Ik heb vandaag verschillende ergonomische dragers geprobeerd met behulp van mijn 7,5 maand oude nichtje. Ik ben zeer te spreken over de bondolino. Nu vraag ik mijn alleen af wat de ervaringen zijn met een pasgeboren baby erin? Zie verschillende verhalen op internet, dat het kan met beentjes erin. Sommige zeggen dat met benen eruit beter is. Wat zijn de ervaringen hierin?? Lees ook dat ze tot 36 maanden gebruikt kunnen worden, de ander zegt weer tot 9 maanden. Wat klopt? Wie hebben ervaringen met de bondolino light en willen deze met mijn delen?
Ikzelf heb een bondolino poplin! Deze is hetzelfde alleen de stof is anders. Ik heb hem de eerste vier weken gebruikt met de beentjes erin, maar hij mag ook al met de beentjes eruit. Echter is het zo dat je niet moet forceren. Onze zoon zat van zichzelf heel erg met zijn beentjes in elkaar en ik heb daarom dat niet 'open gebroken' door ze wijdbeens in een drager te doen. Een kindje van een vriendin kon wel d'r benen uit elkaar en werd wel gelijk met beentjes uiten de drager gedragen, het ligt dus erg aan je kindje. het mag dus vanaf het begin erbuiten, maar je moet erg naar je kindje kijken. Ik had hem gekocht omdat ie zo lekker lang mee kon. Echter met een maand of 6/7 (onze zoon is heel lang, +2) zat hij minder lekker in de bondolino en werd hij niet meer van knieholte tot knieholte ondersteund. Daarom met 8 maanden een Manduca aangeschaft. Fijne drager is het en makkelijk te knopen! Wel opletten dat de schouderbanden vrij breed zijn en dat kan voor hele smalle mensen onprettig dragen.
Ik heb m de eerste periode gebruikt met de beentjes erin, eruit vond ik echt te wijd toen hij nog zo heel klein was. Ik vind het een hele fijne draagzak, al had ik toen hij echt heel klein was wel het idee dat hij er aan de zijkanten uit zou kunnen glippen. Ik denk niet dat dit echt had gekund, maar ik had toch altijd wel de neiging om hem toen ook nog vast te houden. Bij de 2e wil ik voor die eerste periode daarom ook een draagdoek.
Hier met de bondolino gedragen vanaf 4 weken na de geboorte (eerder had ik hem nog niet). Toen droeg ik met de beentjes erin, in kikkerhouding. Ging heel goed! Las laatst ook dat je kindje er tot 8/9 maanden in kan, dat snap ik persoonlijk niet helemaal. Heb mijn kindje er in ieder geval tot 15/16 maanden in gedragen. Daarna niet meer vanwege mijn nieuwe zwangerschap, voelde niet prettig meer voor mij. Kan de bondolino echt aanbevelen, een makkelijke ergonomische drager. Geen gespen die bij wisselen van drager (ik of manlief) versteld moeten worden.
Heb mijn dochter er vanaf een week of twee mee gedragen, prima. Alleen t hoofdje was Nog wat wiebelig vond ik. Ik heb haar Tot ong15 mnd gedragen, toen zat t niet lekker meer vanwege nieuwe zwangerschap.
Hier ook vanaf de geboorte tot aan een maand geleden ongeveer. Vind het nu (en ook voor mijn man) wel zwaar om nog te dragen, weet niet ofdat dit door de drager komt. Pluspunt is dat hij heel makkelijk in gebruik is, ook voor mannen! Als we ergens waren (vakantie etc) deden we altijd afwisselen met dragen.