Hoi meiden, Ik heb hier ook last van. Maar de woedeaanvallen zijn bij mij nu minder. Mijn zoontje deed dit als met 18 maanden bij het cb zeiden ze toen ik er naar vroeg, ja dit is toch echt peuter puberteit. Ik dacht natuurlijk! Jippie! Ze zei tegen mij wat ik deed met negeren goed was. Ook was het handig om dingen goed uit te leggen, waarom we iets doen iets niet mag. En moet zeggen dat begint te werken. Ik geef hem zelf nu ook vaak een keuze. Als hij bijvoorbeeld niet aan wil kleden dan mag hij een broek uit kiezen. Deze of die. Dat maakt het voor hem ook een stukje leuker en blijft hij erbij betrokken. De woede aanvallen zijn nu eigenlijk wel weg. (Hij wordt op 4 september 2) Wat hij nu heeft is overal nee opzeggen. Of bijvoorbeeld vragen om iets. Dat gene geven en het dan toch niet willen. heel vervelend. Ik moet zeggen ik weet niet heel goed wat ik hier mee moet. Het is of niet geven, en dan wordt het natuurlijk huilen, of laten liggen en hopen dat hij het zelf pakt zonder het 100 keer opnieuw te moeten aangeven en dan geweigerd te krijgen.....
Wat ik trouwens doe met aankleden, is dat ik haar laat helpen. Misschien doen jullie dat al hoor, maar mijn dochter doet dat nu pas de laatste week en het helpt heel goed. Ze kon al veel langer haar armpjes omhoog doen op commando, zodat ik dan haar T-shirt uit kan trekken over haar hoofd en nu kan ze zelf haar broek omhoog trekken of omlaag duwen en dat vindt ze bere-interessant!
Die van mij probeert ook al zijn broek omhoog te doen, maar dat laatste stukje over zijn billen is toch best wel lastig, hahahaah
Janna: oei meis nou goed dat je het zelf zo onder controle houd dan ja als je weet dat het fout kan aflopen, dan snap ik je zeker...sowieso snap ik het wel als je het zegt want hier is dat idd zelfde, als ze driftig zijn en niets willen is aankleden een ramp. aankleden doen wij idd ook samen, alleen is hier zo dat ze per se iets aan wil of juist niet als dan niet vlekkeloos over hoofd gaat zegt ze " past niet nee" en idd als ze broek dan omhoog moet doen trekt ze alleen aan voorkant, en blijft steken aan de billen haha, " doet het niet" zegt ze dan fijn dat je even kon blijven liggen! Singa: hoe was het na de verjaardag? wat heb je gedaan? Sabina: dat vragen en dan toch weigeren en overal nee op zeggen is lastig he, ik ben daar nu inmiddels strenger in, hier was eerst " wat wil je op brood" jam zei ze dan, eenmaal voor dr wilde ze pasta, nee toch maar kaas, stond ik gewoon 3 keer te smeren, nu is het 1 keer wat wil je op brood, en geeft 2 keuzes idd, jam of kaas, zegt ze kaas dan is het kaas en krijgt ze niets anders/ hier helaas middag laap en tandenpoetsen nog een rampje, weer niet kunnen poetsen, slapen vind ik minder erg want ze speelt gewoon op kamer, maarpoetsen vind ik toch wel erg lastig
Hier begon het ergste rond 2,5 jaar en vanaf 3 jaar op zijn hevigst. Gelukkig is ze bij anderen en buitenshuis vrijwel altijd lief.
Hier is het ook pas sinds een maand ofzo echt heel erg. Daarvoor viel het allemaal wel mee. @mamajojo ze heeft heerlijk bij mijn ouders geslapen tot 9:00. ik ben haar rond 11 uur op gaan halen en we zijn lekker naar de dierentuin geweest. Dat is eigenlijk altijd wel een succes. Daarna nog even een pannenkoek gegeten en voor we thuis waren lag ze in de auto al te slapen. Ze lag dus al voor half 7 in haar bedje. Dat van het brood smeren herken ik ook wel inderdaad. Ze krijgt inderdaad haar eerste keus en ik maak niks anders meer. Gisteren mocht ze een stukje ontbijtkoek nadat ze haar boterham op gegeten had. Maar ja dan eet ze haar boterham dus niet meer op. Prima maar dan ook geen koek. Uiteindelijk eet ze dan wel de boterham op. Verder heb ik denk ik wel een verwend prinsesje want helpen met aankleden gebeurd hier nog niet. Het is natuurlijk ook veel makkelijker als mama dat doet. Ik geef haar soms wel eens de keuze uit 2 t shirtjes die ze aan mag maar dat interesseert haar ook nog niet. Maar aankleden is hier ook bijna geen probleem gelukkig.
