat je zien dat jij doorzettingsvermogen hebt.....ook tegenover je kindje ;)

9. Majkuh

Majkuh Fanatiek lid

1 jun 2008
    2.545
    1
    0
    gesprek aanvragen bij een andere woonconsulent! weet uit ervaring dat dat enorm kan verschillen!

En je ouders zich in laten schrijven, wellicht dat zij wel een woning krijgen waar jij dan in kan ;)

10. Lauraa87

Lauraa87 Actief lid

22 sep 2008
    180
    0
    0
    Overijssel
    @ vlekje
    Haha, ja misschien vinden ze wel iets waarom het wel urgent kan gaan worden who knows? :)

@ sjokoholic
    Ik vind jou bericht nogal aanvallend,maar oké.
    Ik zit niet in een slachtofferrol, en ook al deed ik het wel dan heb ik daar het grootste recht op!

Ik heb zelf overgewicht dus sowieso een mindere conditie dan een ander.
    Maar als mijn moeder die al haar hele leven alles lopend en op de fiets doet , een conditie heeft waar menig sporter jaloers op mag zijn , hier de trappen oploopt dat je boven aan zo duizelig bent dat je sterretjes ziet en alsnog zowat van de trap af donderd! Vind ik het gevaarlijk met mijn kind straks in de kinderwagenbak of maxi cosi en boodschappen.
    Het is niet dat ik lui ben, want heb deze flat ook genomen en nooit problemen met die trap gehad(buitenom dat er 6 treden los zitten en je je doodschrikt als er weer een tegel terug schiet!)

Sinds ik zwanger ben, en het nu nog wel kan ga ik er toch over na denken en hoe moet het als ik straks op het laatst loop?
    Kan ik ook niet zomaar weg, of ik moet me optimaal voelen.
    Gaat me er niet zo zeer om dat het vermoeiend is alle trappen maar ook een stukje veiligheid.

Dat stukje van dat over dat rolmodel zijn lees ik verder overheen en ga ik niet op in.
    Vond het niet toepasselijk op mijn vraag of iemand tips heeft.

11. Lauraa87

Lauraa87 Actief lid

22 sep 2008
    180
    0
    0
    Overijssel
    Dat over die woonconsulent, hier in Almelo heb je bepaalde consulenten en die gaan dan over een wijk.
    De wijken waar ik graag in zou willen (zijn er al een stuk of 5) daar gaat nou net die meneer in kwestie over.

En dat met mijn ouders, hebben we al over nagedacht maar is niet mogelijk.
    Mijn moeder is huisvrouw en mijn vader heeft een eigen zaak, zou mijn moeder zich in willen schrijven moet ze scheiden van mijn vader en een uitkering aanvragen omdat zonder inkomen je al helemaal geen huis krijgt.
    Dat gaat me te ver haha :)

12. Jutte

Jutte Fanatiek lid

27 jul 2008
    2.186
    0
    0
    Vaak is het niet eens onwil van woningcorporaties...helaas hebben ze regels van het ministerie waar zij zich aan moeten houden. Zo mag er bijvoorbeeld alleen
    * passend worden verhuurd (wat betekent dat je met 1 kind geen 4 slaapkamers nodig hebt)
    * op basis van inkomen (en ja, als 21 jarige krijg je inderdaad geen huurtoeslag en ze mogen geen garantstelling van ouders aannemen, want die wonen niet in jouw huis en jij wilt zelfstandig wonen, dus moet je het volgens VROM ook zelf kunnen betalen)
    * en is urgentie alleen voor mensen die dreigen dakloos te worden (en dan vaak alleen voor mensen waarbij het gaat om kinderen die er al zijn)
    Jouw situatie is dat je een dak boven je hoofd hebt en er dus geen commissie zal zijn die daarvoor urgentie voor geeft.

Om dan even aan te haken op Sjokoholic en Vlekje: natuurlijk weet je niet hoe deze dame zwanger is geraakt, maar nog altijd geldt: als je sex hebt weet je dat je zwanger zou kunnen raken... Ook door de pil heen en met condoom, dat is nu eenmaal het risico van sex.

