Wat zijn jullie regels bij het maken van speelafspraken ?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door cowgirl80, 29 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Ik word er soms een beetje moe van... Het is zo'n vervelend gedoe, dat maken van speelafspraken ! Hoe doen jullie dat? Welke regels hanteren jullie voor je kind? Ik wil ook graag een paar regels opstellen, maar ik weet niet welke...

Dingen die ik de afgelopen weken gezien heb en waarvan ik niet goed weet wat ik ermee moet:
    - kinderen die op maandag aan mij komen vragen of mijn kind op vrijdag bij hen mag spelen
    - mijn kind die bewust meerdere kinderen voor 1 middag gaat vragen, omdat hij er vanuit gaan dat er wel een gaat afzeggen
    - ouders die mij appen om een speelafspraak te maken die hen toevallig goed uitkomt
    - ouders die een speelafspraak hadden toegezegd en als t moment daar is toch afhaken met een flut-reden
    - kinderen die hun ouders op een vervelende manier voor het blok zetten om 2 of 3 kinderen mee te nemen en dat die ouders uiteindelijk zwichten, maar dat t toch niet fijn voelt om als jouw kind die nr 2 of 3 is
    - speelafspraakjes waarbij de ouders zelf weggaan en de kinderen bij een oppas laten
    - een kindje wat alleen maar bij hem thuis wil afspreken, ook voor de tigste keer en mijn kind die daar altijd in mee gaat
    - kinderen die het hele schoolplein afschooien ; als kind A niet kan, dan snel door naar B en anders nog naar C

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Eens even zien..

kinderen die op maandag aan mij komen vragen of mijn kind op vrijdag bij hen mag spelen
    Tja.. Ik vind dat vrij normaal. Ik woon een eindje vann school en sta niet graag voor niks op het schoolplein. Zeker als het vriendje in kwestie ook wat verder weg woont spreek ik dat liever vantevoren af.
    Ik ben 2 middagen in de week thuis.. Dus gebeurd het hier best weleens dat begin van de week een afspraak gemaakt wordt voor eind van de week. Vaak app ik dan de dag tevoren nog even of het nog doorgaat.. En dam gaat ze meteen uit school mee.
    Scheelt mij 2x een kwartier lopen plus nog ophalen bij het vriendje.

- mijn kind die bewust meerdere kinderen voor 1 middag gaat vragen, omdat hij er vanuit gaan dat er wel een gaat afzeggen
    Heel handig maar ik zou het denk ik niet zo waarderen.
    Hier een kind dat echt vind dat je afspraken na moet komen.. Dus afspreken met 3 en spelen met 1... Zal Hier nooit gebeuren.
    - ouders die mij appen om een speelafspraak te maken die hen toevallig goed uitkomt
    Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik dat nooit gedaan heb.
    Ben er wel altijd eerlijk over en doe het enkel bij kinderen waar ze toch al regelmatig speelt.
    Zoals laatst, ik moest nog sporten.. Dochter wilde liever bij het buurjongetje spelen. Dus netjes aangebeld om te vragen of ze dat ok vond en wanneer ik weer terug zou zijn. (Uurtje.. En ze hebben heel de middag gespeeld uiteindelijk.)
    - speelafspraakjes waarbij de ouders zelf weggaan en de kinderen bij een oppas laten
    Ligt geheel aan de oppas.. Hier vaak een oppas-opa of -oma...
    Dat vertrouw ik meestal wel... Buurmeisje van 14 vind ik weer een heel ander verhaal.
    - een kindje wat alleen maar bij hem thuis wil afspreken, ook voor de tigste keer en mijn kind die daar altijd in mee gaat
    Hier iemand die liefst bij een ander afspreekt.. Maakt mij persoonlijk niet uit. Al opper ik weleens om het andersom te doen.
    Maar ze heeft ook een tijdje regelmatig bij een klasgenootje geluncht.
    Altijd bij hem thuis en hij was heel stellig: ik vind het geweldig als je bij mij komt.. Maar ik ga echt niet bij jou spelen.
    Hij bleek doodsbang voor katten en autistisch.. Arme mannetje durfde gewoon niet. Dus hij heeft tot hij van school ging letterlijk nooit hier gespeeld. Tja.. Soms is het zoals het is.
    - kinderen die het hele schoolplein afschooien ; als kind A niet kan, dan snel door naar B en anders nog naar C
    Kan ik onwijs slecht tegen.. Maar ik heb het idee dat zeker bij de kleuters het belangrijker is DAT er iemand komt spelen.. Dan WIE er komt spelen. Ene keer liet ik het gaan.. Andere keer gewoon niet.

