1,5 - wanneer houdt die slaapregressie op…?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Anniek88, 21 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.729
    2.509
    113
    Vrouw
    Zoon is 1,5 jaar en slaapt sinds weken zo veel slechter dan voorheen.
    Het is als baby eigenlijk altijd een goede slaper geweest maar rondom z’n 1e verjaardag veel last gehad van tanden en kiezen.

    Nu is het echt zo veel slechter. Rond 19-19.30 naar bed, rustig vast ritueel. Moeten altijd wel paar keer terug om hem weer neer te leggen.

    Meestal rond 23 uur, 2.00 en vanaf 4/5 uur begint hij te huilen. Maar ipv even oppakken en troosten is hij hysterisch. Gillen, schoppen, nee nee nee roepen. Hij wil echt niet terug naar bed. Uiteindelijk krijgen we hem weer rustig na een kwartier oid. Maar in de ochtend ook altijd voor zes uur wakker terwijl het vroeger 7 uur of later was. Hij is ook echt nog moe.

    -warm genoeg met pyjama en slaapzak (winter)
    -kamer is helemaal donker
    -overdag 1 slaapje meestal maar soms nog 2 als hij s ochtends zo vreselijk moe is.
    -geen nachtvoeding meer sinds hij 5 weken is. Nooit meer om gevraagd. Ook niet getest.
    -geen speen, sabbelt op z’n vingers.
    -white noise helpt soms maar lang niet altijd.
    -eet redelijk gewoon gemiddeld voor een dreumes. Voor het slapen nog een klein flesje melk. In de ochtend valt hij ook echt niet aan op z’n boterham bijv. Dus honger lijkt mij niet.

    Het is vooral die midden in de nacht die opbreekt en die hysterie van hem dan. Omdat we dan echt wel een tijd in de weer zijn. Eer dat ik zelf dan weer slaap is het zo een uur verder.

    We willen voorkomen dat hij bij ons in bed beland, dan slapen we zelf slecht. Maar we zijn zo moe!

    wie herkent dit, is dit gewoon de slaapregressie?
    Hij was vroeg 4 maanden met z’n eerste tandjes. Zouden het z’n achterste kiezen al kunnen zijn? Ik zie en voel nog niets namelijk.
     
  2. Yellowbirdie

    Yellowbirdie Actief lid

    27 jan 2019
    333
    469
    63
    Vrouw
    Klinkt misschien gek maar avonds nog eerder naar bed doen? Ik herken dit bij mijn dochtertje, althans, het wakker worden in de nacht, gaat meestal wel snel slapen. Sinds ze tussen 1800 en 1830 naar bed gaat is het vrijwel opgelost en word ze nachts niet meer wakker of heel vroeg. Wakkertijd klopt dan wel vaak geen ruk van. Maarja, als het werkt :). Niet eerder dan 18u naar bed doen en geen slaapjes meer na 1630.
    Enja, na 18 maanden zou de regressie of verlatingsangst minder worden. Misschien zit je nu op dat kantelpunt. Ik duim!
     
  3. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.441
    1.686
    113
    Is hij wel echt wakker als hij zo hysterisch is?
     
  4. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.729
    2.509
    113
    Vrouw
    Nee denk het niet, kunnen ook best nachtmerries zijn. Maar helaas kan hij dat nog niet vertellen. Het is alleen zo typisch dat het steeds rond dezelfde tijd begint. 23u kan ik nog indenken omdat wij of de buren dan naar bed gaan (wel zachtjes). Maar midden in de nacht of zo vroeg?
     
  5. Lievekleine88

    Lievekleine88 Bekend lid

    17 jul 2020
    625
    568
    93
    Vrouw
    Herkenbaar. Onze dochter (nu 2) heeft periodes gehad dat ze ook vaak wakker werd en per se niet meer wilde slapen. Hebben d'r uiteindelijk toch maar bij ons in bed gelegd, en dan ging ik of mijn man weleens op logeerbed liggen zodat diegene dan nog wel slaapt. Als we haar dan bij ons lieten liggen sliep ze veel beter! En na een tijdje werd ze niet meer wakker snachts dus sliep ze gewoon door in d'r eigen bedje. Ik had vaak snachts niet meer de energie om de strijd aan te gaan haar in d'r eigen bedje te laten slapen dus koos dan voor de makkelijke weg om d'r bij ons neer te leggen
     
    Vogelmeisje en Anniek88 vinden dit leuk.
  6. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.441
    1.686
    113
    Zoon had ook al heel vroeg last van nachtangst en heeft ook lang geduurd. Zeker wel tot een jaar of 7.
    Wij namen hem wel bij ons in bed en na jaren kan ik nu zeggen dat hij nu voor vast naar zijn eigen bed is vertrokken ( hij is nu 11)... dus ik zou daar niet meer aan beginnen.
     