Maar....
    Ik wil niet alleen maar negatief voor je zijn, dus toch wat adviezen:
    Als het goed is heb je een huurcontract. In dat contract staat de verpichting van je verhuurder om te zorgen voor goed verhuurderschap, ofwel woongenot. Dit is een verplichting, net zo'n verplichting als dat jij de huur moet betalen.
    Dat er bij jou een laagje ijs in de gootsteen staat, pffff dat is belachelijk en ook voor mensen die ouder zijn dan baby niet te doen, echt niet!

Ik zou, zoals Sjokoholic aangeeft inderdaad even de huurcommissie (www.huurcommissie.nl) raadplegen wat te doen, misschien kunnen zij je verder helpen.

Ik zou niet, zoals Vlekje gedaan heeft, de boel verrotschelden enzo. Denk dat Vlekje gewoon toch mazzel had dat er iets vrij kwam...maar de woningnood is zo hoog (dat kan je bijna dagelijks in het nieuws zien, dat er geen betaalbare huurwoningen zijn, zeker niet nu het slecht gaat en iedereen blijft zitten waar hij zit), er komt echt niet ineens een la met sleutels boven tafel als je maar genoeg scheld. Uit ervaring weet ik dat het bij mij alleen maar meer irritatie en weerstand opwekte als mensen dat bij mij deden!

Zoek je hulp in je rechtspositie als huurder, niet door jezelf kwetsbaar op te stellen en te gaan schelden!

13. Lauraa87

Lauraa87 Actief lid

22 sep 2008
    180
    0
    0
    Overijssel
    Kijk hier heb ik wat meer aan !

Die regeltjes,ik weet dat ze er zijn.
    Maar in andere steden is het zo, je moet zelf weten hoeveel huur je wil betalen krijg je geen huurtoeslag maar hen niet uit als er maar betaald word.
    Hier is dat niet zo.
    Ik heb gewoon veel tegenslagen zit al 3 maanden zonder uitkering gelukkig geld terug gekregen van de belastingdienst zo dat ik rond kan komen.
    En nog meer problemen met instanties.

Ging er vanuit (en meerdere met mij) dat ik wel een andere woning zou krijgen.
    Dus dat er dan zo laconiek over gedaan word is weer een domper.

En hoe ik zwanger ben geworden, en of het nou met opzet was of niet ga ik hier niet uitleggen.
    Is niet van toepassing, alleen als ik het echt graag had gewilt kun je er van uitgaan dat ik alles iets beter had geregeld!

Mag dan wel 21 zijn, heb veel verstandige keuzes gemaakt en hoor alleen uit mijn omgeving dat sinds ik zwanger ben een stuk volwassener ben geworden en dat er veel mensen trots op me zijn.

14. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ik sluit me helemaal aan bij Jutte!

Lauraa87; ik hoop dat je wat hebt aan de tips en je snel een leuke nieuwe woning kunt betrekken waar je met je kindje heel gelukkig zult worden.
    Wellicht kun je ook nog in nabijgelegen dorpen kijken of het daar misschien sneller te regelen is. Dan woon je wel wat verder van je ouders vandaan maar heb je alle andere zorgen niet meer.

15. Jutte

Jutte Fanatiek lid

27 jul 2008
    2.186
    0
    0
    Die woningen heb je in Almelo ook hoor, maar die hebben een huur boven de 622 euro (of misschien inmiddels al hoger, heb de laatste cijfers niet paraat) en tja, da's wel erg veel denk ik, als 21 jarige alleenstaande moeder.....

16. Lauraa87

Lauraa87 Actief lid

22 sep 2008
    180
    0
    0
    Overijssel
    Dankjewel voor je reactie !

Ik heb geen auto (zelfs geen fiets haha) dus moet alles lopend doen, en ga graag nog lekker "warm eten" bij mijn ouders.
    Als ik er ver vanaf woon dan kan ik niet even naar mijn moeder toe.
    Wat ik toch wel fijn zou vinden omdat mijn ex mij bedreigt en ik er helemaal alleen voor sta.