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wat is je frustratie dan, want ik die heel normale dingen. Sommige kindjes hebben een drukke week met bso, zwemmen enz dus is het soms handig alvast voor woensdag of vrijdag af te spreken. En als je al van te voren hebt afgesproken is ze soms ook moe, hangerig of wilt toch niet. Met 2 of 3 vriendinnetjes is hier bij uitzondering geen probleem, als ze buiten nog een vriendinnetje tegenkomen mag die ook gerust meekomen. En dan spelen ze allemaal leuk samen (5 jaar oud) afspraakjes maken die mij uitkomen doen we ook weleens (BV als ik naar ziekenhuis moet, of juist vandaag even niet omdat ik rust wil. Of je mag wel spelen maar dan thuis of bij de ander omdat... Ze heeft ook 1 vriendinnetje die altijd het liefste alleen bij haarself thuis speelt, soms pushen we haar om bij iemand anders te spelen maar ze doet het niet graag (en is bovendien ook al 2 dagen per week bij de oppas dus ik vind het niet problematisch dat ze altijd daar spelen, dochter vind het daar ook leuk. Als we ze hier laten spelen vraag ik BV of ze wat moois meeneemt: een verkleed jurk of pony's oid.

Maar ik zie het probleem niet zo.

Op ma en di heb ik een oppas kindje maar mag er in principe nog een vriendinnetje mee. Op woensdag mag ze altijd spelen, hier of ergens anders. Op do speelt ze thuis als ik een oppas kindje heb, of met het buurmeisje of wat dan ook. Op vrijdag mag er ook gespeeld worden. Er mogen max 2 vriendinnen mee (want ze is bevriend met een hechte tweeling) maar komen ze dan op straat nog een klasgenootje tegen komt die ook gerust mee. Alleen 5x per week buitenhuis afspreken wil ik niet (dan mist haar broertje d'r zo erg) en op zwemles dag spelen we maar kort.

Ohja, en een laatst overgebleven kindje kiezen om te spelen, komen soms verassende dingen van! Dan speelt ze ineens een keer met een veel ouder jongetje of een jonger zusje van iemand. Leuk toch? Ze zou het liefste ook aanbellen bij iemand met een mooie tuin en zeggen "ik kende je eerst niet maar ik heet xxx en zullen we samen spelen?" Maar se vind het gek dat dat niet hoort.

4. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Misschien moet ik er gewoon nog aan wennen.... Maar ik vind het zo'n onwijs gedoe! Mbt het lang van tevoren afspreken.. Ik vind het een probleem als kinderen het aan MIJ komen vragen ipv aan mijn kind. Dat zijn de echte gehaaide kinderen, die maakt het niet uit wat mijn zoontje er zelf van vindt.. Als ze op maandag maar hun plekje voor vrijdag zeker hebben. Ik vind dat sneu omdat de wat meer verlegen kindjes, of de kindjes die niet zo bezig zijn met vooruit plannen niet aan bod komen!

5. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Hier appen we inderdaad wel eens onderling om een speeldate te maken. Juist als we iets hebben; laatst had ik op woensdagmiddag een cursus. Dat zeg ik dan ook eerlijk. Vorige week kwam een vriendinnetje bij ons omdat zij kijkers kregen voor hun huis. Waarom niet....? Een ander kind die mij gaat vragen im af te spreken heb ik nog niet meegemaakt eigenlijk

6. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind alles wat ik lees niet zo'n punt. Met bij se oppas laten..niet zonder dat ik het weet. Mijn dochter speelt op donderdag bij een vriendinnetje soms waarvan ik weet dat dan alleen oma er is. Dat is verder prima.