@mamajojo: Mischa heeft het niet met brood (ik klop dit even af) Eten gaat eigenlijk meestal wel goed. Tanden poetsen is hier ook vervelend. Zeker als hij last heeft van tandjes. Luier doen is hier ook niet altijd even leuk. Hij wil het in het begin nooit. Nu vraag ik hem wat hij heeft gedaan. En hij zegt altijd dat hij een poepie heeft gedaan. Want dan kan hij iieeee bah roepen en zijn neus dicht knijpen het leukste is dan natuurlijk als ik helemaal verbaasd ben als er alleen een plasje in zit @red88 ok het ergste rond 2,5/3 jaar ....... Ok ga me maar mentaal voorbereiden
Sabine: haha ok nou gelukkig. en idd verschonen is ook een crime, nu laaste week gaat weer beter ( ook ff afkloppen) ze gaat nu duidelijk merken dat ze andere en dus frisse luier om krijgt.....vanwege me zwangerschap is het zindelijk worden beetje op laag pitje, want 20 keer uitkleden, op wc en er weer af red ik niet, dus stimuleer het verder nu niet, alleen als ze er zelf om vraagt. heb ook een raar positief iets trouwens, weet niet hoe dat bij jullie zit.....maar de kleine meid speelt gewoon uren op haar kamer zonder dat ze er van af wil. zo is ze met ochtend wakker om bij 6.15 maar speelt dan gewoon tot 8 uur nog door, ik vraag dan wel of ze er uit wil, en zeg dat ze moet roepen als ze naar beneden wil, maar ze blijft spelen en kijk me aan alsof ze denkt....laat mij lekker. smiddag zelde...gaat ze om 13 uur voor middagslaapje, ga ik om 15 uur kijken zit ze gewoon nog steeds lief te spelen, of te relaxen op bed met haar muziek-beertje...als ik dan vraag wil je eruit zegt ze soms gewoon nee... terwijl beneden is ze veel minder met spelen, dan hangt ze meer aan mij.
Lekker dat je dochter zo kan spelen. Hoe doen jullie dat eigenlijk met de zindelijkheidstrainingen? Hier geeft ze niet aan dat ze naar de wc moet. We hebben haar met het mooie weer lekker in haar blootje in de tuin laten lopen. Het potje stond ook buiten maar daar gaat ze gewoon niet op zitten. Het heeft dus nog niet echt zin gehad. En ook rond laten lopen met alleen een broekje aan helpt nog niet. We hebben het een paar keer geprobeerd nu en laten het verder nog maar even. Straks met de vakantie kijken of ze er meer aan toe is.
Hoi. Die van mij speelt ook uren in zijn bed. Ik laat het hem gewoon doen. Als hij dat fijn vindt, ik hoor vanzelf wel wanneer hij er echt klaar mee is. Met zindelijkheidstraining Zijn we hier een beetje onbewust mee bezig. Wl hem niet dwingen. Heeft ook niet perse behoefte aan een schone luier. Soms wil hij wel op het potje of op de wc plassen (met zo'n verkleiner) maar dan doet hij niks. Dan vindt hij het gewoon interessant. Ik zeg dan wel goed geprobeerd. Want eerst wilde/durfde hij niet op het potje. Ook noem ik wel als hij bijvoorbeeld moeilijk doet met luier, dat wanneer hij op het potje plast en poept hij geen luier meer nodig heeft. Hij vindt het poepen en plassen en alles eromheen al wel interessant en leuk. Nu wordt hij volgende week pas 2 dus heb ook nog niet perse haast ermee ofzo. Ik vroeg me ook af of jullie kids puzzelen? Die van mij snapt het volgens mij helemaal niet, is het erg als ze dat niet doen? Groetjes
De houten puzzels snapt mijn dochter wel maar de legpuzzels nog niet. We zijn er wel mee bezig maar het kwartje valt nog niet. Wij dwingen onze dochter verder ook niet. Dwingen heeft bij haar sowieso geen zin. Ze komt er wel mee als ze er zelf zin in heeft.
ok fijn dat er meer kindjes zo goed spelen zelf. hoef me niet schuldig te voelen haha. Qua puzzel, houten puzzels gaan, gewone leg puzzels zolang het 5 stukjes max zijn, maar dan wel ook oefenen hoor, meer dan 5 stukjes gaat echt nog niet dan komt ze me altijd halen om te helpen, ze vind puzzelen wel erg leuk, alleen gooit ze in gekke bui alle stukjes door huis qua zindelijkheid, nee dwingen doen wij ook niet, hier gaat het berg op-en afwaarts. Tijdje poepte en plaste ze op wc en kreeg hello kitty sticker, op den duur had ze dat door en vroeg elke keer om sticker ook als ze niets deed, en gebruikt tevens de wc als reden om later naar bed te mogen....ik trek het dus nu even niet maar in blote kont lopen schijnt wel goed te werken en ondergoed ook omdat ze dan nat worden en dat vinden ze vies....maar das wel vaak verschonen en dweilen heb ik gemerkt ......helaas komt de winter eraan
Puzzelen vindt ze hier leuk, maar het is nog wel moeilijk voor haar. We puzzelen dan ook bijna altijd samen met haar. Als ze het alleen doet, haalt ze vooral de stukjes eruit, maar krijgt ze de meeste niet terug erin. Ons meisje is nog niet zindelijk, maar daar is ze ook nog wel erg jong voor. Ik neem haar vaak mee als ik zelf naar de wc ga en dat vindt ze heel interessant. Vaak zet ik haar dan ook naast me op het potje, maar gewoon met haar kleren aan. Ik heb vaak geen zin om haar helemaal uit te kleden en bovendien kan ik als ik zelf op het toilet zit niet zomaar achter haar aan rennen als ze er in haar blote kont vandoor gaat! En hoe leuk ze het potje ook vindt, lang blijft ze er niet op zitten. Zowel mét kleren als zonder. Soms komt ze zelf aanlopen met het potje in haar armen als ik naar de wc ga. Ze snapt dus wel dat dat met elkaar te maken heeft, maar ze vindt het vooral leuk om er steeds op en af te gaan. Oh, en de wc doortrekken en de rol wc-papier zijn ook leuk!
