Weet iemand of ik ergens een soort van tijdlijn kan vinden over de ontwikkeling van een baby? Waar op een overzichtelijke manier op staat wanneer baby's bijvoorbeeld lachen, kirren, rollen, zitten, speelgoed pakken, staan, lopen, praten etc? Natuurlijk ontwikkeld ieder kind zich op z'n eigen tempo maar er is natuurlijk wel een soort van richtlijn Het is mijn eerste kindje dus ik ben daar gewoon erg benieuwd naar! Ik kan alles wel apart op internet vinden maar was dus benieuwd of er een soort van tijdlijn bestond
Lieverd, Er is geen tijdlijn..... Alle kindjes doen alles op hun eigen tempo. De een rolt met 3 maanden al en de ander pas met 9 maanden maar die zit al met 4 maanden bewijze van. Ik heb nooit gekropen en ben gelijk gaan lopen. Terwijl mijn broer helemaal niet bewoog en met 5 maanden al woordjes kon zeggen. Er is dus geen touw aan vast te knopen.
Wat je zegt, ieder kind heeft z'n eigen tempo, maar gemiddelden zijn er natuurlijk altijd. Hier zo'n overzichtje, en hier nog een.
Pickle en gwenolyn; Ja zoiets bedoelde ik! Super bedankt!! En idd, ik weet (zoals ik zei) heel goed dat ieder kind het op z'n eigen tempo doet maar er zijn inderdaad ook gemiddelden en daar was ik naar op zoek het is echt niet zo dat ik mij daar op focus!
Ik vind oei ik groei ideaal, Daar word aangegeven in welke periode je kindje bepaalde dingen zou kunnen leren. En ieder kindje zoekt dan zijn eigen dingetje uit van wat hij of zij het leukste vind om te gaan leren. Oei ik groei heeft zowel een website als een boek
Als je Engels leest: Pregnancy, baby and toddler health information at BabyCentre UK en dan onder 'your baby's development'. Op die website kun je je ook aanmelden voor een nieuwsbrief voor het eerste jaar, krijg je iedere week een emailtje met wat er voor die leeftijd te verwachten is (Gemiddeld dan natuurlijk; staat er ook altijd bij dat je zeker niet moet gaan zitten vergelijken, of ongerust moet worden als een kindje langzamer of sneller is!), ideeen voor spelletjes, voeding (vanaf 6 maanden dan) etc. Vond ik erg leuk, geeft gewoon een beetje een idee.