Dutjes en RRR

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Wistaire, May 11, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Cobon

Cobon Niet meer actief

Je bent niet alleen :)
    Ik zou wat je omgeving vindt een beetje naast je neer leggen. Ik heb twee kindjes en die zijn zó anders qua slapen, en hun behoefte aan RRR ligt ook mijlenver uit elkaar. Dus er is sowieso niet één aanpak.

Zoals JupitR al zei; zolang je het zelf goed aan kunt.. ik genoot van het babietje dat op me sliep. En hoe meer ik gewoon meewaaide met haar 'wind', hoe relaxter ik was en hoe beter het ging. Alles wat werkte voor mijn oudste, werkte bij de jongste niet, haha. Ik ben voorstander van gewoon doen wat werkt! En je baby is echt nog héél klein, komt goed!

Wistaire and JupitR like this.
  2. Ang1987

Ang1987 Fanatiek lid

Jul 28, 2020
    2,418
    2,169
    113
    Eens met wat er eerder is genoemd.

Ik denk dat het okee is zolang jij je er okee bij voelt (en het niet fysiek en psychisch te zwaar wordt bijv als je baby alleen maar in de draagdoek slaapt).

Vriendin van mij paste de RRR uit het boek van Rita Blom (heet ze zo?) heel letterlijk toe, liet haar dochter huilen tot ze sliep, en zette daar ook een kookwekker voor dus huilde af en toe best lang. Maar dit paste bij haar als persoon, de baby en de omstandigheden.

Zelf heeft mijn oudste alleen maar op me geslapen (mn in draagdoek) overdag en deze baby van 6 weken slaapt ook prima niet op mij. Zo ligt ie nu al uren in het babynestje naast me in bed en slaapt heerlijk. Heb wel 3 pogingen gedaan om m daar te krijgen (duurde denk een uur met tussenpozen) maar wilde nu zelf ook echt even slapen.
    Sommige dagen valt je zelfstandig in slaap soms leg ik m slapend weg, of wil je alleen op mij.

Hoe het allemaal werkt weet ik niet maar ik probeer naar mijn eigen gevoel te luisteren en naar de behoeften van mijn kleintje.

Soms loopt het voor geen meter en heb je een dag dat er niets uit je handen komt omdat het slapen niet 'okee' gaat. Het hebben van een baby is echt af en toe r#tezwaar en je bent echt niet alleen hierin.

Ohja je kunt natuurlijk ook altijd een goede slaapcoach inschakelen, aantal vrienden van mij hebben dat echt als heel positief ervaren.

Wistaire likes this.
  3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,808
    5,944
    113
    Female
    Mooi geschreven.
    En mens is een zoogdier, en wel van het soort dat nog 100% afhankelijk is van mama na de geboorte.
    Onze melk is daar op aangepast (vaker kleine voedingen) en de behoefte om met ouders te zijn, die geborgenheid,ook.
    Helaas past dat allemaal niet in de westerse samenleving, die graag ziet dat baby’s een volle fles drinken, daardoor minder voedingsmomenten hebben, goed doorslapen en zo snel mogelijk alleen in bed slapen.
    Natuurlijk zijn er baby’s die het daar prima op doen. Maar er is inderdaad geen goed of fout.

SAARC, Trirani, KleineLai and 2 others like this.
  4. Wistaire

Wistaire Actief lid

May 4, 2015
    400
    231
    43
    Bedankt voor de adviezen en ervaringen. Ik heb sinds kort ook hulp voor mezelf, dus daar zeker mee bezig. Hopelijk maakt dat de rest ook wat lichter.

JupitR likes this.
  5. DR87

DR87 Fanatiek lid

May 2, 2016
    1,134
    434
    83
    Wij hadden precies hetzelfde met onze dochter. Begin alleen maar draagdoek, toen ging bedje best ok en rond 15 weken krijsen. Het was duidelijk de slaapregressie en die duurt wel even. Wij zijn er gewoon in meegegaan en ze deed alle slaapjes weer bij ons in de draagdoek. Rond 4,5 maand pikte ze haar bedje volledig en leek ze daar ook fijner te slapen (ze werd steeds alerter en sneller wakker van geluiden in de draagdoek). Toen konden we haar ook in de avond wegleggen. Dus het komt wel goed hoor, hier geen last van gewenning gehad en elke week probeerden we het weer even.

Wistaire likes this.
  6. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,955
    15,000
    113
    Volg idd je gevoel, niet alleen van die kleine maar ook jezelf. Het is een marathon en geen sprint. Zelf leren slapen is hardstikke moeilijk.

Als wij gedumpt worden in vreemd land zonder ook maar een idee van richting of taal te hebben, is t toch ook fijner als er iemand bij ons is die we goed kennen en vertrouwen. Zo zie ik t althans voor die guppies, maakt t leven voor mij ook aanzienlijk makkelijker als "ik moet een boek volgen".

Is ernaast zitten voor jou voldoende goed uit te houden en de kleine getroost, prima. Is t alleen draagdoek en kan jij daar prima tegen ook als t gewicht zwaarder wordt, ook prima.

