Onze oven (inmiddels 11 jaar oud) is toe aan vervanging. Het liefst zou ik dan een stoomoven kopen ( we stomen nu vaak onze aardappelen en groente in een speciale pan op het gas) Er gaat dan vaak een liter water in de pan. Zie dat er stoomovens zijn met reservoirs voor een halve liter water, maar is dat wel genoeg om je aardappelen en groente goed gaar te krijgen. Of kan ik dan beter kijken naar ovens met een water reservoir voor 1 liter? Maar wat is nu een goede stoomoven (dochter bakt vaak en veel cupcakes en taarten) en hoe bevalt jullie je stoomoven, gebruik je het net zo vaak als je dacht toen je hem kocht of blijkt (achteraf) dat je het veel minder gebruikt.
Ik ben heel erg blij met de stoomoven! Ik gebruik 'm dagelijks voor het koken. Ideaal, je weet de tijd van het gerecht en na zoveel tijd is het klaar. Je hoeft nooit meer in de gaten te houden of het water nog kookt of niet. Omdat het water in stoom omgezet wordt, wordt er veel minder water gebruikt dan als het water gebruikt zou worden om mee te koken. Een halve liter zou dan voldoende moeten zijn, al zal je deze dan vaker moeten vullen voordat je gaat stomen. We hadden een normale Miele stoomoven maar nu een Miele hogedruk stoomoven. Voordeel van de hogedruk is dat ie veel sneller klaar is en dat ie op een wateraansluiting zit. Maar hij is wel behoorlijk prijziger. Voordeel aan de normale stoomoven was dat ik 'm kon voorprogrammeren voordat ik ging werken. Kwam ik thuis, waren de aardappels en de groenten klaar (en bleven warm in de stoomoven), hoefde ik alleen nog het vlees te doen. Wij eten vaak agv, dan lijkt me een stoomoven het ideaalst. O ja, ik kook ook de eieren erin. Altijd perfecte eieren. Taarten en cupcakes kan je er niet in bakken, dat zou wel kunnen als je een combistoomoven neemt.