Ik zit even in dilemma.... Ik gebruik al een tijdje utrogestan (vaginale capsules) maar wegens bijwerkingen vroeg ik de dokter om wat anders. Nu heeft hij duphaston voorgeschreven, dat zijn orale pilletjes die ook progesteron bevatten. Maar is de werking van utrogestan niet beter? Omdat de progesteron daarvan rechtstreeks wordt ingebracht ipv via een pilletje? En mag je duphaston blijven gebruiken bij zwangerschap? Momenteel bijna 5 weken zwanger. Nu twijfel ik om toch nog de utro door te blijven nemen, en de bijwerkingen en irritaties ervan maar voor lief te nemen. Wat zouden jullie doen?
Ik heb ze beide gebruikt en met beide ook zwanger geworden. Duphaston is hetzelfde als Utrogestan enkel dan in tabletvorm. Werking zou hetzelfde zijn volgens meerdere artsen die ik gesproken heb (artsen in Duitsland en Spanje). Het is maar net de voorkeur van een ziekenhuis/kliniek wat je krijgt .Duphaston mag je gewoon blijven slikken als je zwanger bent.
Dankjewel voor je reactie. Heb je duphaston ook in deze zwangerschap gebruikt? Ik gebruik op dit moment nog utrogestan, maar mag ik daar gewoon zomaar direct mee stoppen en overgaan op de tabletten van duphaston? Zonder utro nog af te bouwen? Volgens de dokter mag het wel, maar mn lichaam is nu al een tijdje utro gewend, waardoor ik echt een angst heb voor ineens bloedingen of iets
Als je arts zegt dat het kan zou ik daar op vertrouwen ipv mensen hier op het forum vragen of het kan sowieso is de werkzame stof hetzelfde gefeliciteerd met je zwangerschap!
Nee deze zwangerschap heb ik utrogestan gekregen (kliniek Spanje) maar in Nederland en Duitsland ook Duphaston. Vriendin van mij heeft het beide gebruikt omdat haar progestron wat aan de lage kant bleef. Zoals gezegd is Utrogestan en Duphaston gewoon hetzelfde. Een tabletje Duphaston heeft zelfs een hogere dosering als 200mg utrogestan. Van oorsprong gebruik je Utrogestan ook oraal maar vanwege de vele maagklachten die vrouwmensen van krijgen zijn ze het vooral vaginaal gaan voorschrijven. Je kan dus echt met een gerust hart overstappen op duphaston.