900 euro per jaar!!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door luckybird, 16 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 luckybird, 16 okt 2011
    Laatst bewerkt: 16 okt 2011
    Ik heb even geinformeerd en de psz kost ons 900 euro per jaar. Okay zou je zeggen, voor je kind heb je wat over, maar ik moet het dus blijkbaar voaral over hebben voor andere kinderen. De minima betalen maar 45 euro en krijgen dat ook nog een terug in bijzondere bijstand. Ik vind het echt een belachelijk groot verschil. Om dit te betalen moet ik wel 1700 euro buto verdienen vanwege alle belastingen, een heel maandsalaris plus daarnaast moet ik dus nog eens NETTO 400 euro kinderopvangkosten betalen voor als ik werk om dit geld te verdienen. sociaal zijn oke, maar dit gaat me wel erg ver.

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.149
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    En daarom gaat mijn zoon straks niet naar de psz. Onze overheid heeft zelf al aan dit dit een luxeproduct is en geen noodzaak voor kinderen die niet uit een achterstandssituatie komen.

3. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Nou pff dat is nog geen 80 euro per maand.. Ik heb vorig jaar ook geleefd van een beter inkomen (dubbel salaris) en dan vind ik 80 per maand niet verschrikkelijk veel.

En je betaalt het voor ANDERE kinderen??

Ik hoef niets te betalen, dus JIJ betaalt het voor mijn kind? Nou ik dacht het niet. Ik werk me ook rot en kom helaas maar aan een minimum inkomen, pff shoot me.

En zelfs ik zou er gewoon 80 euro voor betalen als dit echt moest. Maar goed, misschien ben ik gewoon wat 'socialer'.

4. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee jammer! Vroeger konden alle kinderen erheen, nu dus blijkbaar alleen die met een indicatie voor wie alles betaald wordt uit algemene middelen. Dan heb je nog een homogene groep daar, heb je toch niks aan??

5. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    eh, sja, verschilt dan denk ik ook per psz. wij hebben netto 2600 euro per maand te besteden en betalen 40 euro per maand per kind. misschien eens navraag doen bij een andere psz?

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Precies, mijn kind komt niet uit een 'achterstandssituatie' en heeft de psz echt hard nodig om goed te gaan praten. 'Grappige' is ook nog eens dat 12 van de 15 kinderen uit het klasje van mn dochter WEL uit een 'achtstandssituatie' komen terwijl de meeste van deze kinderen fantastisch spreken en uit gezinnen komen waarbij de andere kinderen uit het gezin erg goed scoren op school. Maar goed.. tegenwoordig is men de psz ook al aan het ombouwen tot een soort van peuteropvang waardoor het straks helemaal onbetaalbaar zal worden.. waar gaan we naar toe met z'n allen. Ben blij dat wij zelf wel het geld hebben voor dit 'luxeproduct'?!

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.149
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik denk dat psz over een paar jaar samengevoegd wordt met de basisschool. Net zoals kleutschool en lagere school destijds zijn samengevoegd. Misschien in combinatie met een verlaging van de leerplicht leeftijd naar vier jaar. Dan wordt het onderwijs tot 12 jaar gewoon helemaal gratis, zoals het volgens mij ook hoort te zijn.

Zoals de situatie nu is (betalen voor de eerste twee jaar en daarna gratis) geef je als overheid aan dat de psz overbodig is. Jammer, want kinderen steken er heus wat van op.

Maar goed, wat mij betreft gast onze zoon er niet heen. Ik vind het voor kinderen met een achterstand wel goed, maar dan moet kinderen die geen achterstand hebben ook niet laten gaan, anders gaan die zich ook sneller ontwikkelen en blijven de achterstandskindjes een achterstand houden. ;)

8. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Nou dat laatste is natuurlijk een beetje krom. Punt is dat de overheid een bepaald beeld heeft van achterstandskindjes wat helemaal niet meer reeel is. Dat zie ik nu zelf en dat zien de juffen op de psz ook. Die zogenaamde 'doelgroep-kinderen' mogen gratis of voor een klein bedrag komen en maken hier dankbaar gebruik van. Nu zitten we hier op de psz met een omgekeerde wereld.. de zogenaamde achterstandskinderen zijn helemaal geen achterstandskinderen (vanaf het begin al niet), en de zogenaamde 'normale' kinderen waarvan de ouders ruim moeten dokken hebben de psz juist ontzettend nodig. Daarbij zullen achterstandskinderen die dus wel een achterstand hebben toch heel veel baat hebben bij kinderen die zich wel normaal ontwikkelen?

9. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    En hoe kom je er eigenlijk bij dat jouw zoon geen 'achstandskind' is? Hoe kun je dit nu al weten?

10. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    mijn kidn gaat wel. dochter vond het altijd geweldig en zoontje vind het ook kei leuk.

hier gaat het ook naar inkomen. bijmijn dochter betaalde ik 45 euro per 3dagdelen terwijl haar vriendinnetje waarvan ouders in de bijstand zaten maar 2,50 per maand betaalde. leuk is anders maar ga het daarom niet niet doen of stopzetten. voor mijn zoontje betaal ik omdat ze samen zijn gegaan met kinderdagverblijf voor 3 ochtende ongeveer 100 eurp per maand. meer dan het dubbele dan wat ik bij me dochter betaalde terwijl de opvang het zelfde is. mijn zoontje vind het geweldig en dus blijft hij daarheen gaan. volgend jaar wordt het hier nog duurder.

mijn dochter komt trouwens niet uit een achterstandswijk of arm gezin zonder diplomas maar heeft wel veel baat gehad aan de peuterspeelzaal vanwegen der spraakachterstand waar ze nu nog logepedie voor volgt (taal loopt ze weer ver voor dus erg lastig voor haar). mijn zoontje is ruim 2 en begint sinds hij op de crech zit eindelijk te praten. maar wij ouders hebben onze opleiding afgemaakt, wonen in een koophuisje in een goede buurt
    en zijn bijde in staat te werken.

vriendinnetje van me dochter kwam wel uit een achterstandsbuurt, moeder zonder werk en/of papieren en bijstand etc en haar kind praat als brugman, is super slim etc.

volgens de nieuwe regels zouden mijn kids in aanmerking komen voor 2dagdelen voor de volle mep en vriendin van me dochter 3 dagdelen voor een 2,50 omdat haar achtergrond en buurt niet zo goed is. erg krom dus. slimme ouders en goede buurt of slechte buurt en ouders die niet de allerslimste zijn wil niks zeggen over de kinderen in dit gezin :(

11. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier zelfde verhaal. Buurvrouw is 24/7 thuis met bijstandsuitkering en alle mogelijke toelsagen en geeft kindje dag in dag uit 1 op 1 aandacht. Er is niets "achterstands" aan dat lieve meiske. Zij hoeft alleen niets te dokken en mag de hele week komen op de voorschool en ik mag 900 betalen voor 2 dagdelen, echt belachelijk.

12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.144
    8.876
    113
    Ik heb er geen ervaring mee, maar wat ik me afvraag, kun je als je kindje een aantoonbare (taal)achterstand heeft, geen 'verwijzing' van je huisarts/CB/logopedist krijgen op basis waarvan je dan minder betaald voor de voorschool (vorm van psz waar meer aandacht is voor oa taal)?

J. gaat niet naar de psz. Geen financiele kwestie, maar ze gaat al twee dagen in de week naar het KDV en dat vind ik genoeg. Daar leert ze ook dingen als samen spelen, op haar beurt wachten, enz. en is er ook aandacht voor de taalontwikkeling ed. En voor het KDV betalen we ook een stuk meer dan mensen met een lager inkomen...'t is niet anders.

13. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38

dit is ook gewoon belachelijk. Ik kan mezelf er ook boos over maken maarja daar doe je niets aan denk ik.

14. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    hier wordt helemaal niet naar wijk of opleiding of wat dan ook gekeken. de bijdrage is inkomensafhankelijk en op indicatie kunnen er gratis dagdelen toegevoegd worden.

Wij hebben op indicatie extra dagdelen ivm mijn PND en angst en paniekstoornis en mijn man zijn ADHD, narcistische persoonlijkheidsstoornis en woede aanvallen.

Wij hebben hierdoor samen een moeizame periode gehad en hadden veel baat bij de extra rust die gecreerd werd door de extra psz dagdelen.

Ik zie dit niet als achterstandsgebeuren, maar als een vorm van hulpverlening, zoals ik ook medicijnen krijg voor mijn depressie en onder behandeling ben bij de psycholoog en psychiater.

Mijn kinderen zelf hebben 0,0 extra begeleiding nodig, Sven gaat met een dikke A op zijn cito naar de basisschool en heeft enkel extra 'begeleiding' nodig, omdat hij erg pienter is en met veel dingen voor loopt.

15. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    dit lagere/geen bedrag heeft niks te maken met wel of geen achterstand volgens mij, maar met haar inkomen. Zoals veel dingen in nederland, is ook de psz bijdrage inkomensafhankelijk.

