Heimwee en vakantie

Discussion in 'Vakantie en vrije tijd' started by beertje22, May 8, 2024.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. beertje22

beertje22 Fanatiek lid

Jan 6, 2014
    1,615
    49
    48
    huisvrouw
    Thuis
    Hallo dames,

Onze zoon van 9 vindt vakantie helemaal geweldig!
    Ik en mijn man het tegenovergestelde....
    Het eerste wat ik aan mijn man vroeg toen we elkaar leerde kennen was: hou je van vakantie?
    Zijn antwoordt was: nee. Jeetje wat was ik blij...
    Maar nu houdt onze zoon er wel erg veel van...
    Veel mensen kijken mij raar aan als ik aangeef dat wij nooit op vakantie gaan omdat we er niet van houden.
    Ik en mijn man zijn het liefste gewoon thuis, dat is onze vakantie.
    Vroeger is mijn man met zijn ouders ook nooit op vakantie geweest(zijn ouders houden er ook niet van)
    Mijn ouders houden wel erg veel van vakantie, en moest ik vroeger nood gedwongen altijd mee op vakantie.
    Ik zat vaak te huilen net voordat we op vakantie gingen, en eenmaal op vakantie was het de laatste dag en vondt ik het heerlijk als we weer naar huis gingen.
    Ik vondt het dus juist heerlijk dat mijn man niet van vakantie hield.
    We zijn nu een paar keer geweest, hij vindt het geweldig.
    Ik heb ook last van heimwee, ook dat speelt mee.
    Ik doe liever niet autorijden, dus het is ook niet echt een optie dat ik in de avond weer naar huis rijdt.
    Ik zit zo met mezelf in de knoop, wat moet ik doen????
    Aan de ene kant zeg ik tegen mezelf: boek iets, ga met zijn 3e op vakantie, onze zoon vindt het geweldig.
    Aan de andere kant voel ik me eigen van binnen erg chagrijnig te voelen, en wil ik het liefste keihard NEEEEEE schreeuwen.
    Ik en mijn man vinden de prijzen ook erg absurd hoog....

Moest het even van me afschrijven!

2. nutts

nutts Fanatiek lid

Apr 13, 2014
    1,973
    590
    113
    Wij maken hier thuis een compromie en gaan kort op vakantie lees maximaal een week

3. OliJul

OliJul Actief lid

Feb 17, 2023
    346
    222
    43
    Female
    Oef lastig! Zou een kinderkamp voor in de zomervakantie een optie zijn? Jullie zoon lekker van huis, nieuwe mensen ontmoeten en avonturen beleven. Jullie zwaaien hem uit en komen hem na een week weer ophalen. Hij blij, jullie blij!

chrystel73 and Nellie4 like this.
  4. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,067
    3,860
    113
    Ja, in dat geval zou ik ook vooral voor een vakantiekamp kiezen.
    Zou het schelen als je een eigen caravan ofzo hebt, dat je toch een vast en vertrouwd onderkomen hebt op vakantie.

Nellie4 likes this.
  5. Catou

Catou Fanatiek lid

Oct 11, 2013
    3,683
    1,860
    113
    Ik weet niet op wie de hij slaat in je verhaal over hij vindt het geweldig. Als dat je man is dan zou ik zeggen. Laat ze een weekje/weekendje/midweek samen gaan en jij lekker thuis. Als het op zoon slaat zou ik voor een kamp gaan. Mijn dochter is ook een keer meegeweest en zoon wil op wintersport. Erg leuk en goed georganiseerd.

6. beertje22

beertje22 Fanatiek lid

Jan 6, 2014
    1,615
    49
    48
    huisvrouw
    Thuis
    Een kinderkamp zou mogen van ons, we hebben ook al voorgesteld om bijv bij oma te logeren(schoonvader is helaas overleden)
    Maar dat wil hij niet. Hij wil met ons....
    Ook eventjes fijn om hier mijn verhaal kwijt te kunnen....
    Dankjewel!

7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,137
    8,869
    113
    Ik zou dan voor een weekend of max. een week weg gaan kiezen. Voor je kind wel erg leuk en daar heb ik zelf veel voor over. Wij gaan ook meestal een week en na een dag of vijf hebben we het vaak ook wel gehad, we zijn al een aantal keer op dag zes naar huis gereden. ;)

8. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,491
    13,945
    113
    Female
    Kan je zoontje niet met een vriendje mee? De moeder van mijn beste vriendin had vroeger niet de financiële middelen om op vakantie te gaan, dus ging ze elk jaar wel een keer met ons mee. Voordeel was dat ik gelijk iemand had om mee te spelen (ouders huurde altijd huisjes met een privé zwembad, dus geen andere kinderen in de buurt).

9. Relax

Relax Fanatiek lid

Sep 26, 2009
    1,865
    2,057
    113
    Female
    Hoe voel je je bij een weekendje of midweek weg?
    Beter 2x een weekendje weg op n fijne manier dan 1 week weg met een familielid die heimwee heeft..
    Maar alleen als je het zelf ook echt kunt opbrengen, anders ook dat weekend niet doen!

Mijn moeder heeft heimwee en van de vakanties van vroeger herinner ik me alleen nog een huilende, depressieve en chagrijnige moeder (en een vader die vond dat ze zich niet zo moest aanstellen en 'gewoon leuk moest doen'). Vanaf mijn 12e gingen m'n zus en ik met m'n vader op vakantie en bleef m'n moeder thuis. Toen ben ik vakanties pas echt fijn gaan vinden!

