Ik weet niet helemaal waar ik dit onderwerp het beste moet plaatsen, maar ik waag het er maar op Ik lees hier bij de '"onderzoeken en echo's"dat de lengte van de zwangerschap tijdens een echo vaak teruggezet wordt. Er wordt dan gezegd dat het om een "late innesteling" kan gaan. Hoe moet ik dat zien? "Zweeft" het bevruchte eitje dan een tijdje in de krochten van het baarmoedersysteem rond voordat het een uiteindelijke plaats vindt? Mijn vraag komt eigenlijk voort uit het feit dat ik net wat van die calculators zat in te vullen waarbij als uitkomst kwam dat mijn innesteling 30 mei is geweest ( ik ben namelijk 100%zeker van mijn bevruchtingsdag) Maar naar mijn idee kan dat helemaal niet: 30 mei was de dag dat ik positief testte. En HCG wordt toch pas aangemaakt als de innesteling heeft plaatsgevonden? Heb ik dan een "vroege"innesteling gehad, of kan dat dan weer niet? ( t.o.v. een late innesteling). Maandag krijg ik trouwens mijn eerste echo... en ik ben stiknerveus. Vergeet ik het vast te vragen
Hoofdpijnmateriaal Ik weet zeker wanneer mijn bevruchting was en aan de hand daarvan zou ik 21 oktober uitgerekend zijn. Bij de termijnecho was ik al bijna een week verder en uitgerekend voor 15 oktober. Toen ik dit zei kreeg ik als antwoord dat mijn innesteling dan snel is gegaan waardoor ik eerder uitgerekend bent. Het kan ook voorkomen dat het eitje er langer over doet om zich vast te nestelen en dan kom je later uit. Dit is de uitleg die ik kreeg.
Hahaha,... ik vond het ook hoofdpijnmateriaal! Maar blijkbaar werkt het dus wel zo dan, dat het eitje ergens blijft rondzweven totdat het een plekje vindt. Dan ga ik er in mijn geval maar even vanuit dat ik niet bang hoef te zijn voor "terugzetten", aangezien ik op mijn innesteldag al positief testte... (ben daar namelijk bang voor, dat ik me na de echo heel onzeker voel omdat er iets onverwacht niet helemaal goed gaat ofzo).
Ik heb 16 mei mijn ei gehad ( ovulatietesten). Dus zou nu 7 weken moeten zijn. Niet dus gister bleek ik 6 weken te zijn. Ben ook op van de zenuwen . Ik mag maandag al terug maar dat komt ook omdat die heel hoog in de baarmoeder zit in een hoekie
Een bevruchte eicel kan inderdaad eerst blijven rondzweven, voordat het zich nestelt. Je schrijft dat je kunt berekenen wanneer de innesteldag is. Dit klopt echter niet. De innesteling vindt niet op een vaste dag plaats, het is een proces wat wel twee weken in beslag kan nemen. Het is nooit na te gaan wanneer de innesteling was. Dit kun je niet zien, niet meten en niet uitrekenen.
Klopt. Bevruchting kan een paar dagen duren en de innesteling zelf kan ook zo 10 dagen duren. Dit kan je niet uitrekenen. Een bevruchte eicel kan er dagen over doen om naar de baarmoeder te gaan en kan hier nog dagen in "rust" zijn. Dus gewoon rondzweven voordat het zich innesteld. Dit is dus nooit te berekenen. Bij de ene nesteld het zich binnen een paar dagen en word je vroeg gezet. Bij de ander duurt het zo 1,5 week en word je latee gezet.
Nee, ik schreef dat ik 100% zeker ben van mijn bevruchtingsdag (die ene dag seks gehad, en een eitje leeft maar een dag toch"? kan een dag verschillen maar niet langer). Die dag heb ik dan ook ingevuld in de calculator. Daaruit kwam een innestelingsdag die dus nooit geweest kan zijn, omdat ik op die dag al positief testte. Waaruit ik dus concludeer dat het eitje vroeg ingenesteld is. De innestelingsdag kan ik inderdaad niet weten. Wel leuk om te weten dat het dus geen vaste dag in de cyclus is, maar gerust nog een paar dagen langer kan duren. Dat verklaart dan ook direct waarom sommige vrouwen pas laat positief testen, toch?
Nee, ook niet altijd. De ene vrouw maakt meer hcg aan dan de andere. Dus kan best zijn dat wij gelijk lopen en ik gigantisch veel hcg in mn bloed heb en jij weinig.
Ja, maar je kunt de innestelingsdag niet uitrekenen. Je kunt de bevruchtingsdag inderdaad wel weten, omdat dat de dag van de eisprong is. Maar de innestelingsdag is niet te berekenen, ook niet door middel van een calculator. Dus je kunt helemaal niet zeggen dat je innestelingsdag op de dag was dat je positief testte en dat daarom je innesteling vroeg was.
Dat laatste was op basis van de aanname dat hcg pas wordt aangemaakt na de innesteling. Maar ik lees dat hcg door een embryo zelf wordt aangemaakt in de periode tussen de bevruchting en de innesteling in. Tjee... Inderdaad ingewikkelend proces!
Een embryo begint na de bevruchting al HCG aan te maken, maar pas na de innesteling begint het explosief te stijgen. Dus ook met behulp van een HCG-waarde kun je niet uitrekenen wanneer de innesteling is geweest. Het HCG wordt ook niet altijd in hetzelfde tempo aangemaakt, dat kan per zwangerschap verschillen. Je kunt dus niet een standaard berekening toepassen. Hier bij de eerste zwangerschap met 4w3d een HCG-waarde van 150. Na een terugplaatsing van twee embryo's en een innesteling van één kindje. Bij de tweede zwangerschap precies dezelfde situatie, zelfde zwangerschapduur, maar een HCG-waarde van 400. Scheelt nogal wat, terwijl de punctie en terugplaatsing exact komen qua timing.
Ok. ..wanneer heb je sex gehad en dus je bevruchtingsdag? Ik weet al dat je 30 mei posi testte hoe duidelijk was deze test?
Maandag de eerste echo gehad: het hartje klopt, het zag er mooi uit, maar ik ben een week teruggezet. Zoals jullie hier al zeiden (en ik nog moest gaan geloven) is het dus inderdaad zo dat de innesteling langer kan duren en de HCG aanmaak dus niet vanaf de innesteling is. Ik hoefde me volgens de verloskundige totaal geen zorgen te maken over die week die ze me terugzette. Sterker nog, ze zei er zelfs bij dat het nog een meetfout kon zijn. Ondanks het feit dat ik het terugzetten zo gevreesd heb, ben ik gerustgesteld. Ik lees zelfs op internet allemaal verhalen van vrouwen bij wie dit ook zo was, en waar het niet zorgelijk was. Het zag er mooi uit, het hartje deed het, en dat is het allerbelangrijkste!
Fijn dat je een goede echo hebt gehad! Ik ben met 7 weken ook een paar dagen terug gezet vergeleken met mijn eigen berekeningen, maar de echo erna, met 10 weken, werd ik weer een dikke week vooruit gezet, wat volgens mijn berekeningen eigenlijk helemaal niet kan. Maar het kan dus best zijn dat je termijn bij de volgende echo weer wordt aangepast.
Een kleine meetfout op deze termijn kan al snel een week schelen, een termijnecho zul je nog krijgen, dus wie weet waar je dan op uit komt . Van harte met je goede echo!