durf niet

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Sammetje, 8 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sammetje

Sammetje Actief lid

11 mrt 2011
    203
    0
    0
    thuiszorg
    Friesland
    Ik ben 27 jaar en zwanger van mijn tweede. Ik ben inmiddels 21 weken zwanger en heb op mijn werk nog niets verteld.
    Ik ga bij clienten thuis langs, vandaar dat ze mijn buik ook niet kunnen zien.
    Ik moet echt doorgeven dat ik zwanger ben. Maar ik durf het niet.
    Ik was 9 weken zwanger toen ik solliciteerde. Had toen dus niets gezegd. Ik ben gewoon bang dat ze boos worden ofzo. Ik zit er heel erg in mijn maag. Ik heb al overwogen om een mailtje te sturen, maar dat is zo onpersoonlijk. Ik vraag me af waarom ik me zo voel, maar durf echt niet te bellen, heb al te lang uitgesteld. Pfff word moe van me zelf..

2. me83

me83 Niet meer actief

als je nog geen 12 weken ben met sollicitatie hoef je het nog niet te vertellen dacht ik.. maar je bent je werkgever wel verplicht het te melden mocht je dan 12 weken zijn..hoe langer je wacht hoe moeilijker het word.. en waarom wacht je dan zo lang? ben je bang voor negatieve reacties of dat ze je geen contract aanbieden? als je goed werkt is er niks aan de hand.. zou me nu meer zorgen maken omda tje het nog niet hebt verteld terwijl je al 21 weken bent.. ze moeten natuurlijk op werk vanalles regelen dus nu hebben ze wel reden om je contract miss te laten aflopen. als ik jou was zou ik het gelijk vertellen op werk. hopelijk accepteren ze het dat je erlaat mee bent..

succes

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    525
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nee hoor je hoeft het pas te vertellen vlak voordat je met verlof gaat. Dus op zich is het niet erg dat je het nog steeds niet hebt verteld. Wel zou ik het binnenkort eens gaan vertellen, dan kan je werkgever vervanging regelen ivm je zwangerschaps verlof.

4. me83

me83 Niet meer actief

echt waar? ik dacht dat je het altijd na 12 weken moest zeggen juist omdat je met verlof gaat en je lange tijd niet kan werken.. en is het ook makkelijker je afspraken met vk te maken mocht dit alleen in werktijden kunnen..

5. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Je moet het minstens drie maanden voor je verlof ingaat vertellen. Dus je mag zo onderhand weleens open kaart spelen vind ik. Van uitstellen wordt niemand wijzer.

Als er om gevraagd wordt zou ik zeggen dat je bij je sollicitatie de zwangerschap niet gemeld hebt omdat je nog geen 12 weken was en dus nog niet wist of het wel goed zou blijven gaan.
    Maar wel opschieten met melden, want hoe langer je wacht hoe vreemder dat over zal komen!

6. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Je moet het idd 3 maanden van tevoren vertellen.
    Vind sowieso dat je het nu echt wel moet gaan vertellen!
    Hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt....

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.968
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik denk dat je jezelf even een schop onder je kont moet geven en in actie moet komen. Je kunt het niet voor je uit blijven schuiven!
    Je baas heeft geen enkel recht van spreken om boos te worden. Je bent NOOIT verplicht om te vertellen dat je zwanger bent tijdens een sollicitatie. Officieel is het zelfs verboden om ernaar te vragen.

Ik denk eerder dat ze het jammer zullen vinden dat je het pas zo laat meldt. Je hoeft dit eigenlijk pas te doen drie weken voordat je het verlof in wilt laten gaan, maar ik vind het zelf wel netter om dat (veel!) eerder te doen.

Je hebt er niks aan om het uit te stellen, je zult het toch moeten vertellen voordat de weeën beginnen, lijkt mij. ;) Gewoon doen dus!

8. Janet83

Janet83 Actief lid

12 okt 2009
    158
    0
    0
    Voor ons is het de derde en heb ook nog niets verteld op werk (ben maandag 20 weken), werk daar nu zo'n zes jaar. Ben gewoon bang dat ze het te snel vinden na onze jongste (14 maanden nu). Dus weet dat ik het moet zeggen, maar ja... Stel het almaar weer een week uit....

9. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Hoe langer je het vooruit schuift, hoe lastiger het zal worden. Persoonlijk vind ik 20 weken echt TE laat om het te melden. Als ik jouw baas was zou ik het echt heel vervelend vinden dat je het al doe tijd hebt verzwegen. Zij moeten met het werk ook een oplossing vinden voor tijdens jouw verlof en daar kan je echt niet mee wachten totdat je met verlof gaat.

Sammetje in jouw geval is het nog eens extra lastig, je hebt nog geen vast contract en dit is nou niet de manier om je van je beste kant te laten zien...

10. gaab27

gaab27 Fanatiek lid

30 dec 2010
    1.585
    1
    0
    Den Haag
    Ik heb het ook pas naar 20 weken verteld als je op de website van het uwv kijkt ben je pas verplicht je werkgever 3 weken van te voren in te lichten dus geen 3 maanden.
    Maar goed 3 weken van te voren is wel lullig natuurlijk om iemand anders te regelen.
    Ik zou het nu wel vertellen hoor en je hoeft niet bang te zijn of je ter schamen ik gaf gewoon aan mijn eerste kindje wilde zekerheid tot de 20 weken echo voor ik het jullie vertelde en hadden ze alle begrip voor.

Succes

11. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Je hoeft het inderdaad pas 3 weken van te voren te melden maar je kan je voorstellen dat je werk graag eerder wat hoort, als is het alleen maar om te vervanging te regelen.
    Snel vertellen, misschien kan je uitleggen dat je lang gewacht hebt juist omdat je je er niet erg gemakkelijk bij voelde dat jij zelf als wist dat je zwanger was toen je solliciteerde.
    Als werkgever mag je iemand niet om deze reden ontslaan, sterker nog, je houdt al je rechten (vakantie, leaseauto in de meeste gevallen, winstuitkering, etc). Niet voor niks, het UWV betaalt je salaris tijdens je afwezigheid dus ook vervang kost in principe geen (extra) geld.
    En je zal zien, ze zijn vooral blij voor je! En je kan zelf ook je goodwill tonen door vast na te denken over vervanging tijdens je verlof en tijdig aangeven wat je daarna wil (ouderschapsverlof, minder werken, etc).

Succes!

12. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    3 weken VOOR je met verlof gaat he...
    Niet 3 weken voor uitgerekende datum...

Dat is dus ongeveer 3 maanden vor de uitgerekende datum...;)

Klopt dus gewoon wat de dames hier zeiden over de 3 maanden

13. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Eh, zelfs als je 6 weken voor due date met verlof gaat is 3 weken daarvoor nog minder dan 2 maanden.. maar goed, ik ben het wel met de dames eens dat het voor de werkgever prettiger is dat je het nu vertelt. Succes!

Deel Deze Pagina