jep! hier in de vorm van niks willen eten, behalve toetjes niks kunnen verdragen en dan gaan lopen piepen, jengelen en janken(bv als manlief of ik meezing met een liedje of meedans op een liedje, zelfs bij neussnuiten gaat ie al steigeren (nee niemand mag plezier hebben behalve hij.) hij is behoorlijk jaloers ivm met pasgeboren broertje. Oja en treuzelen als we weg moeten, het duurt echt een eeuwigheid voor hij helemaal aangekleed en startklaar is. En nu sinds een week gebruiken manlief en ik een soort geheimtaal want zodra meneertje bepaalde woorden hoort staat ie voor de deur te steigeren, bijvoorbeeld auto, winkel, douchen, toetje en speen. dus spellen we die woorden tijdens het praten. Soms is dat ook voor mij even ontcijferen, haha Het wordt idd tijd dat ie eens de deur uitgaat en lekker naar de psz mag, gaat ie daar maar brommen!
Hoi meiden, Zo moest even wat inhalen..... Dus dit word een lang verhaal @nijntje mijn smurf wordt idd woensdag pas 2, en weet dat ze een hoop snappen maar volgens mij dit nog niet (of hij doet net alsof zodat hij zijn speentje nog mag hebben in bed) Wat fijn trouwens dat zindelijkheid zo makkelijk ging op die manier. @red. Ik probeer het inderdaad ook uit te leggen hier met het speentje, maar heb niet het gevoel dat hij. Het snapt. @singa dat is misschien ook een idee. De speentjes liggen in een bakje op eeb plankje waar hij samen met mij na het slapen zijn speentje neerlegt. Hij mag de rest van de dag geen speen. Maar hij ziet ze dan wel vanuit het bed. Die ga ik even onthouden @Angietjuh bij mij ook begonnen met 18 maanden. Maar aan de driftbuien geen aandacht besteed en gewacht tot hij klaar was, vaak zette ik hem wel op zijn kamer. Nu zijn de driftbuien voorbij (afkloppen) maar heeft hij weer andere dingetjes. Wel goed dat ze zoveel praat. Mijn smurf is ook goed bezig maar niet zoals die van jou hoor! Jeetje wat knap. Misschien helpt het om uit te leggen waarom er iets gebeurd of waarom jullie iets doen waar zij het niet mee eens is? Dit heeft bij mij wel gewerkt. Nu wordt hij verdrietig en dan leg ik uit dat niet altijd alles kan gaan zoals hij wilt of waarom het niet kan en is het vaak snel weef over. Ik snap zijn verdriet dan ook wel. @damay Jeetje dat is zeker lastig. Ik heb deze momenten soms ook in de speeltuin. Maar als ik zeg dat we gaan dan gaan we. En het maakt me eigenlijk niet uit wat andere denken. Moet zeggen dat hij mu ook wel mee gaat in dit soort gevallen. Ik bem van mening dat een kind voelt wanneer je je niet fijn voelt. En in dit geval daar misbruik van maakt. Thuis ben je makkelijker over dit soort dingen. Als duidelijk wordt dat buiten en binnen geen verschil maakt misschien wordt het buiten dan ook minder. Dat was bij mij in iedergeval zo. ( ook al heeft hij buiten niet veel van dit soort dingen gehad) Is zo'n opstapje die je achter de wagen zet geen uitkomst? Als ze dwars is zal het niet helpen, maar voor lange stukken is het wel fijn. Moet zeggen vind het leuk als hij maar de psz mag, maar van mij hoeft het nog niet, hij wordt al zo snel groot.... Maar vind het belangrijk dat hij leert samen spelen en zich nog meer ontwikkeld en vind de psz dus wel belangrijk. Gisteren cadeau gehaald voor mijn kleine smurf (Hij is ook echt klein voor zijn leeftijd) zijn verjaardag. Wij gaan de toet toet collectie voor hem halen (niet helemaal alleen natuurlijk de rest van de visite helpt mee ).heb ook een looptfietsje gehaald met vier wielen(deze was nu maar 10 euro dus dat valt mee), hij heeft er een met 2 wielen maar hij kan nog niet goed bij de grond en vindt eng, dus dacht dan maar een tussen stap. En deze vindt hij wel leuk schijnt goed te zijn een loopfiets voor evenwicht en motoriek dus lekker stimuleren X