Voor mij bijv. kan t niet, maar wij waren ook 16 weken matras en sliepen met een constructie aan kussens op de bank met een baby in een houtgreep want dat was fysiek de enige methode dat hij geen reflux issues had. En die helling kon ik niet veilig in zn bedje maken, met geen mogelijkheid. (Mn rugspieren waren overigens minder enthousiast, dat schakelde zichzelf uit door overbelasting)

Wistaire likes this.
  7. JupitR

JupitR VIP lid

May 13, 2020
    6,712
    7,192
    113
    Female
  8. Wistaire

Wistaire Actief lid

May 4, 2015
    400
    231
    43
    Inmiddels is het overgegaan in "dutjes weigeren", i guess. Kan haar nu, na een beetje gejammer, slaperig in bed leggen. En dan is ze gewoon klaarwakker! Dit kan ze rustig 45min volhouden (zonder huilen maar soms met gebrabbel en heel veel trappen en hupsen). Zoals gister, toen heb ik haar maar in de draagdoek gedaan.

Vandaag weer hetzelfde maar toch lukte het nu wel binnen een half uur en dan sliep ze 35 min (1e dut) en 1 uur (2e dut).. beide keren daarna nog even in de draagdoek. In de doek stribbelt ze dan wel even flink tegen maar slaapt uiteindelijk wel.

9. Wistaire

Wistaire Actief lid

May 4, 2015
    400
    231
    43
    Merk gewoon dat ik nu vooral heel erg benieuwd ben of dit nou al de 4 maanden pro/regressie is.. omdat ik niet kan voorstellen hoe ik het ga volhouden als dit nog moeilijker gaat.

10. JupitR

JupitR VIP lid

May 13, 2020
    6,712
    7,192
    113
    Female
    Je werkt (nog) niet (weer)? Mij hielp het zo ontzettend dat ik niet de enige was die dagelijks de strijd aan moest gaan. Dus mijn tip zou zijn het daar waar mogelijk door anderen te laten doen. Het naar bed brengen, het dragen, de wagen. De strijd. Dan kan jij even weg en je hoofd leeg maken.

Want of zit wel of niet die regressie is, de kans is groot dat het niet plots over is. En je kindje gaat nog tanden krijgen en ziek worden en daar hoort ook ongemak een slaapgedoe bij. Dus als nu voelt dat je glas bijna overloopt, neem dan maatregelen.

11. Wistaire

Wistaire Actief lid

May 4, 2015
    400
    231
    43
    Ik heb helaas geen werk. Ga rond augustus verder met reïntegratietraject.

Heb gelukkig wel genoeg mensen die zouden kunnen helpen. Het vragen vind ik alleen lastig omdat ik graag alles zelf doe zodat ik weet dat het ritme zo goed mogelijk wordt nageleefd... hopelijk leer ik dit een beetje loslaten.

12. Judith1310

Jun 13, 2021
    9
    1
    3
    Female
    Hoi! Ik hoor veel verhalen hier over 'op de arm slapen' of 'in de draagdoek'. Maar hoe doen jullie dat icm een oudere zus of broer? Als je overdag heel de dag met je baby op je arm ligt, kun je niet voor je oudste zorgen toch? Of kunnen jullie de zorg voor de oudste combineren met de draagdoek? Mijn 3 maanden oude baby valt alleen in slaap in de draagdoek als ik echt met hem een stuk ga lopen. Niet als ik de dagelijkse bezigheden met oudste oppak binnenshuis. Hier monenteel de handen in het haar hoe de zorg van een slechte slaper overdag (lees: niet in bed slapen) te combineren met een grote zus van 2,5

13. Leesteken

Leesteken Fanatiek lid

Oct 14, 2018
    3,698
    3,491
    113
    Ik heb heel veel baad gehad bij het boek 'baby in een droomritme'. Misschien is het ook iets voor jou? :)

Wistaire likes this.
  14. Judith1310

Jun 13, 2021
    9
    1
    3
    Female
    Iemand??

15. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Heb je al eens geprobeerd of hij misschien op z’n buik wil slapen? In de box, misschien in de kinderwagen?

16. DR87

DR87 Fanatiek lid

May 2, 2016
    1,134
    434
    83
    Mijn jongste viel ook alleen in de draagdoek in slaap en we moesten dan eerst een tijdje lopen/bewegen. Maar zodra zij in een diepe slaap was konden we eigenlijk alles doen (zitten, bewegen enz). Dus ook voor de oudste zorgen/helpen. Alsnog is het behelpen maar zo ging het redelijk.

17. Judith1310

Jun 13, 2021
    9
    1
    3
    Female
    Jawel, een tijd terug maar hij gaat dan niet in de slaapstand maar hij houdt zn hoofd omhoog. Ik vraag me dan ook af hoe ik mijn baby kan laten weten dat het nu geen 'tummy time' is maar 'slaap op de buik' - tijd?

18. Judith1310

Jun 13, 2021
    9
    1
    3
    Female
    Ah heerlijk. Ik heb het laatst weer eens geprobeerd maar die kleine is dan binnen een half uur weer wakker van de geluiden en bewegingen. Toch een erg lichte slaper dan vrees ik

19. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Als ze moe zijn gaat dat hoofdje snel naar beneden, speentje erin als je die hebt?
    Beetje billen tikken, wiebelen

20. Judith1310

Jun 13, 2021
    9
    1
    3
    Female
    Oke, dank voor de tips! ik ga het morgen nog eens proberen. Speentje wil hij helaas niet, dat zou idd wel makkelijker zijn.

Share This Page