Even een vraag, ik zit in dubio... Onze zoon is 3 en halve week oud, we hebben tot nu toe 2 autotochtjes gemaakt (kort), en we zijn een uur op een rustige verjaardag geweest met hem, we waren de enige bezoekers. Nu is vrijdag mijn schoonzus jarig, ze woont 70km verderop. In errste instantie zou mijn vriend erheen gaan en ik thuis bij onze zoon blijven. Maar nu vraag ik me toch af of zoonlief en ik toch niet mee kunnen. Hij krijgt fv, schoonzus is bereid haar hondjes buiten te doen als we er zijn. We blijven dan maar eventjes. Wat zouden jullie doen? Behalve de gebruikelijke luiertas?
Bij de jongste zijn we na 3 week op bezoek gegaan bij iemand op een uur rijden. We zijn daar bewust een heel slaapje gebleven en de voedingen eromheen. Daarvoor en daarna ook geslapen in de auto. Dat ging prima. Na 5 weken op bezoek bij mijn ouders op 200km, maar dan wel 2 nachten logeren. Maar doe wat goed voelt, bij de oudste ging het minder makkelijk omdat hij erg prikkelbaar was. Die was na een simpel bezoekje de dag erna echt van slag. Dus daar heeft het iets langer geduurd.
Toen we alleen onze dochter hadden deden we alles met haar, het ging prima, ze sliep overal (doorheen). Zoon was wat gevoeliger, maar de auto was altijd voor beide prima, veel kindjes vinden dat juist een lekker plekje om te slapen.
Hoi Lumiere, Zolang je kindje geen úren in de auto zit, kun je hem volgens mij prima meenemen. Als advies wordt aangehouden: maximaal twee uur per dag in de autostoel. (Een babyautostoeltje is ongeschikt voor langdurig gebruik. In het stoeltje kan je baby zich namelijk niet vrij bewegen. Dit is bij lange autoritten op den duur slecht voor zijn motorische ontwikkeling.) Waar je tijdens de rit wel op moet letten, is dat je zoontje vrij kan blijven ademen. De zuurstofverzadiging van het bloed (van pasgeborenen en prematuren) is lager in een autostoeltje ten opzichte van een gewoon bedje. De gebogen houding van de rug in combinatie met het vrij rechtop zitten, waarbij de kans bestaat dat de kin op de borst zakt, zorgt er voor dat prematuren en pasgeborenen meer moeite hebben om goed adem te halen en zuurstof op te nemen. Als je lekker naast hem gaat zitten tijdens de rit, kun je dat goed in de gaten houden. Groet, Angela VeiligheidNL
Hier wonen schoonouders ook op ruim 80 km bij ons vandaan (75min rijden). De tijden zo plannen dat je thuis of op visite de fles kan geven. En een keer wat langer in de maxi cosi kan geen kwaad. Ik ben de eerste keer wel achterin gaan zitten naast de maxi cosi. En we namen de reiswieg mee, zodat B daar lekker in kon liggen als we op bestemming waren. En anders gewoon lekker op schoot, tegen je aan. Was wel zo dat ik hem niet van hand tot hand liet gaan. En B sliep juist heerlijk in de herrie op een verjaardag op schoot, ipv boven in de reiswieg. Verder genoeg voeding, spuugdoekjes, luiers, extra dekentje en extra kleding meenemen. En als hij daar lekker in zijn reiswieg slaapt kan je gewoon daar blijven
Dank voor de adviezen. Ik denk dat we gaan. Ik zit sowieso naast hem achterin, en van hand tot hand doen we niet. Kraambezoek houdt hem ook niet vast. Alleen wij opa/oma. Ik ben benieuwd hoe het gaat.
Ik zou geen vaste tijd afspreken maar meer globaal, zodat je weg kunt gaan als je merkt dat hij slaperig wordt. Dan weet je in ieder geval al dat hij op de heenreis slaapt. Neem iets mee zodat hij daar echt uit de maxicosi kan en even plat kan liggen. Kijk of je de terugweg ook weer een beetje kunt timen met een slaapje. Wij zijn er bij onze oudste al snel achtergekomen dat het een mythe is dat alle kinderen lekker snel in slaap vallen in de auto. De jongste heeft dat wel weer bevestigd. Wij hebben dus ook wel eens met een krijsend kind in de auto gezeten. Echt heel vervelend. Mijn man kan zich dan gelukkig goed 'afsluiten' en gewoon geconcentreerd rijden. Ik kan er veel slechter tegen. Hoewel ik, zo erg, bij onze tweede al merk dat ik me er minder druk om maak. Het is dan echt even een rotrit, maar zowel kind als ouders houden er uiteindelijk geen letsel of trauma aan over. Ik zit nooit achterin vanwege wagenziekte. Behalve dus als er inderdaad een kindje huilt, dan doe ik het wel. (liever zelf misselijk dan). Maar als je er tegen kan om achterin te zitten, zou ik dat wel doen. Veel prettiger voor jezelf dat je de baby goed in de gaten kan houden. Ik zat bij de oudste (als bijrijder) toch vaak weer achterstevoren om te checken. En als hij dan ging huilen moesten we een plek zoeken om te parkeren zodat ik naar achteren kon. Nu kan ik gelukkig de oudste vragen even bij de jongste te kijken en desnoods om hem z'n speen even te geven.
Wij zijn toen onze dochter 2 weken oud was op familiebezoek gegaan (opa in verzorgingstehuis).. Zo'n 100km verderop. Toen ging het nog heel gemakkelijk, ze sliep goed in de auto.. We zijn halverwege gestopt en even kwartiertje pauze gehouden zodat ze even in een andere houding zat en even gevoed. Zowel heen en terugweg lekker geslapen.. Nu is het lastiger, ze slaapt niet meer in de auto (omgeving is veeel te interessant ) en eenmaal daar is het vaak lastig timen met slaapjes en bezoektijden.. Maar goed, ik zou dus gewoon gaan met je zoontje, komt vast goed! Oh ja wij hadden de kinderwagen achterin de auto dus eenmaal daar kon ze daarin slapen/liggen, dus lekker plat
Heel herkenbaar Leo. Hier waren de bezoekjes tot een maand of 3 ook de makkelijkste. B sliep overal en nergens. Als hij maar de fles kreeg en de kinderwagen had.
Ik ben ook benieuwd hoe dat bij ons zal gaan na de geboorte van onze dochter. Mijn broer woont op 200 km van ons vandaan. En andere familieleden op zo'n 100-130 km. Gelukkig wonen mijn ouders wel in de buurt. Gelukkig hoeven we ook pas voor een eerste verjaardag naar mijn broer wanneer onze baby 3 maanden is. Dat scheelt toch.
Het is heel goed gegaan! Fender sliep in de auto, ik zat naast hem achterin, vrijwel geen file dus in 45min waren we er. Eenmaal daar heeft hij normaal zijn flesje gedronken, wat geslapen en op de terugweg ook goed gegaan!
Fijn dat het goed gegaan is! Ik weet nog dat ik me de 1e keer van tevoren best zorgen maakte.. Het voelt toch als een succes/mijlpaal als het goed gaat en als je die 1e keer eenmaal gehad hebt dan voel je je ook beter over volgende reisjes