Zo wij zijn nu lekker op vakantie en de reis is gelukkig al positief mee gevallen. We hebben het deze keer wel in 2 stukken gereden omdat we zelf helemaal gesloopt waren. We hebben haar favouriete cd meegenomen en lekker filmpjes laten kijken. Pas toen we er bijna waren wilde ze uit de auto. Vanmiddag nog wel een huilende dochter toen ze het zwembad uit moest maar toen was ze al helemaal op. Onderweg naar de pizzeria (nog geen 5 min) was ze al in slaap gevallen. Hopelijk gaat het de rest van de tijd ook goed. @sabined onze dochter heeft beide loopfietsen en ze vindt het helemaal geweldig. Eentje is nu ook mee op vakantie. Hier gelukkig bij anderen weinig problemen. Thuis is ze met vreemden wel wat beter opgevoed dan bij ons. Ze is dan ook niet verlegen ofzo. Hier op vakantie duidelijk wel een stuk verlegener. Vooral ook omdat ze de mensen niet verstaat. Op het kdv hoor ik alleen maar positieve verhalen dus daar zal het wel mee vallen. Ze leert daar wel heel veel goede dingen. Ze kan al echt samen spelen met andere kinderen.
singa: fijn dat de vakantie en de reis goed gaan!! fijne vakantie nog. Loopfiets: ohh leuk!! hier denk dezelfde ook met 4 wielen en is erg populair hoor, moet altijd mee ( das minder haha)
Ja hier ook officieel een peuter-puber. Hij is 2 jaar en 3 mnd en alles is NEE. Zo koppig ook! Maar ook wel weer erg grappig soms, zoals net... Hij keek naar de Teletubbies - zij herhalen alles eindeloos en ik dacht nog: oh nee niet weer datzelfde stukje, maar ok 'dat zullen peuters wel leuk vinden'. Zegt hij "Ah NEEEEE he. Mama? Mag ik iets anders kijken?" Dus alles is NEE, maar zo'n peuter-puber is soms ook wel weer grappig
Dan moet je maar eens proberen: 'kom eten' - NEE, 'wil je een snoepje?' - NEE .... JA mama, toch een snoepje Keer op keer kreeg ik dit met zoonlief klaar Hier in B is de school terug begonnen. God zij dank!! En gelijk een heel ander kind in huis. Juist het slapengaan wat rekken, maar dat zijn we gewoon.
Soms is het erg fijn dat je even wat rust krijgt. Hier is het middagslaapje weer helemaal terug. Kan nu ook omdat ze 's avonds ook iets later naar bed gaat. Was wel even lekker een uurtje lekker rustig lezen. Verder veel gezwommen zodat ze nu lekker moe in haar bedje ligt. Alleen het douchen is nu drama. Erg vreemd omdat het zwemmen geen enkel probleem is. Hier werkt dat nog niet echt om de nee om te draaien in een ja. Op de een of andere manier geeft ze dan toch het goede antwoord.
@signa, lekker even vakantie. Gelukkig ging de reis goed. Waar zijn jullie op vakantie? Geniet er van! Hier heeft die van mij ook gewoon nog een middag slaap hoor. Anders is hij niet te genieten. Alleen soms als we naar de dierentuin gaan (heb een abonnement dus heerlijk) dan slaat hij hem over, er is dan te veel te zien. Terwijl hij ook gewoon in de buggy nog kan slapen, alleen dan niet zo lang als in bed. Morgen is mijn smurf jarig! Vind het zo leuk, maar zo erg tegelijk. Hij wordt al zo groot!!! (Wat natuurlijk ook leuk is, het is zo dubbel)
Sabine gefeliciteerd. 2 jaar. !! Middagslaapje:ze gaat nog steeds wel naar boven en speelt alleen ene keer slaapt ze andere keer niet. Nacht gelukkig altijd goed. Hier momenteel kiezen poep en denk dus last van kiezen huilt onverklaarbare zelfs bij banaan en vlees. Vandaag is ze weer dagje bij oma zodat mama even rust dag heeft. Hoeveel fruit eet jullie kind? Ik vergeet soms echt omdat ze dan bijv lang slaapt. Dan eet ze maar 1 appel of soms niets (erg he). Ze lust graag fruit hoor dus gaat er altijd in maar vlak voor maaltijd word ze soms pas wakker en dan na eten vergeet ik het soms. Voel me dan rot.
