Hallo, Ik hoor steeds meer ouders om me heen die hun kind al hebben ingeschreven bij een basisschool. Is dat nu al nodig? Mijn dochter is nog geen anderhalf. We willen voor ze 4 word nog verhuizen, maar weten wel al welke richting we opwillen. Redelijk in de buurt dus we weten ook wel wat het aanbod qua scholen is. Maar nu zitten we over de soort school te denken? Wat is 'beter'? Een openbare, katholieke , christelijke? Las ergens dat er bij ons in de buurt ook een jenaplan school zit. Iemand die ons een beetje hiermee kan helpen? Groetjes Debby
Onze zoon wordt pas ingeschreven op de basisschool als hij 3 is. Eerder is hier nog niet nodig. Er zijn wel plaatsten waar wachtlijsten zijn, je moet daar dus naar informeren. Wat is beter..... Moeilijk om antwoord op te geven. Ik zou zeggen: ga eens wat scholen bezoeken en ga op je gevoel af. Wat past bij jullie? Onze zoon gaat straks naar een christelijke school. Niet omdat openbare scholen slecht zijn, maar omdat dit bij onze levensovertuiging past. Jenaplan is weer een heel andere vorm van onderwijs. Google het maar eens.
Hier mag je ze pas inschrijven met 2 a 2,5 jaar. De betere scholen hier in de buurt hebben zelfs lotingen Ik ben zelf voor een vrij reguliere basisschool. Montessori spreekt me bijv. absoluut niet aan (ik heb persoonlijk bijv. juist het cijfersysteem erg nodig om me te motiveren en daarbij geloof ik niet dat montessori werkt voor kinderen die juist veel sturing nodig hebben. EN ik vind dat kinderen tijdens hun basisschool jaren alles moeten doen en niet voornamelijk wat ze leuk vinden.). Ook ben ik meer voor een christelijke basisschool dan voor een openbare. Maar voornamelijk moet de sfeer gewoon goed zijn.
Bij de goede scholen hier in de buurt moet je inderdaad wel op tijd zijn, dus ik zou maar eens informeren of dat bij jou ook zo is. Wij hebben hier achter een jenaplan-school (de buurtschool zeg maar), maar die staat enorm slecht aangeschreven. Ik neem aan dat dat niet aan de soort ligt, maar goed... Ikzelf ben niet gelovig, maar ik heb wel begrepen dat in ieder geval hier in de buurt de katholieke/christelijke scholen het beste zijn. Vaak zijn die gewoon het beste georganiseerd etc. Ik heb trouwens zelf ook wel eens op de website van de onderwijsinspectie gekeken. Daar kan je inspectierapporten bekijken. Misschien een idee? Overigens begrijp ik nooit of je je nou op meerdere scholen in kan schrijven of niet. Dat is misschien nog wel handig om uit te zoeken als je weet dat je gaat verhuizen, maar nog niet waar precies naartoe.
Wij hebben Benthe in laten schrijven toen ze 3 maand oud was. Ja, je leest het goed... En ik kreeg te horen dat ik geluk had, want er waren nog een paar plekjes vrij voor 2012. Ik woon ook in een enorme nieuwbouwijk en er word in onze straat onderhand iedere maand wel een kind geboren. Maar eigenlijk is het te gek voor woorden.
Ik ga Kai van de week inlaten schrijven op een jenaplan school.....en dat moest ook voor zn eerste jaar anders is eer waarschijnlijk geen plaats meer...
Hier mag je pas vanaf 2,5 jaar inschrijven. De school die wij hebben uitgekozen heeft ook wachtlijsten. Dus we zullen het zien. Hier ook jenaplanonderwijs trouwens!
Ik werk zelf op een basisschool en ik weet dat het aanname beleid per gemeente erg verschilt. Ik zou dus eerst informeren hoe dat bij jullie is geregeld. Vraag bijvoorbeeld een andere moeder in de buurt wanneer ze haar kinderen heeft ingeschreven. Bij ons op school hebben we regelmatig gesprekken met ouders van aanstaande kleuters. 99% neemt hun kind ook mee, zo kan je ook zien of je kindje zich thuisvoelt op de school, hoe de leerkrachten reageren en of je kindje zichzelf is. Nog een tip: informeer bij peuterspeelzaal/ kinderdagverblijf. Of bij de ouders van kinderen die al een broer of zus op een basisschool heeft zitten. Vaak hoor je dan wel een beetje wat tegenvalt aan de school en wat juist goed geregeld is. Succes in ieder geval, en ga vooral op je gevoel af! Dat is echt de beste graadmeter
Succes in ieder geval, en ga vooral op je gevoel af! Dat is echt de beste graadmeter _________________ helemaal mee eens!
Ik wilde m eigenlijk op een montesori maar die hebben ze hier in de buurt helemaal niet....mn dochter heeft op een montesorischool gezeten en vind dat echt super....maar jena plan heb ik zelf op gezeten vroeger en dat vond ik super vandaar...
ik schrijf haar in als ze drie is dat is mij aangeraden op de peuterzaal en eris hier maar in school in het dorp haha niet gelovig andere scholen zitten 5 tot 10km verder en het scheelt dat dit een goeie schoool is vinden wij dan haha