    IkbenSanne vindt dit leuk.
  7. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Zou eerder denken aan nachtangst.
    Vooral ook icm. wat je in je OP schrijft over het hysterische en ook dat troosten niks niet helpt.

    Dat het steeds om dezelfde tijden begint vind ik zelf dan juist weer níet gek.
    Waarschijnlijk zit ie iedere keer rond deze tijdstippen in dezelfde fase van z'n slaap. Wat ook niet zo heel vreemd is als z'n dagen vrijwel hetzelfde zijn en hij ook praktisch altijd rond dezelfde tijd in bed ligt (dat laatste weet ik natuurlijk niet zeker maar ga ik even vanuit).
     
  8. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.693
    14.045
    113
    nachtlampje op een plankje of kast zetten? Wij hebben destijds een miffy (nijntje) lampje gekocht, zag ze ook bij de bol.com op aaa batterijen, is die van 18cm hoog. Nijntje met een oranje siliconen shirt.

    https://www.bol.com/nl/p/nachtlampje-nijntje-miffy-sleep-light-10x8x18-cm/9200000095637017?referrer=socialshare_pdp_androidapp

    Die hebben we op dr kast gezet en daarmee was t grootste probleem opgelost. Die blijft de hele nacht branden dus als ze wakker wordt in elk geval iets vertrouwds en viel ze weer in slaap.

    Alleen ff oplaadbare batterijen halen, hij is best zuinig maar je moet ze wel eens in de zoveel tijd vervangen. Lampje hield t probleemloos 3 jaar vol. Inmiddels versie 2 in gebruik, de eerste moet ik ff nakijken, veertjes van de batterijhouder zijn verschoven (mijn schuld).

    Ding is terrorproof en is al aardig wat meegesjouwd vanaf t moment dat ze dr grote bed kreeg (net na dr 2e jaar). Toen hebben we m naast dr neer gezet, als er wat was kon ze die meenemen, batterijen achter een schroef en alles zit goed dicht.

    Dat ontroostbaar/onbereikbaar huilen klinkt als nachtterror. Dochter heeft er gelukkig maar heel kort last van gehad maar mn neefje behoorlijk lang. Zijn wel methodes om mee om te gaan maar eigenlijk kan je niet anders dan wachten en er zijn, aanraken bijv. schijnt weer onhandig te wezen.
     
  9. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.729
    2.509
    113
    Vrouw
    Nee in ons bed nemen willen we ook niet.

    Hij heeft een nachtlampje, maar kan er eentje kopen en uitproberen natuurlijk.

    Afgelopen nacht gaven we voor het slapen paracetamol. Exact 8 uur later begon het gespook weer. Dus of het toch pijn is?
     
  10. Parasol

    Parasol Actief lid

    21 aug 2020
    272
    246
    43
    Vrouw
    Even een heel ander spoor... maar is hij toevallig altijd verkouden, snurkt hij en heeft hij vaak/bijna altijd zijn mond open? Onze oudste zoon is hierom op verdenking grote neusamandelen doorgestuurd naar de KNO arts en die vroeg ons om ademstops te gaan tellen. Nooit gemerkt maar in diepe slaap slaat hij regelmatig 1 ademhaling over. Als dat te vaak gebeurt of een keer te lang dan wordt hij in paniek wakker. Hier dan hetzelfde effect als bij jullie, dat gillen en niet meer willen slapen. Komt bij onze zoon dus door te grote neusamandelen, die vrije ademhaling belemmeren.

    KNO arts gaf aan dat het logisch is dat hij zo moe is en huilend wakker wordt, want steeds uit je slaap worden gehaald, tja daar word je super brak van natuurlijk! Het arme ventje was dus nooit lekker uitgeslapen.

    Stonden op de lijst voor verwijderen amandelen maar hier was het inmiddels zomer en hield verkoudheid opeens op, en de klachten ook. We kijken nu even aan of we zo door kunnen. Als klachten terugkomen worden de amandelen verwijderd.

    Misschien speelt er bij jullie geen verkoudheid/snurken/open mond en is dit een te ver zijspoor, maar je weet maar nooit... wie weet kan dit bij jullie of andere ouders ook nog voor een eureka moment zorgen :)
     
    hummeltje5 en Anniek88 vinden dit leuk.
  11. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.729
    2.509
    113
    Vrouw
    @Parasol ja hij is wel vaak verkouden, ik heb eigenlijk niet gespot in z’n mond dat z’n amandelen groot zijn. Hoor hem ook niet keihard snurken of apneus hebben.
    Mijn dochter had jouw complete beschrijving en die heeft sinds het voorjaar buisjes en alle amandelen eruit.
    Maar wellicht toch eens het nachecken waard.
     