@ mamajojo: die van mij eet wel graag fruit, dus dat geef ik hem relatief veel, omdat hij juist weer totaal geen groente of vlees of pasta of rijst of ... eet. Als die van jou voor de rest vanalles eet, is het echt geen prbleem dat je dat fruit eens overslaat. Mijn zoontje heeft dus serieus al maanden geen warmte maaltijd gegeten. Niets. Elke dag zet ik het gevarieerd voor zijn neus, grote broer eet keurig alles, dus hij krijgt een goed voorbeeld, maar nee hoor, koppig koppig Komt vanzelf goed. We houden gewoon vol en ik zorg gewoon in zin geval voor veel fruit, brood en zuivel - da eet hij wel.
jeetje vlees en aardappels eet hij ook niet? Hier namelijk ook slechte eter, groente moet ze ook niet, vaak alleen vlees en beetje aardappels. ( pasta en rijst dan weer wel) dus fruit is hier JUIST daarom ook het enige wat ze aan groente binnen krijgt. idd geen prbleem van maken, doen wij ook niet, scheppen gewoon altijd beetje groente op zodat de motivatie wat groter is, en maken er iets moois van, maar geven het wel in de originele vorm, dus niet prakken ofzo, dat doet oma wel.
Hier precies hetzelfde. Mijn dochter heeft ook al maanden geen warme maaltijd gegeten. En dan heb ik het niet over 2 of 3 maanden, maar ik denk eerder over 7 of 8. (Weet het niet meer precies.) Ik geef haar inderdaad ook wat meer fruit, want dat eet ze wel graag. Al is ze de laatste dagen ook moeilijk met fruit en brood. Ik hoop dat dat niet weer een fase is, maar lijkt me toch niet. Ze zal toch honger krijgen en íets willen eten?! Ik hoop maar dat ze gewoon iets onder de leden heeft dat snel weer over gaat en dat ze dan normaal gaat eten. @mamajojo: Ik geef mijn dochter 's ochtends fruit, rond koffietijd. Als ze lang slaapt, kan ik me voorstellen dat het er dan 's middags bij in schiet. 's Ochtends is ze echter altijd wakker, dus dat gaat nooit mis.
Janna, ja dat moet ik idd gaan aanleren, maar heb wel voorgenomen straks met 2 kids, dat we gewoon elke ochtend ( dat ik thuis ben 5x per week) even met zn 3-en gaan zitten ( papa doet dat toch niet haha) om fruit te geven, de baby dan op den duur fruithapje, en Nynke en ik fruit....want ook mama moet fruit eten....als ik er iets vast van maak dan vergee ik minder snel denk ik, plus dat we dan even samen kunnen zijn met zn allen die avond maaltijden zijn een ramp he ik ben wel " blij" te horen dat jullie dat ook hebben, heb echt ooit helemaal op van de zorgen aan CB gevraagd maar die zei toen ook als ze behoefte hebben dan eten ze wel. heb je al weleens iets aparts aangeboden? pasta of rijst ofzo? want hier gaf ik 1 keer macronie nou ze heeft zitten eten alsof leven er vanaf hing, daarn wel mega troep maar normaal ben ik blij als er vlees en 1 aardappel in gaat. nu bleef ze eten ik kreeg ooit de tip kleine beetje op te scheppen: dus maar 1 aardappel, 2 stukjes groente en vlees, ziet er erg karrig uit, maar dan zou de motivatie groter zijn om alles op te eten...want ze kijkt wel naar ons dat wij bordje leeg hebben en als zij dat dan keer doet is ze helemaal trots...maar werkt niet altijd hoor
Ja, als wij zelf rijst of pasta eten, krijgt onze dochter dat ook. Tenminste, dan doen we dat op haar bord en zetten we het voor haar neus. Pasta eet ze soms wel, maar dan alleen de pasta, zonder saus of groenten... Er waren een paar dingen die ze nog wel regelmatig at (worteltjes, bietjes, (gebakken) aardappeltjes en courgette), maar sinds kort eet ze die ook niet meer. Het enige waar ik nu nog van uit kan gaan dat ze het zal eten, is appelmoes. Wij laten haar maar gewoon aan tafel zitten terwijl wij eten. Het wordt er alleen niet gezelliger op, want tegenwoordig zit ze dan vaak de hele tijd te brullen. Voor ze van die driftbuien kreeg, zat ze er nog gewoon gezellig bij. We konden dan praten met elkaar en wat spelletjes met haar doen ("waar is R. haar vorkje nu???") of met haar zingen. Nu kan dat ook niet meer. Ze begint al met brullen voor ze in de stoel moet en houdt niet op tot ze er weer uit is...
