Goedemiddag, De titel zegt het al, mijn zoontje van 5 is een gruwelijke slechte eter. Eet over de dag eigenlijk niets. Is ook geen snoepkont, het enige wat hij wel goed doet is drinken. Nu hebben wij alles geprobeerd, kunt het zo gek niet noemen. Ook hem mee het eten klaar laten maken, hem zelf dingen uit laten zoeken. Maar tot nu toe gaan succes. Mijn dochter van 7 daar en tegen eet de oren van mijn kop af, lust spruiten alles. Heeft er iemand hier toevallig nog een tip? Want wij weten het echt niet meer.
Wanneer je een monkey platter neer zet lust hij er dan ook niks van? Is er iets van fruit, noten, rozijntjes, kaas, worst, crackers wat hij lust? Als hij wel goed drinkt wil hij dan wel bouillon of smoothies? Daar kun je in ieder geval heel veel groente en/ of fruit in kwijt. Ik heb er geen verstand van maar volgens mij moet je dan weer opnieuw alles laten proeven en proberen. Net zoals je in het begin bij een baby doet, pure smaken. Het kost ergens rond de 15 keer proeven voor je kan zeggen dat je het wel of niet lust en dan kan de smaak nog veranderen in de loop van de jaren. Wat eet hij nog wel? Hoeveel aandacht besteden jullie aan hem tijdens het eten. Met andere woorden ligt er meer druk achter?.(wat ik wel zou begrijpen want je wil tenslotte dat je kind eet)
Is dit iets van de laatste tijd of speelt het al langer? Een tip die ik ooit kreeg mbt mijn slecht etende dochter was eens opschrijven wat er naar binnen ging, ook al Is dat twee hapjes. Over de hele dag bleek het dan best nog mee te vallen, niet superveel maar ook niet veel te weinig, een grote eter Is ze nooit geweest. En zo lang een kind gezond en actief Is, is het niet veel te weinig. Ik besef dat dat een dooddoener is, maar dat besef heeft me toch op de been gehouden in tijden van wanhoop. Wat nog wel eens helpt Is eten geven op een moment dat er weinig aandacht voor is, dus een boterham in handen geven als je hem uit school haalt of zo. En verder, blijven aanbieden, wil hij niet dan niet. Probeer net te doen of het je niks kan schelen. Hou ook in de gaten dat hij niet teveel drinkt want dat dempt het hongergevoel.
Onze dochter at ook heel slecht, altijd al. Een halve boterham in de ochtend, max een halve tussen de middag, een halve appel tussendoor, een hapje groenten en een toetje. Toen ze 4 was zijn we streng geworden. Ze werd zo mager, zag erg bleek, voelde zich altijd moe en futloos. Toen vond ik dat het onze verantwoordelijkheid was om in te grijpen. Sindsdien móet ze 1 boterham eten bij het ontbijt (of yoghurt met cruesli ofzo als we dat toevallig hebben), 1 boterham bij de lunch, 1 stuks fruit tussendoor, en bij het avondeten een paar hapjes groenten, een halve aardappel en een half stukje vlees. Na wat strijd at ze dit zonder gedoe. En nu is ze 5,5 en eet ze prima. 2 of 3 boterhammen per maaltijd, heel stuk vlees en soms zelfs een extra schepje groenten bij het avondeten. Ze ziet er gezonder uit, niet meer zo mager, voelt zich beter. Zeker een 5 jarige kun je echt wel uitleggen waarom hij/zij gewoon moet eten. Dochter heeft echt wel vaak zat langer aan tafel gezeten dan wij zelf, maar tegenwoordig is ze bijna als eerste klaar.
Mischien contact opnemen met een diëtiste ?? Hoe is zijn groei en gewicht ? Je hebt van die flesjes nutrinidrink waar alles in zit Maar daarmee pk je het probleem niet aan natuurlijk maar dan krijgt die wel alles binnen Is het altijd al geweest zo ?
Hier net zo een situatie. Onze oudste van 5 eet al jaren zeer slecht en eigenlijk geen avondeten / warm eten. Wij krijgen inmiddels hulp via Yorneo en hebben binnenkort ook een afspraak met een kinderarts staan. Hij groeit goed, is alleen aan de magere kant. En afgelopen week had hij een zware buikgriep. At toen 4 dagen lang helemaal niks en toen kon je echt zijn ribben tellen . In totale paniek hebben we toen de huisarts gebeld. Zagen hem al aan de sondevoeding in het ziekenhuis liggen. Hij wil ook geen beleg op brood bijvoorbeeld, maar ernaast. Zeer aparte eetgewoonten. Hij is overigens ook hooggevoelig en erg gevoelig voor geuren, smaken en structuren. Onze jongste is precies het tegenovergestelde en eet als een bootwerker. Groeit hij verder wel goed? Heeft hij genoeg energie? Onze oudste gek genoeg wel. Is niet gauw moe te krijgen. Geven hem trouwens wel aanvullende vitamines.
