Dochter 7 wk niet tevreden na 180 cc - 6

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door BanaanJD, 7 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. BanaanJD

BanaanJD Actief lid

25 jul 2013
    117
    0
    16
    Oss
    Hallo,
    Ik heb een dochter van 7 wk die vanaf 3 weken volledig flesvoeding krijgt.
    We zijn op advies van de vpk van het consultatiebureau gelijk begonnen met 180 cc - 6 schepjes. (Ze woog bij geboorte 4660 gram bij 57 cm)

Ze krijgt 5 flesjes per 24 uur. Echter, wanneer ze 'doorslaapt' en dit doet ze steeds vaker, zit ze op 4 flesjes per 24 uur.

Ik heb sinds deze week het idee dat ze niet genoeg heeft aan 180 - 6 per keer. Ze blijft zoeken en wordt verdrietig als de fles leeg is..
    Ik heb haar nu 3 x een portie extra gegeven (30cc - 1 schepje) maar vraag me af of dit verstandig is..
    Ik kom meestal niet over de 1000cc per 24 uur heen wanneer ze extra krijgt aangezien ze steeds vaker op 4 flesjes zit. (180 + 30 - 7 schepjes= 210 x 4 = 840 cc)
    Ze woog de laatste x op het bureau (16 april) 5006 gram.

Graag jullie advies! Kan het kwaad wanneer ze 4 porties van 210cc - 7 krijgt of is dat echt te veel & 'overvoed' ik haar zo?
    De vpk van het bureau belt me morgen zodat ik het haar ook kan voorleggen maar ik ben toch nu al benieuwd wat jullie denken/vinden/adviseren :)

2. Lappie

Lappie VIP lid

27 aug 2012
    5.599
    1
    0
    Hoelang doet ze over haar fles? Ze hebben vaak wel 20 minuten drinken nodig om een verzadigd gevoel te hebben. Dus dan kun je bijvoorbeeld proberen om een speen met een kleiner gaatje te nemen, zodat ze langer over de fles doet.
    Hier heeft zl tot bijna 3 maanden met een prematuurspeentje gedronken. Hij is net pas over op speen nr 1 (Dr Brown flessen). Hij had zijn fles binnen 5 minuten leeg anders.
    Persoonlijk vind ik 4x 210/7 voor een baby van 7 weken weinig flessen met veel inhoud. Maar het kan zo verschillen per baby. Bij sommige baby's werkt dit gewoon heel goed.
    Ik denk dat je heel erg naar je eigen baby moet kijken. Wat zegt je gevoel?
    Hier had zl tot voor kort bijv. nog 8x 120/4 waar andere baby's van zijn leeftijd al 4x 210/7 kregen.

Hoe lang na de fles blijft ze ontevreden? Of is het daarna vrij snel over? Of misschien na de fles nog even een speentje geven voor de zuigbehoefte?

3. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Zou inderdaad ook kijken naar hoe lang je kindje over de fles doet. Als ze die binnen 5 min heeft 'weggetankt' , voldoet dat waarschijnlijk niet aan haar zuigbehoefte en heeft zo nog geen verzadigd gevoel. De hersenen doen er 20 minuten over om het signaal van een vol gevoel te krijgen......
    Je zou dan kunnen kiezen van een andere speen/ fles.

Vind 4 keer zo'n hoeveelheid wel wat te gek voor een kleintje van die leeftijd...... Maar wellicht past dit bij jou kindje, daar kan ik niet over oordelen.

Wat betreft hoeveelheid voeding. Je kindje heeft 150 ml per kg lichaamsgewicht nodig. Bij 5 kg is dit dus 750 ml/ cc en dat verdeeld je over het aantal voedingen die je op een dag geeft.

Veel succes!

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Eerst idd even zien dat ze voldoende lang over de fles doet. Wat doet ze nu als je na de fles een speentje of je pink aanbiedt?
    Als dat het probleem niet is en ze zelf echt toewerkt naar 4 flessen, dan zou ik dat gewoon volgen. 210+7 is een enorme plens, maar als zij dat zonder problemen verwerkt, zou ik dat gewoon volgen.

5. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Hou er wel even rekening mee dat het aantal cc niet alleen over de hoeveelheid water gaat, maar over de totale hoeveelheid flesvoeding. 210 ml water + 7 schepjes= ongeveer 240 cc. Met vier flessen zit je dus aan 960 cc. Met een eventuele 5e ga je ruim over de 1000 cc heen.

Verder eens met mn voorgangers, kijk waar je kind tevreden van wordt/is/blijft;)

6. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Ik vind 180vveel erg veel voor zo een kleintje.
    m.i. zou het beter zijn meer maar kleibere flessen te geven.
    Wat is de reden dat ze dit adviseerden?

Verder inderdaad van belang dat ze fles niet te snel leegdrinkt. Ze moet er wel 15-20 min over doen, voor de zuigbehoefte.
    Dus misschien andere fles/speen?

7. uhuumau

uhuumau Actief lid

28 apr 2014
    152
    0
    0
    Hai, mijn zoontje is 10 weken en hij zit ook op 180/6 x 5. (om 8:00 - 12:00 - 16:00 - 20:00 (soms 19:00 want dan heeft hij al honger) - 00:00.
    Hij woog bij zn geboorte 4530 en vandaag bij het CB geweest en weegt nu 7490.
    Hij doet ook maar 10min, soms 15, over zn fles en heeft dan ook nog die zuigbehoefte.
    Heb de speen van de fles al veranderd naar een kleinere, andere fles en pauze tussendoor (maar dan word hij wild).
    Nu geef ik hem zn speentje maar op het CB adviseerde ze mij JBPM.
    Misschien kun je hier iets mee?

Deel Deze Pagina