Oh Janna das wel balen zeg. Idd die spelletjes maken het eten juist zo leuk. Lekker met kinderbestek papa en mama na-doen. Die driftbuien zullen straks wel weer weg gaan neem ik aan, miss dat ze dan weeropnieuw het eten gaat ondekken. Ha ja erg he, de uitvinder van appelmoes is een kinder vriend hier ook elke dag overal appelmoes bij en omdat papa het ook doet is er geen ontkomen aan erg he. heb vandaag relaxdag omda dochterlief bij oma is, maar automatisch als ik iets hoor denk ik dat zij het is, of ruik een poepluier haha, stom he instinct van een moeder....wel heerlijk even koffie drinken zonder dat ik hoor ; Nynke ook koffie drinken.
Hihi, dat heb ik ook! Hier ook geen beste eter en vroeger eerst vlees en voor de rest niks meer. Nu eet hij eerst zijn groenten op en vlees wil hij niet meer. Vis vindt hij wel lekker vlees Zo extreem als ik hierboven lees hebben wij nooit meegemaakt, dus heb ook geen tips. Ivm fruit vergeten: je kan 's morgens ook eens een boterhammetje met banaan proberen? Dan heeft ze haar ontbijt en fruit binnen. Of een kommetje met druiven neerzetten in de kamer. Dan kan ze er lekker van snoepen.
nijntje ja ben ook benieuwd wanneer kids snappen dat een vis zon leuk ding is wat in water zwemt ( dat snapt ze wel) maar ook zelfde als de vis die ze eet. Ze kan ze allebei benoemen maar of kwartje ook valt denk ik niet denk bij mezelf, zo lang mogelijk onwetend laten is alleen maar zielig als die leuke koe, dezelfde is als die savonds op haar bord ligt das goed idee van jou ja. wij hebben druivenplant in de boom, ik ga proberen dit najaar als ze volgroeid zijn, de vogels voor te zijn en ze dan neer te zetten ( excl pitjes) hadden voor dat arme kind een aarbeien plant neergezet, tenminste een stekkie, want bij oma plukt ze ze en eet ze op maar ze gaat elke keer kijken, maar hij ziet er erg zeilig uit dus heb beloofd in maart een nieuwe te kopen en dan beginnen we gewoon opnieuw
Eet problemen herken ik gelukkig niet. Eten is nooit een probleem geweest. Ze is gek op vlees en vis. Wortels, bloemkool en broccoli vliegen er ook in. De aardappels begint ze nu pas echt te eten. Ze lust alleen geen appelmoes. Ik vergeet het fruit ook wel eens maar dan krijgt ze later van mij zo'n knijpzakje fruit. Heeft ze toch nog iets van fruit gehad. Alhoewel echt fruit gezonder is natuurlijk. Gelukkig is ze gek op bijna al het fruit dus opeten is vaak geen probleem.
@ singa: Kan knijpfruit als vervanging dienen van gewoon fruit? heb het al vaak in de winkel zien liggen maar eigenlijk nog nooit gekocht. Is wel handig als je ergens naartoe gaat. @ mamajojo: Leuk zo'n druivenplantje! Aardbeien wordt hier ook flink van gesnoept. Hij 'steelt' ze gewoon uit de koelkast of neemt het doosje eruit en gaat ze op de bank opeten. Hier was bij zoonlief een tijdje terug fruit wat moeilijker. Op druiven en aardbeien na maar die had ik niet altijd in huis. Heb nu voor school een bananendoosje en een appeldoosje gekocht. Je wil niet weten hoeveel fruit hij de laatste week heeft gegeten! Nu wil hij naar school zelfs geen koekjes mee maar fruit want Uki staat op zijn doosje