    Parasol en hummeltje5 vinden dit leuk.
  12. Orangeapple

    Orangeapple Fanatiek lid

    29 aug 2016
    1.047
    379
    83
    Mijn oudste is tussen 1 en 1,5 jaar hysterisch geweest snachts, niet te troosten. Duurde meestal 15 - 30 min dacht ik, daarna was t dan ineens over. Ondanks dat er op internet staat dat t pas op latere leeftijd voorkomt, voldeed het echt perfect aan de omschrijving van night terrors. Je hebt hier nu niet zo veel aan, maar ik hoop dat het bij jullie net als bij ons ineens weer wegblijft!!
     
  13. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik zou ook even een oorontsteking uit sluiten
     
  14. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.425
    934
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Ik zou zeggen eerder naar bed dus echt om 19.00u in bedje en 1 dutje overdag (als mogelijk is) en sowieso niet later dan 15.00u laten slapen. Ook niet meer dan 2 uurtjes overdag laten slapen dan.
    Klinkt nu alsof jullie in vicieuze cirkel zitten en dat is soms lastig te doorbreken. Vooral nu even doorzetten in een strakker ritme en je zult hoop ik erna wel resultaat gaan zien.
    Inderdaad wat hier al genoemd wordt een nachtlampje wat oranje licht schijnt wil ook nog eens helpen.
    Mijn zoon heeft rond die leeftijd ook een hele lange tijd van die spook avonden gehad waarbij hij minstens 3 x per avond huilend wakker werd.
     
  15. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.729
    2.509
    113
    Vrouw
    Na een nachtje logeren (met hetzelfde patroon bij de oppas) waren wij iig weer even bijgeslapen.
    Vannacht vanaf vijf uur hysterisch huilen, wel beter dan elk uur. Toch bij ons in bed genomen, dan slapen we verder. Kregen hem gewoon écht niet meer in slaap. Maar ja dat is echt een vicieuze cirkel.

    @Milkyway7 ja strak op ritme is inderdaad belangrijk. Hij slaapt ook eigenlijk nooit langer dan 2 uur overdag tenzij hij twee slaapjes doet. Logisch dat je moe bent als je om vijf uur wakker bent :roflmao:.

    ik ga dat nachtlampje bestellen!
     
    Milkyway7 vindt dit leuk.
  16. Vogelmeisje

    Vogelmeisje Fanatiek lid

    3 mei 2010
    1.003
    284
    83
    Heel herkenbaar waar wij nu inzetten met onze jongste. We hebben echt zwaar slaaptekort en zijn zó moe!
    Mijn oudste had dit ook intens in die periode, van die nacht terrors. Lampje aan, terughalen op aarde en uit de slaap, en weer door. Alleen slaapt onze jongste absoluut niet verder in zijn bed dus we nemen hem tussen ons in, zodat we toch nog iets'slapen,'.
    En Dan ook inderdaad om 6 uur echt wakker.
    Meneer is snel van slag (bij een nee hysterisch huilen en ook moeilijk te troosten). Ook mega verkouden geweest en nu nog vastzittend slijm dat is vervelend voor hem en hij heeft ook de 6e ziekte gehad.
    Mán, het is een faaaaase, zeg ik een paar keer hardop per dag, maar soms kan ik wel meebrullen van vermoeidheid!
    Maar het gaat over, voor hun 18e zoiezo haha
     
    Anniek88 en hummeltje5 vinden dit leuk.
  17. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.729
    2.509
    113
    Vrouw
    Huisarts heeft iig de oren even gecheckt, die zijn schoon.
    Vannacht doorgeslapen tot kwart voor 6. Wat echt een genot was, vroeg kunnen we wel handelen :D

    Heb ook ontdekt dat hij z’n middagslaapje beter doet als we hem echt op tijd er in leggen. Zo rond 12 uur echt op bed. Dan slaapt hij meestal toch wel zo’n twee uur.

    ik ga duimen dat we door de ergste fase heen zijn.
     
    Vogelmeisje en hummeltje5 vinden dit leuk.
  18. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.729
    2.509
    113
    Vrouw
    Lol dacht dat we er overheen waren. Afgelopen nacht heeft hij oprecht 3,5 uur gehuild en gegild. M’n oren doen nog zeer.

    :confused:
     
  19. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.054
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ai ai ai :(
    Misschien een voorbode voor dat ie iets onder de leden heeft?
    Hopelijk pakt ie vannacht wat meer slaap (en jij ook).
     
  20. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.729
    2.509
    113
    Vrouw
    Dat is allemaal al uitgesloten gelukkig en hij is net meer verkouden.

    al dagen is hij nu weer om vijf uur wakker. En echt niet meer terug te leggen. Fles, knuffelen, bij ons in bed. Alles is gillen en krijsen. Wij willen gewoon slapen :confused:
    slaapje overdag is ook te kort trouwens, vaak maar 5 kwartier.
     

Deel Deze Pagina