Zal wel van een sector afhangen. Bij een productiebedrijf zal het wellicht anders zijn, en een kleine ondernemer heeft daar ook meer aan (kan een paar maanden huur van betalen bijvoorbeeld).
Ik zou het persoonlijk te bizar voor woorden vinden als er nu ineens een publieke outcry zou komen voor het versoepelen van de maatregels... We hebben het over hetzelfde publiek die 2 maanden geleden nog riepen dat de maatregelen strenger moesten worden, waardoor oa ook de scholen gesloten zijn... Daarbij komt er genoeg commentaar van de gemiddelde burger op mensen die zich niet aan de regels houden en dan zouden ze nu ineens massaal versoepeling willen?! Sorry hoor, maar ik hoop toch echt van harte dat het kabinet luistert naar de proffesionals, de artsen noem maar op en niet naar een groepje volk dat elke maand iets anders roept al naar gelang het beste uitkomt. Even voor de duidelijkheid, dit bedoel ik niet persoonlijk naar de mensen in dit topic die pleitten voor versoepeling maar meer in het algemeen. En helaas naar mensen in mijn omgeving die maar gewoon alles naroepen wat ze horen...
Aan de andere kant de piek werd eerst halverwege(?) mei verwacht nu midden april. En de ic's zakken gevallen zakken. Ik heb zelf het gevoel dat het onder een seizoensgriep valt van een paar wekem maar dan veel ergere verloop qua klachten natuurlijk
Je mag toch aannemen dat een kabinet dat sowieso doet? Afgaan op mensen met verstand van zaken en niet op wat het gepeupel roept.... Wat ze ook beslissen (want ik ga ervan uit dat dat is op basis van wat professionals ervan denken) hoop ik wel echt dat het belang van kinderen wordt meegewogen. Ik vind het echt balen dat ik mijn sociale contacten en activiteiten mis, maar voor mijn kinderen vind ik het straks echt schadelijk. Zolang niet naar school, sporten, spelen, etc.
Oh! Ik herken het helemaal! Ik weet niet hoe lang ik het ga vol houden om niet normaal bij mijn ouders op bezoek te kunnen. Ze wonen in zuid Limburg en blijven dan vaak een nachtje slapen. Of even op de koffie en bijkletsen bij mijn schoonouders. Ik loop ook constant met rug en schouder klachten. Er is nog zoveel onzekerheid.
Ja dat mag je zeker aannemen dat het jabinet dat doet... Dat hoop ik toch wel. Dat was als reactie op het feit dat iemand opperde dat ze hoopte dat de maatschappij zich hierover zou uitspreken.. En verder, ja ik vind het ook zeer vervelend voor mijn kinderen, maar schadelijk niet. Het is niet leuk, maar ja dat is de hele crisis op zich niet.
Een half miljoen bedrijven zit in de Problemen. https://www.ad.nl/economie/half-miljoen-bedrijven-al-zwaar-in-problemen-door-crisis~a5e856b5/. Als dat nog lang duurt, en mensen hun huis op den duur uit moeten, werkloos raken dan is niet leuk een understatement. Veel mensen hebben begrip voor de situatie, willen nog best zich een maandje aanpassen. Ik denk alleen echt dat het draagvlak op den duur gaat afnemen.
Ik geloof niet dat het schadelijk is voor (de meeste) kinderen, uitzonderingen daargelaten. Enorm vervelend, dat wel. Een paar maanden niet sporten maakt niet dat een kind een ontwikkelings achterstand oploopt. Ook school kan in de loop van de tijd wel bijgetrokken worden, kost wat meer moeite maar niet onmogelijk. Ik maak me ook enorm zorgen over de economische gevolgen. Maar de druk nog meer opvoeren binnen de zorg door de maatregelen vroegtijdig te versoepelen is in mijn ogen echt een hele slechte optie. Wat je dan krijgt is net als bij die scène in pearl harbor waarbij de 'beste' gevallen een rode M op hun hoofd krijgen voor morfine. De rest mag pijnlijk sterven. Dat zal in deze situatie niet veel anders zijn. Die beslissingen hebben de artsen nog nooit in nederland hoeven maken. Dat ze daar nu al protocollen voor klaar hebben liggen is heel heftig. Dat is echt traumatisch om te moeten doen. Nederland is een zorgstaat daar kunnen we niet zomaar even tijdelijk van afstappen.
Ik vraag me af of de mensen die het een optie vinden om duizenden mensen te laten sterven voor de economie ook bereid zijn om na te denken over andere opties? Ik denk bvb aan een vermogensbelasting op de grootste vermogens, of een extra belasting voor mensen die niet geraakt worden door deze crisis?
Ik ben me er echt wel van bewust hoe funest dit is voor de economie en wat de gevolgen daarvan zijn. Wij worden er persoonlijk ook financieel door geraakt en met ons vele anderen. Maar hetgeen waar ik op reageerde en mijn reactie ging helemaal niet over de economie dus ik snap niet zo goed hoe je mijn stukje daaraan linkt? Verder het specifieke stukje dat je aanhaalt ging over de situatie van de kinderen en of ik het schadelijk vind voor mijn kinderen of 'gewoon' niet leuk. Ik ben het overigens met je eens dat het uiteindelijk bij veel mensen behoorlijk zal gaan knellen, ik denk alleen niet dat het veel zal uitmaken zolang het virus nog blijft doorwoekeren helaas.