Ik ben of facebook lid van de leukste lunch community en daar zijn ook enkele ouders waarvan kinderen slecht eten. Door aanbieden van bv monkeyplatter (hiervan is ook een fb groep) of lunch oppimpen zijn er kindjes die beetje bij beetje beter zijn gaan eten. De groep laat vnl leuke gezellige broodtrommels zien maar mss kun je ideeen opdoen.
Zijn gewicht en groei zijn goed. Hij doet dit al sinds hij 2 is, ben bij diëtistes geweest. Heb al verschillende keren bij het cb aangeklopt, zijn eten opgevrolijkt en figuurtjes en dergelijke ervan gemaakt, maar helaas. Zo frustrerend. Maar ik geef niet op, merk wel als ik hem meer dwing hij wel wat eet, maar nog lang niet genoeg. Ik ga meteen eventjes kijken bij de facebookgroep, misschien dat hij dat wel interessant vind. Hij heeft overigens energie voor 10, geen idee waar hij dat allemaal vandaan haalt haha. Hij lust totaal geen vleeswaren, rozijnen en dergelijke. Laat hem wel spelen met zijn eten, in de hoop dat hij iets ontdekt wat hij lekker vind.. maar helaas.
Mijn zoon van 4.5 is ook een hele slechte eter.. hij eet veelste weinig. Gisteren heeft hij een banaan een appel 1 pannenkoek en 2 crakers gegeten. Drinken doet hij ook niet veel. Maar als hij gezond is en goed groeit zou ik zeggen laat het los. Ik bied aan wat wij ook eten en hij beslist wat hij eet maar krijgt niks anders. En ja met avondeten eet hij meestal niks maar dat is dan zijn keus. Ik heb er heel veel stress van gehad maar dat helpt ook niet..
Ik heb er ook heel veel stress van, maar mijn man zegt altijd we bieden hem de hele dag door eten aan en het is de keus aan hem of hij het wel of niet aanneemt. Hij is inderdaad gezond en groeit heel erg goed ( is net 5 en heeft de groei van een 7 jarige ). Hopen dat er snel een dag gaat komen waarop hij wel goed eet
Smorgens niets, in de middag wil hij dan met pijn en moeite een worstenbroodje eten en 's avonds een stukje vlees ( ligt er aan wat ). Hij eet geen brood, geen aardappelen en groente. Op school eet hij een koekje en drinkt een pakje drinken en dat was het.
Ik heb ook een zoon van 5. Hij is van baby af aan altijd al een slechte eter geweest en daardoor ook altijd licht in gewicht. Bij de gym krijgt hij daardoor nu wel meer moeite omdat hij ook bijna geen kracht heeft, niet zo gek natuurlijk als je bijna niks eet. 1,5 jaar geleden zijn we bij de kinderarts terecht gekomen wegens ondergewicht vervolgens bij een diëtiste, hij krijgt nu drinkvoeding. Daarin zit alles wat hij aan bouwstoffen nodig heeft. Ze gaven aan om het eten dan ook los te laten, dat hij zelf mocht bepalen wat hij wel en niet at en misschien dat het daardoor beter zou gaan. Zijn gewicht volgde zijn lijntje zoals het altijd al deed maar wij hadden verwacht dat hij sneller aan zou komen omdat hij 750 kcal extra per dag binnen kreeg. Maar nee hoor, dus zijn we in overleg met de KA gaan afbouwen om te kijken hoe het dan zou gaan en of hij zelf meer ging eten. Niks van dit en bij de eerste de beste buikgriep begin dit jaar werd hij opgenomen in het ziekenhuis wegens uitdroging. Dus nu weer terug naar de hoeveelheid drinkvoeding die we eerst gaven maar ik ben er klaar mee om hem zelf de keuze te geven wat hij eet. Als er niet gegeten wordt dan worden er ook geen leuke dingen gedaan. Hij doet 3 kwartier nu over z'n boterham, I dont care maar die boterham gaat erin. En uiteindelijk eet hij nu normaal en nog de extra drinkvoeding. Hij was in een maand 700 gram nu aangekomen en eerst deed is een jaar over 1 kilo. Dus ja mijn advies is, stel er wat tegenover als hij niet eet en hou dit vol. Vertel hem hoe belangrijk eten voor zijn lichaam is en waarom jij dus niet meer accepteert dat hij niks eet.
Wat een ellende he. Wij stellen er ook dingen tegenover. Hij Playstationt graag bijvoorbeeld. En als hij niet eet gaat dat ding ook niet aan. Wij proberen dit ook vol te houden. En geven ook aan dat hij op deze manier nooit groot en sterk gaat worden. Vanmorgen heeft ie voor het eerst gegeten, al was het een cracker met hagelslag, maar toch. Gaan dit er zeker in houden!
Zo doen wij het nu inderdaad ook. Mijn zoon speelt ook graag spelletjes op een spelcomputer en dat mag hij ook pas als hij goed gegeten heeft. Het werkt tot nu toe erg goed! Een cracker met hagelslag is inderdaad al iets. Je kan ook nog niet verwachten natuurlijk dat hij 'veel' gaat eten want zijn maag is er ook naar gaan staan om weinig te eten. Maar vanaf nu indd gewoon beetje bij beetje opbouwen. Succes!