Helaas werkt die truc hier ook niet. Ze heeft er gewoon nog geen zin in. Dus afwachten maar wanneer ze hier genoeg van die luiers krijgt. We gaan nog wel een poging wagen op vakantie.
Pfff lastig ja. Wij komen binnenkort weer in de peuterpubertijd met de jongste, maar eerlijk gezegd zie ik er al tegenop. Dit kindje is veel driftiger dan de oudste, dus hou m'n hart vast voor alle gilpartijen. Ik kan daar helemaal niet tegen. Anderzijds is het ook moeilijk je kindje zo gefrustreerd te zien en helemaal omdat ze niet geholpen willen worden op dat moment. Bij de oudste hielp het goed haar wat 'verantwoordelijkheid' te geven. Ze mocht dan bijvoorbeeld veel helpen en dat maakte haar meer meegaand. Ben benieuwd of het bij de tweede ook helpt.
Hier dus ook. In juni 3 geworden en nu zit hij ten top met puberen! Poeh! Maar idd, ook bij anderen meestal braaf. Zitten hier met momenten echt met de handen in het haar. Alles tegendraads doen, tegenspreken, ... wat ben ik blij dat ik hier wat erkenning vind bij leeftijdsgenootjes! Ben ook heel blij dat de school maandag weer begint, want hij vraagt al van eind juli of hij terug kan gaan. Hebben hem een weekje sportkamp laten volgen, was dagelijk van 10 tot 12u30 en daar heeft hij zich echt goed geamuseerd en gelijk een ander kind.
Hier is t vooral gemiep, gedram en gekrijs. Niet voor rede vatbaar. Vooral als ze moe is. Psz vindt ze geweldig, bij de gastouder is ze erg lief dus gelukkig mag ze daar soms heen. Ik ben nu een paar weken thuis en breng haar dan ook echt af en toe even weg. Jongste begint nu met driftbuien hihi maar de momenten/dagen met haar alleen zijn heel relaxed
Hey meiden Nijntje: en dan zitten wij nu al te " zeuen" onze kindjes zijn net 2 ojee ...hier ook idd bij andere poeslief. ik snapte alleen even dat school niet, bedoel je PSZ? Bonnie: oh ja dat verantwoordelijkheid geven proberen wij ook, maar helaa pakt ze dan meteen de hele hand, dan zegt ze " mama helpen koken" en wil ze helpen, mag dan bijvoorbeeld ei in de pan gooien, maar ze word vervolgens boos als ze dan niet ook ei mag bakken en omdraaien, dus hier werkt dat niet....je hebt dus 2 verschillende kids, ja lastig. Janna: ja idd is ook nog jong hoor, maar wel erg leuk en knap dat ze jouw nadoet enzo en met potje aankomt, liefff hier kan ik wel janken om dat poetsen, ze heeft nu alle tandjes maar weigert echt te poetsen, lang geprobeerd door zingen, alles spelenderwijs....maar het word nu tijd voor wat anders want het werkt niet meer, dus dwingen, nou dat is echt een ramp, ik prbeer dus elke avond eerst maar af te spreken met dr. dat ze iets krijgt in ruil dat ik 3x mag poetsen..ze zegt dan JA en zegt ook AAAA maar zodra de borstel erin gaat gaat mondje meteen dicht en word weigeren ......hopeloos. Papa vandaag boos geworden en in bed gelegd zonder lezen of zingen, maar ze trok zich er weinig van aan helaas. word echt gefrustreerd als tandarts en CB dan met dingen komen die moeten helpe die ik allang geprobeerd heb, blijven proberen hoor je dan
fijn dat je tijd heb met de jongeste, fijne is ook als de oudste straks op school is wanneer de jongste op haar hoogte punt zi qua puberen, dat is hier straks ook zo.
Ik herken wel het gedrag van de tweejarigen hoor Die fase zijn we ook doorgegaan. Tandenpoetsen is hier zelden een strijd geweest. Als het al eens protest was, wist hij toch dat het niks uithaalde en dat we ze toch poetsten.