Hallo, Ik ben 39 weken en 4 dagen zwanger en ik heb sinds drie dagen een pijnlijke rug en buik lijken echt weeen maar houden na circa twee op of worden minder heftig. Vannacht daardoor weinig geslapen en maakt me een beetje onzeker. Zal ik een wee als de bevalling echt begint wel herkennen? Kan je ook weeen hebben zonder dat je je slijmprop hebt verloren en je vliezen nog intact zijn? Alvast badankt, groetjes Barbara.
hoi Barbara, je kunt inderdaad weeën hebben terwijl je nog geen slijmprop bent verloren en terwijl je vliezen nog niet niet zijn gebroken. De weeën die jij omschrijft zijn voorweeën. De baarmoeder is een grote spier en die oefent naarmate de bevalling dichterbij komt steeds vaker met samentrekken. Dit zijn voorweeën. Soms heb je daar dagen lang last van zonder dat het doorzet. Dit is vervelend, maar je kunt er eigenlijk niets aan doen. Je zult de ontsluitingsweeën straks echt herkennen hoor. Ze komen met een regelmaat, en worden steeds heftiger, duren langer en worden pijnlijker. Het is in 90% van de bevallingen zo, dat er eerst weeën zijn en dat pas een poos later de vliezen breken. Ook hoef je de slijmprop niet vantevoren te verliezen, dit kan ook tijdens de ontsluiting. Ik wens je een mooie en voorspoedige bevalling toe. Mirjam
Bedankt voor je opbeurende antwoord schept weer wat duidelijkheid. Morgen moet ik weer op controle en ben dan 40 weken, het wordt wel spannend moet ik zeggen. Groetjes barbara