Maar ik vind 900 euro per jaar ook wel veel. Zoals ik al zei: wellicht eens informeren bij een andere psz

16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.149
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Volgens de overheid is mijn zoon geen achterstandskind, omdat het twee hoogopgeleide ouders heeft. ;) Vandaar dat ik die hele achterstandsreeling onzin vind. Die kijkt namelijk niet naar het kind maar naar de ouders. (Hoewel het ook mogelijk is voor hoger opgeleiden om alsnog korting te krijgen, bijvoorbeeld als je kind logopedie krijgt. Maar ook dat is weer onzin, volgens onze psz-juffen. Als een kind naar logo gaat vanwege een taalachterstand, dan kan de psz wel meerwaarde hebben omdat er ook aan woordenschat uitbreiding wordt gedaan. Maar heeft een kind een spraakachterstand, dan gaat een psz daar weer niet veel aan helpen.)

Overigens zal ik ook als ons zoontje een achterstand blijkt te hebben, niet gauw voor psz kiezen. Contact met andere kinderen heeft hij wel bij de go, dus daar hoeven wij het niet voor te doen. Als het gaat om de (cognitieve en motorische) ontwikkeling, denk ik dat 1 op 1 aandacht van papa of mama minstens zo goed is als de psz. En ik vind twee dagen "opvang" meer dan genoeg. Ik ben niet van plan om ons zoontje daarnaast ook nog eens naar weer een ander instituut te brengen op onze vrije dagen. Wij hebben een bewuste keuze gemaakt om beiden minder te gaan werken om meer tijd met ons kind door te kunnen brengen. Ik vind het zonde om dat weer teniet te doen door hem dan op extra dagen nog naar de psz te brengen. Ik zie daar in onze situatie namelijk geen enkele meerwaarde in.

17. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    hier is de psz gewoon met een ouderbijdrage 2 dagdelen in de week. Als er sprake is van achterstanden in de ontwikkeling kan dit uitgebreid worden naar 4 dagen per week en krijgen ouders ook een tegemoetkoming in de kosten. Het is dus niet zo dat kinderen van ouders met een laag inkomen automatisch gecompenseerd worden, alleen als er voor het kind indicatie is op basis van achterstand in de ontwikkeling.
    Chris gaat met veel plezier naar de psz en heeft beslist geen achterstand op wat voor gebied dan ook (behalve dat hij klein is) en ook is het op onze psz niet zo dat er alleen achterstandskinderen komen, helemaal niet. Het zijn gewoon kindjes van al dan niet werkende ouders die het belangrijk vinden dat hun kind leert spelen en ontwikkelen in een groep zoals het ook bedoeld is. Onze kinderen gaan verder naar een gastouder als ik werk en hebben door de psz ook een groter groepsverband en leren er de schoolstructuur, en kunnen hun energie er kwijt! De overgang naar school is er voor onze oudste in elk geval wel makkelijk door gegaan.
    Ben overigens erg benieuwd wat het volgende jaar gaat brengen als de zorg voor de psz geheel bij de gemeente komt te liggen en wat dat voor veranderingen teweeg gaat brengen. Nu valt het nog onder een stichting. Ik heb al allerlei verhalen gehoord van verdwijning van de psz tot onderbrengen van de psz bij de kdv's etc....we'll see.

18. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    #18 luckybird, 16 okt 2011
    Laatst bewerkt: 16 okt 2011
    Jawel, die voorSchool indicatie heeft ze toch echt! Ze mag dan ook de hele week gratis komen. Gewone psz is gecombineerd met de voorschool, maar die psz-kindjes mogen alleen 2 dagdelen komen. En ik 900 euro dokken...

19. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.149
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vraag me af hoe je weet dat het minder makkelijk was gegaan als je kind niet naar de psz was gegaan?

20. Bri

Bri Niet meer actief

Hoeveel uur neem je af?
    Ik vind 900 euro op jaarbasis (als je kind 4 uur per week gaat is dat 4,30 per uur; als het meer uren zijn is het zelfs nog goedkoper per uur) niet per se veel. Je betaalt daarmee gewoon voor je eigen kind.
    Het feit dat iemand anders een deel niet hoeft te betalen heeft daar niets mee te maken; die krijgt een deel kwijtgescholden of tegemoetgekomen omdat die 75 euro per maand blijkbaar te veel is om te kunnen missen. Dat betalen 'we' met z'n allen, uit de belastingen, of we nou kinderen hebben of niet.
    Wees nou gewoon blij dat jij dit wél kunt betalen voor je kind, ipv te kijken dat iemand anders het voor (bijna) niks krijgt.
    Volgens mij zegt de gemeente hiermee trouwens dat het allesbehalve een luxeproduct is; anders zouden ze het niet subsidiëren en zou het alleen bereikbaar zijn voor degenen met een dikkere portemonnee.

Deel Deze Pagina