Maar ik ga gewoon alles proberen wat er mogelijk is, ik weet gewoon dat er meer mogelijkheden zijn.
    Misschien maak ik me wel zorgen om niets, en heb ik over 2 maand een brief in de bus dat ze een woning hebben.
    Wie weet :)

17. Majkuh

Majkuh Fanatiek lid

1 jun 2008
    2.545
    1
    0
    haha, ik had de rest niet gelezen, maar ik kom ook uit Almelo!

Ik zat bij uhhhh even denken, ja, st. Joseph en had meneer Helthuis, echt waar, brilante vent! had eerst een ander en dat was echt een grompot :rolleyes: probeer het gewoon eens (weet niet naar welke wijk je wilt en bij welke woningstichting je zit, maar tegenwoordig is zowel beter wonen als die andere allemaal onder een dak qua huizen!)

18. sannie306

sannie306 Actief lid

26 jul 2008
    316
    0
    16
    Vrouw
    Rotterdam
    heb je al een zwangerschapsverklaring gevraagd aan je VK of gyn?

die kan je dan indienen bij de woningstichting en kunnen ze jouw inschrijfgegevens wijzigen, en heb je wel nu al recht om bijv in aanmerking te komen voor een grotere en/of duurdere woning ipv pas na de bevalling.

in mijn geval was dat een paar jaar geleden iig wel zo, na indienen van de verklaring had ik met ingang van 3 maanden zwangerschapsduur ineens wel recht op een 4 kamerwoning waarvan de huur boven de '23 jarigen'grens lag.

wil natuurlijk niet zeggen dat ze binnen week een andere woning voor je hebben, maar het vergroot wel alvast je kansen.

heel veel succes

19. Lauraa87

Lauraa87 Actief lid

22 sep 2008
    180
    0
    0
    Overijssel
    @ Majkuh

Tegenwoordig schrijf je je in bij woonburo Almelo, dan sta je automatisch ingeschreven bij St. Joseph en Beter wonen.
    Dus ik zou ook nog een gesprek bij St. Joseph aan kunnen vragen? :)
    Ik heb dat gesprek bij beter wonen gehad, want ik wil graag in de Beeklust 1 of 2 willen wonen, ossenkoppelerhoek desnoods ook wel weer, nieuwstraat kwartier en de riet al die omliggende wijken heb ik ook al aangekruist.
    Ik woon nu zelf in die ene oude flat aan de maardijk.
    Misschien moet ik me in het uiterste geval ook maar inschrijven voor die flat op de kerkelanden, maar naar mijn weten gaan die er binnenkort af.
    Ken iemand die woont er een half jaar, en heeft een jaar contract maar hij gaat samen wonen.
    Misschien dat ik die flat kan krijgen, het is 1 hoog en een CV.
    Moet toch eens informeren bij beter wonen.

@ sannie306

Dankjewel voor de tip! Hier heb ik zeker wat aan !:)
    Ik heb natuurlijk wel verteld dat ik zwanger ben, maar misschien dat zo'n verklaring helpt.
    Kan sowieso mijn gyn. eens vrage wat ze er van vind, misschien dat zij mij kan/wil helpen.

Ik hoef geen 4 kamer woning, desnoods een duplex woning met 1 slaapkamer dan moet de kleine straks maar bij mij op de kamer.
    Maar 2 kamers zou ik wel heel fijn vinden.

20. Majkuh

Majkuh Fanatiek lid

1 jun 2008
    2.545
    1
    0
    yes, je mag gewoon op gesprek bij st.joseph want inderdaad valt alles nu onder 1 noemer, ik sta ook ingeschreven en het is inderdaad wel zo dat ze bepaalde wijken bij een bepaald bureau onder brengen, maar misschien als je met die helthuis gaat prate dat hij een goed woordje voor je wil doen, ik vond hem geweldig en zo heb ik vele verhalen over hem gehoord!

Deel Deze Pagina