Uhm ik ben tegen extra vermogens belasting op de grootste vermogens, dan bij iedereen extra belasting wel naar vermogen.
Definieer mensen die niet geraakt worden door de crisis? Je bedoelt supermarkten en ambtenaren? Verder maak ik me geen zorgen over belastingen die zullen ongetwijfeld omhoog gaan want al die huidige maatregelen plus de gevolgen zullen door iemand betaald moeten worden.
Financieel zijn er toch best wel wat gezinnen die er niet op achteruit gaan? Wij gaan er financieel zelfs op vooruit (onderwijs en defensie), we zijn beiden thuis en geven dus geen geld uit aan benzine en krijgen een deel van de betaling van de crèche terug. Maar wat ik wil zeggen, als de economie de reden zou zijn om duizenden mensen te laten sterven, dn zou ik liever zien dat er nagedacht wordt over andere maatregelen om geld bijeen te krijgen om de economie er bovenop te helpen. Ik ben geen econoom, ik kan daar dus niet echt dieper op ingaan, maar ik zou niet kunnen verkroppen dat buite proportioneel veel mensenlevens opgeofferd worden voor de economie.
Ik begrijp wat je bedoelt hoor. Maar als ik eerlijk ben, zou ik op dit moment niet weten wie er niet op achteruit gaat. Ja de ambtenaren (defensie en onderwijs zijn daar voorbeelden van niet negatief bedoeld). Dan mensen in loondienst als ze op termijn niet ontslagen worden en als het bedrijf niet failliet gaat. Heel veel is er op dit moment onzeker bij heel veel gezinnen.
Bij de jaarlijkse griepgolf wordt ook een bepaald % sterfgevallen toegelaten. Dan sterven er ook ouderen in verpleeghuizen. Bezoek is dan gewoon toegestaan, terwijl ze weten dat er een risico is. Dus het klinkt misschien hard, maar elk jaar 'mogen' er blijkbaar zoveel mensen sterven zonder dat de rest van NL daar 'hinder' van ondervindt. Ik denk dat er meer beroepsgroepen het beter dan ooit hebben. Of niet slechter dan anders. Supermarkten bijvoorbeeld. En restaurants. Bij ons in de buurt is best veel uitverkocht van restaurants die nu een afhaal/bezorgservice hebben. Kledingwinkels hebben het online nu zo druk. Veel hebben de bezorgkosten verlaagd. En ook bij andere beroepsgroepen loont creativiteit.
Ik denk dat restaurants het wel degelijk heel zwaar voelen hoor. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er net zoveel mensen bestellen als uit eten gaan. Koken kan ik namelijk zelf ook (veel restaurant eten is niet specialer of lekkerder dan thuis, tenzij je boven ons budget uit gaat of bijzondere keukens opzoekt). ik ga uit eten voor de beleving. En die is een heel stuk minder als je het eten aan je eigen tafel uit een aluminium bakje vist. Daarnaast heb ik begrepen dat restaurants de meeste marge binnenhalen op de drankjes, en dat valt natuurlijk nu weg.
Er zijn toch gewoon heel veel mensen in loondienst die gewoon doorbetaald worden en thuiswerken? Echt niet alle bedrijven gaan straks overkop hoor, vooral kleinere bedrijven en zelfstandigen zijn hier de dupe van. Ik ga ervan uit dat de meeste bedienden gewoon nog aan het werk zijn en dus doorbetaald worden. Ik besef goed genoeg dat wij in een luxepositie zitten hoor, das natuurlijk ook maar 'toevallig', je kiest je job niet met het oog op een eventuele virus uitbraak, maar ik heb al vaak tegen m'n man gezegd hoeveel geluk wij hebben.
En hoeveel % doden is volgens jou dan nog humaan? Wie moet daar een cijfer op plakken / een afweging in maken? Ik weet niet of jullie in Nederland een zicht hebben op de sterftecijfers in woonzorgcentra, maar hier in Vlaanderen zijn er sinds 1 april al 700 mensen vermoedelijk overleden aan corona in een woonzorgcentrum. Dat is ondanks alle maatregelen en terwijl 'maar' in 7% van alle wzc een uitbraak van corona is. Ik wil niet weten wat het dodental zou zijn als we dit gewoon zouden loslaten... Op geen enkele manier vergelijkbaar met het percentage griep doden.
Het is niet aan mij om daar een % aan te koppelen. Ik geef aan dat het blijkbaar geaccepteerd wordt. Mijn scenario zou nu nog niet aan de orde zijn, maar pas bij afschaling. Ik denk niet dat het reeel is dat we wachten met start afschaling als het aantal sterfgevallen gereduceerd is tot 0.
Bij de griep hebben de meeste mensen een zekere mate van immuniteit waardoor het bezoek veel minder risico loopt op een ernstig ziektebeloop. Het gaat niet alleen om de oude mensen die sterven, maar ook om de jongere mensen die mogelijk niet sterven, maar wel geruime tijd ernstig ziek zijn. En restaurants hebben het echt wel zwaar. Ze proberen nu zo veel mogelijk schade te voorkomen, maar dat is niet hetzelfde als een normale omzet draaien.