Speelafspraak die de ouders goed uitkomt? Vind ik in principe ook geen punt..zou het wel fijn vinden als ze het eerlijk zeggen.

7. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    @frannie82 maar ik heb nog een kleintje thuis ( jij ook toch?) dus het is hartstikke leuk als andere moeders fijn kunnen gaan shoppen en sporten terwijl ik aan het "oppassen" ben, maar als ik eens wat heb kunnen ze mij niet helpen. Natuurlijk hoeft niet alles oog om oog tand om tand... Bij echte noodsituaties spring ik graag bij... Maar niet om andere moeders wat extra me-time te geven terwijl ik dat zelf ook ernstig tekort kom.

8. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Maar jullie hebben niet iedere keer scenes en gehuil op het schoolplein? Want dat is dus mijn voornaamste punt... Mijn verdrietige kind als een afspraak weereens niet door kan gaan, of verdrietige klasgenoten als ze niet bij ons kunnen komen.

9. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38

Dat klopt ja nog eentje van net 3 die gaat dan naar het kinderdagverblijf (flexibel) maar op woensdag ben ik gewoon vrij. Meestal gaat het wel om en om. 1 meisje wil alleen maar bij haar zelf thuis en mijn oudste wil nu dat ze bij ons komt. Maar dat wil ze niet en dus zegt mijn oudste dat ze daar ook niet meer wil. Nog niet echt scenes gelukkig.

10. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Hier is er vrijdag al afgesproken dat mijn zoon dinsdag tussen de middag een vriendje mee neemt om een boterham bij ons te eten,
    Ik app met zijn moeder, en ik weet dat zij ook een dochter heeft 2 jaar jonger, ik heb haar geappt dat als haar dochter wil ook zij mee kan eten tussen de middag zo hoeft moeder helemaal niet naar school tussen de middag.

Ook is er afgesproken met het beste vriendje van mijn zoon dat hij dinsdag na de middag komt spelen tot een uur of 18.30. Die spelen eigenlijk standaard op maandag en dinsdag dan is het jongetje bij zijn vader en ook daar word eigenlijk vaak van te voren ook over geappt

Ik geef mijn kinderen eigenlijk elke ochtend al aan vandaag kan er niet gespeeld worden, vandaag kan er wel gespeeld worden maar helaas niet bij ons of vandaag kan ik je niet halen en brengen dus het spelen moet bij ons of het kan gewoon zowel bij een vriendje als bij ons. Soms met tijden erbij bijv tot max 15.30 omdat je naar voetbal moet of tot max 16.30 omdat dochter moet zwemmen etc etc

Als het ene vriendje niet kan zie ik ze hier ook door lopen naar de ander maar dat vind ik niet heel vreemd, meerdere afspraken maken wil ik dan weer niet hebben,

Vaak komen ouders onderling ook naar elkaar toe " ik begrijp dat ze willen spelen " en dan maken de ouders de afspraken.

Soms worden kinderen opgehaald door hun opa en oma en vooral een vriendinnetje van mijn dochter, hun willen hun opa en oma dag niet opgeven dus als de dames willen spelen hebben ze liever dat de kinderen dan bij hun spelen en dat vinden wij prima.

Er word inderdaad wel eens gehuild door een vriendje van mijn zoon als het niet bij ons kan, die speelt graag met het speelgoed van ons zoontje en dan mag ons zoontje wel komen spelen bij hun maar alleen als hij eerst zijn eigen speelgoed ophaalt, wij zijn daar heel duidelijk in, speelgoed verlaat het huis niet. Helaas pinda kaas dan spreken we een andere dag af.

11. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Soms wel verdriet omdat er niemand kan spelen maar ook wel een boos kind die eerst 3 kindjes heeft afgewezen en dan niemand heeft om mee te spelen. Of de andere ouder nou thuis is of is shoppen zal mij een zorg zijn, als ze maar bereikbaar zijn indien nodig. Ik heb zaterdag ook een kindje mee naar een feestje genomen omdat moeder een cursus had en vader graag in de tuin wou klussen ipv op een kinderfeestje zitten met mooi weer. Mij prima! Want als ik eens iemand nodig heb die haar uit school meeneemt (BV omdat m'n jongste ineens is gaan spugen en daarna in slaap viel om 11.30u en ik ze tussen de middag moet halen) dan kan ik diezelfde ouders bellen "wil je ze meenemen voor een broodje?"

Wbt teleurstellingen; je kan ook in de middag pauze al vragen met wie wil je spelen en het om 1 uur laten vragen. Scheelt wellicht om 3 uur frustratie?

12. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier bekijk ik echt per situatie. De jongste mag eigenlijk alleen op de korte dagen (woensdag/vrijdag). Met 1 kindje alleen op woensdag omdat ze verder weg woont zonder auto, en ik heb woensdag een auto voor de deur.
    De oudste kan nu op woensdag/donderdag en vrijdag. Vrijdag alleen bij ons thuis ivm sport in de avond en vroeg koken. Ook mag hij met 1 vriendje niet bij ons spelen als de jongste een vriendje mee heeft. Dat is te druk voor die jongsten.

Verder allebei maar 1 kindje tegelijk. Op lange dagen tot 5 uur, op korte dagen doorsnee tot half 3 voor de jongste, tot half 4 voor de oudste.

Vorige week vrijdag kon de oudste eindelijk eens spelen bij een meisje(na 3 weken proberen hun agenda's gelijk te krijgen), maar zij mocht alleen thuis. Toen samen besloten om maar tot half 5 te spelen, zodat ik toch vroeg kon koken.

13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Ik heb niet echt regels; het loopt zoals het loopt. Meestal dan.

Er is een meisje wat ik alleen mee wil hebben als het mooi weer is, zodat ze naar buiten kunnen. Zij trekt een hele middag binnen niet (en daarmee ik ook niet ;)).

Vooraf afspreken vind ik ideaal, dan weet ik waar ik aan toe ben en de kinderen ook. Kinderen meenemen omdat papa of mama iets moet doen, vind ik tot op zekere hoogte prima, zeker als ik weet dat het andersom ook kan als het nodig is (ooit een keer gebruik van gemaakt, maar dat het kan is al fijn). De meeste ouders zijn hier ook gewoon open over de reden als die er is.

De oudste was in het begin zo'n 'shopper' als jij beschrijft. Dat vond ik niet fijn. Toen de regel ingesteld dat ze max. 2/3 kinderen mocht vragen ipv de hel klas. Inmiddels doet ze dat ook al een hele tijd niet meer en vraagt ze gericht en heel soms als dat kind niet kan nog een tweede kind, maar meer niet. En afspraak is hier afspraak, maar dat is een algeme regel, dus als je Pietje al gevraagd hebt, dan kun je niet ook Jantje en Marietje vragen.

De jongste is dan weer een kind wat alleen thuis wil spelen. Tja, het zij zo. Zal vanzelf wel veranderen. Als anderen er problemen mee hebben, dan is dat hun probleem, ik ga mijn kind niet dwingen iets te doen wat ze niet wil (zeker niet als het iets is wat leuk hoort te zijn). Als het andere kind dat niet wil, dan is het aan hem of haar om dat aan te geven (of aan de ouders) en dan zien we wel weer verder hoe en wat.

Als ouders zelf niet thuis zijn bij een speelafspraak dan weet ik dat graag. Als bv. opa of oma er is en ik weet dat, dan vind ik dat ook prima. Ik neem aan dat die niet minder goed opletten dan een vader of moeder (ze hebben zelf tenslotte ook kinderen opgevoed en passen vast vaker op hun kleinkinderen).

14. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Hier gaat het er wat minder chaotisch aan toe, maar er loopt nog wel eens wat mis.

- 2 kinderen te spelen doe ik alleen bij uitzondering en met lekker weer. Ze moeten buiten kunnen spelen, anders wordt het me te druk. Ze mogen van mij ook niet zomaar meerdere kinderen uitnodigen, want dan sta ik dagelijks met huilende of teleurgestelde kinderen. Ik ken wel anderen die dat vaak doen en dan zat mijn zoontje dus te huilen, omdat ze wat hadden afgesproken en ze met een ander kind vertrokken.
    - ik wil best een afspraak maken voor vrijdag op maandag, maar ik heb ook wel eens ouders gehad die voor 2 weken verderop wat wilden plannen. Daar begin ik niet aan.
    - sommige kinderen moeten altijd bij ons spelen. Vaak uit hetzelfde gezin, de ouders hebben geen zin in andermans kinderen over de vloer en doen ook weinig aan opvoeding, het zijn kinderen waar je constant bovenop moet zitten. Dan spelen ze nog maar heel weinig, het is over en weer en anders niet. Uitzonderingen daar gelaten zoals zieke familieleden o.i.d. waardoor het gewoon even niet goed uitkomt.
    - sommige kinderen hebben ouders die veel werken, ik vind het zelf niet zo erg als ze daar spelen als de oppas/gastouder er toevallig is.

15. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    Ik heb niet echt regels voor speelafspraken.

Op maandag, woensdag en vrijdag mogen ze allebei of spelen of 1 kindje mee naar huis nemen.
    Er zijn 2 ouders van vaste vriendjes die liever van te voren iets afspreken. Dus dat doen we dan in overleg met de kinderen.
    Er zijn 2 oma's waar ze regelmatig spelen, geen problem daar, die hebben in elk geval alle tijd voor de kinderen.
    Als kinderen altijd bij ons spelen omdat de ouders geen tijd hebben, ja sorry dan houd het op een gegeven moment op, ik ben geen oppas.
    Als ik hoor dat ze ergens alleen tv hebben gekeken, dan gaan ze daar niet meer spelen.

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Zie hierboven.

17. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Zie in roze :)

18. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier 1 kind per keer, behalve buurmeisjes, die komen met z'n tweetjes. Verder ben ik heel makkelijk, als het uitkomt, dan vind ik het prima. Alleen nu is er een vriendje dat heeeel vaak hier komt spelen en nogal bazig doet, daar moet ik dan dus echt bij blijven.
    Oh en nu is mijn regel nog dat het op loopafstand moet zijn als dochter ergens gaat spelen, ze heeft veel klasgenootjes die 20 minuten met de auto moeten voor ze thuis zijn; ik wil nog niet dat ze daar gaat spelen, omdat ze heel snel wagenziek wordt en ik geen rijbewijs heb zelf dus haar zelf niet kan brengen/halen.

Maar verder zoeken ze 't lekker zelf maar uit, ik hoor 't wel wie er waar wil spelen ;) En ik spreek ook gewoon op maandag af voor vrijdag bv, handig juist.

19. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.277
    17.155
    113
    Niet echt regels voor.

En als gratis oppas gebruikt worden... tja, handig toch, als het andersom ook maar kan :D Pas ook gedaan, meiden wilde bij mij spelen maar ik was bezig met een slaapkamer te verven dus niet echt handig, zijn ze naar het vriendinnetje gegaan. En pas vriendje van zoon die bij ons kwam omdat hij met D wilde spelen en niet met moeder mee op visite...

qua afspraken regelen ze het nu vaak zelf eerst met het kind om vervolgens de moeder aan te spreken maar in het begin moest ik alles regelen.

Vooral dochter met haar vriendin hebben het plan vaak al klaar als ze om 12u uit school komen

20. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Toch: ohja.. Hier ook weleens als kleiner broertje naar het zwembad moest. Maakt me niet zo uit als het verder iemand is waar ze graag mee speelt.

Deel Deze Pagina