10. Relax

Relax Fanatiek lid

Sep 26, 2009
    1,865
    2,057
    113
    Female
    Of een keer huizenruil met iemand die je kent? Zou dat wat zijn?

11. beertje22

beertje22 Fanatiek lid

Jan 6, 2014
    1,615
    49
    48
    huisvrouw
    Thuis
    Een midweekje hebben we nog niet geprobeerd, want met een weekendje had ik al heimwee. We hebben toen wel heel veel leuke dingen gedaan, dat wilde ik zelf ook. Ook omdat je dan niet stil zit.

12. beertje22

beertje22 Fanatiek lid

Jan 6, 2014
    1,615
    49
    48
    huisvrouw
    Thuis
    Nee, dan ben je ook weg van je huis.

13. Catou

Catou Fanatiek lid

Oct 11, 2013
    3,683
    1,860
    113
    Ah dat is eigenlijk ook wel heel lief! En met papa samen? Mannenweekend! Klinkt dat niet stoer? Krijg de indruk dat jij het moeilijker vindt om van huis te gaan dan je man?

Of anders je er toch overheen zetten en een midweekje weg? Later wil hij misschien wel op kamp.

14. beertje22

beertje22 Fanatiek lid

Jan 6, 2014
    1,615
    49
    48
    huisvrouw
    Thuis
    Klopt! Mijn man heeft geen heimwee, hij houdt er alleen niet van.
    Ik heb er het meeste moeite mee pfff..
    Dat heb ik ook al voorgesteld, maar dat wil mijn man niet.
    Dus ik denk dat ik me eigen er overheen moet zetten... alles voor je kind noemen ze dat toch??!! Hahahaha

15. Anan

Anan Fanatiek lid

May 10, 2013
    3,010
    2,373
    113
    Een paar jaar geleden had ik opeens ook heimwee op vakantie. We zaten in Frankrijk en het idee dat ik niet zomaar thuis kon zijn overviel me verschrikkelijk en kreeg ik het Spaans benauwd van. Wat we nu hebben gedaan is een seizoensplek op een camping op een half uur rijden van huis. Omdat we er soms wekelijks zijn voelt het als tweede huis en ook lekker overzichtelijk dichtbij dus als het gevoel van ik wil naar huis gaat overheersen dan stappen we in de auto en slapen we weer een nachtje thuis. Voor de kinderen is het er fantastisch want veel vriendjes, veel buiten, laat op, kampvuurtje erbij, lekker ijsjes halen etc. dus mijn tip zou zijn probeer het eens dicht bij huis, je bent zo weer terug als het niet bevalt

16. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

Sep 3, 2019
    13,679
    18,753
    113
    Female
    Ik ken het gevoel van heimwee niet dus mss daarom een foute tip maar kan je niet eventjes schakelen en denken: nu eventjes mijn kind blij maken met een korte vakantie en erna weer klaar voor de rest van het jaar ?

17. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

Sep 22, 2016
    2,992
    2,694
    113
    Female
    Als volwassene moet je hier jezelf toch rationeel ook wel overheen moeten kunnen zetten? Helemaal als je kind het zo fantastisch vindt? Ik zou inderdaad als compromis een korte vakantie boeken, desnoods dicht bij huis. Voor hem toch ook leuk als hij die herinneringen heeft?

Jessi79, ClaireDeLune, Sado and 2 others like this.
  18. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,027
    3,840
    113
    Female
    Thuis
    Vakantie hoeft toch niet ver weg te zijn?

Boek iets op korte afstand, max uur rijden, en dan kan één van jullie altijd even een nachtje thuis gaan slapen, als het nodig is.

Heeft je zoon overdag beide ouders om zich heen en jij de mogelijkheid om desnoods iedere dag op en neer te rijden en thuis te slapen.

19. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

Aug 6, 2016
    2,769
    2,185
    113
    Ik houd eigenlijk ook helemaal niet zo van vakantie, voelt zo raar om dat op te merken bij jezelf... Natuurlijk wil ik mijn zoon wel leuke ervaringen geven en ik geniet altijd wel ontzettend van de 1 op 1 tijd die ik met hem doorbreng. Ik boek daarom vakanties van maximaal een week en ga vaak binnen Nederland op vakantie. Dit jaar gaan we bijvoorbeeld naar een alpaca boerderij/camping voor een midweek. Volgens jaar denk ik er zelfs over na om gewoon een paar losse weekendjes te gaan, steeds een stedentripje ergens naar toe.

20. evaleana

evaleana Fanatiek lid

Nov 2, 2021
    4,882
    6,412
    113
    Ik zou ook korte vakanties proberen dan, kijken of je daar toch een beetje aan kan wennen, en dan gewoon in eigen land blijven bv, in een fijn huisje, met bv je eigen kussen in bed en nog wat spulletjes die je misschien een klein beetje dat gevoel van thuis kunnen geven. Ik denk niet dag het daarmee overgaat, maar misschien wordt het voor jou wel minder heftig als je het een paar keer zo doet, dat je weet ‘ha, overmorgen zijn we weer thuis’ en het zo toch een beetje kan parkeren.

En voor zoon is denk ik een kamp ook enorm leuk, ik ben als kind 1x op kamp geweest met een grote vereniging (van sportclubs, scouting en ook een ‘woensdagmiddag-club’), dus daar waren tien állerlei kinderen samen, ik heb er ontzettend goede herinneringen aan :) Je hebt ook professionele kindervakanties natuurlijk, maar die zullen wel duurder zijn. Zoiets zou ik voor hem wel overwegen als dat hem ook leuk lijkt.

Share This Page