duur van bevalling erfelijk?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Angel Eyes, 9 apr 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

Hallo,

Zowel mijn oma als mijn moeder hebben me verteld dat hun eerste bevalling van begin tot het einde niet langer als 6 uur duurde. bij mijn oma was de vroedvrouw zelfs te laat om nog te helpen. bij de overige bevallingen van zowel oma als moeder ging het ook onwijs snel. maar toen waren de VK's voorbereid.

Bij mijn moeder begonnen de weeen om 12uur snachts. de VK zei ga nog maar even slapen. nog geen 3 uur laterbraken dr vliezen, en 3 uur later was ik geboren. de VK dacht dat ze nog de hele nacht verder kon slapen, niet dus!

Ik ben door een medium gewaarschuwd dat ik direct moet bellen als ik weeen heb, want het zou niet lang gaan duren. (hij weet overigens niks van oma en moeder)

Kan de duur van een bevalling erfelijk bepaald zijn?

Ik ben als de dood dat ik het ziekenhuis niet op tijd haal.....

2. Kiz

Kiz Bekend lid

21 nov 2005
    973
    0
    0
    Ik weet het niet, maar ik kan wel mijn ervaring met je delen.
    Mijn moeder is de eerste keer erg moeizaam bevallen (stuit), maar wel vrij vlot (in principe). De billen waren namelijk al geboren voordat de vroedvrouw er was (daarna moest ze met spoed naar het ziekenhuis, persweeen ophouden, etc, dus echt rampzalig). Dit was de bevalling van mijn broer.
    Van mij (ik ben een gedraaide stuit) is ze in ongeveer 4,5 uur bevallen. Overdag, de vliezen braken en toen kwamen de weeen op gang.

Ikzelf ben in 3,5 uur bevallen van mijn eerste (en nog enige) dochter. Zij lag ook in stuit. Mijn vliezen braken, en toen kwamen de weeen op gang. Het was ook overdag.

De meeste bevallingen schijnen 's nachts te beginnen. Bij mijn moeder en mij dus niet. Beiden hadden we stuiten (voor een eventueel volgende kindje is bij mij ook weer een stuit voorspeld) en bij beide braken eerst de vliezen, vervolgens kwamen de ween op gang en bevielen we heel vlot.

Ik heb vanwege een stuit, gevraagd aan de gyn of dat erfelijk is, en zij zei van niet. Toevallig vind ik het wel!
    Ik heb al vaker gelezen dat de bevalling van je moeder toch wel een voorspelling geeft van je eigen bevalling.

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik heb dat gevraagd aan de VK.

Ze doen daar nog onderzoek naar of dat zo is.

Tot nu toe zegt men wel dat je een beetje naar je zussen kunt kijken en daar uit kunt afleiden hoe jou bevalling zou zijn.

Mijn moeder had ook makkelijke en snelle bevallingen, dus ik hoop dat het erfelijk is, maar ik hoor van vriendinnen vaak andere verhalen.

4. Andrea mv Ryan

Andrea mv Ryan Fanatiek lid

31 dec 2006
    1.052
    0
    0
    Groepsleidster kinderopvang
    Noord-Brabant
    Ik weet het niet. Toevallig is mijn bevalling van onze 1e snel gegaan en is mijn moeder ook snel bevallen van mijn zus, maar mijn broer en ik zijn niet zo snel ter wereld gekomen.

5. Mist

Mist Fanatiek lid

18 dec 2006
    1.201
    1
    0
    Brabant
    Mijn moeder en oma konden allebij niet natuurlijk bevallen, allebij superveel problemen etcetc, ik ben zonder al te veel problemen toch vrij vlot bevallen (moest wel ingeleid worden, maar geen keizersnedes etcetc)

6. Danique

Danique Bekend lid

19 nov 2006
    572
    0
    0
    de eerste bevalling van mijn moeder ging ook heel snel en ik had ook een snelle bevalling.

Echter duurde de 2 bevalling van mijn moeder 23 uur, ik hoop niet dat mij dat nu ook te wachten staat.

7. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Nou Angel Eyes, ik hoop werkelijk dat het erfelijk is. Mijn VK zegt dat het niet zo is, maar mijn moeder is zelfs een keer mee geweest om haar te vertellen hoe snel het bij haar gegaan is (alle 4 de bevallingen binnen 1,5 uur, de kortste was 45 minuten, 3 bevallingen zonder persweeën). Mijn moeder heeft haar op het hart gedrukt dat als de weeën bij mij beginnen ze onmiddelijk moeten komen en dat ik het ZH nooit zal halen. Ik geloof niet dat de VK er van onder de indruk was. Bij mijn geboorte was alleen de kraamverzorgster aanwezig de HA/VK was te laat.

Ik moet officieel wachten tot ik een uur lang weeën om de 3 minuten heb, mocht ik net zo snel bevallen als mijn moeder, dan moet mijn man het dan waarschijnlijk in zijn eentje doen, dus als de weeën bij mij gelijk beginnen met om de 3 minuten te komen, dan wacht ik niet meer dan 30 minuten voor ik bel.

8. spooky

spooky Bekend lid

15 mrt 2006
    934
    0
    0
    krommenie
    mijn moeder heeft bij mijn zus 36 uur over gedaan en bij mij 24 uur. mijn zus heeft bij de eerste er 10 uur overgedaan. ik hoop niet dat ik mijn moeder achterna ga

9. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Bij mij in de familie is iedereen snel bevallen... binnen 12u (voor een eerste kind is dat netjes) maar ik was/ben de uitzondering op de regel. na 2 dagen inleiding en weeën een ks.

10. Niet meer actief

Van mijn moeders kant van de familie hebben alle vrouwen flitsbevallingen gehad. Het schijnt dat zij met hun bouw (niet al te groot, vrij dun en brede heupen) een vrij groot gat in de bekken hebben.
    Helaas heb ik de bouw van mijn vaders kant van de familie, dus ik verwacht niet geen flitsbevalling.
    Mijn zus heeft wel mijn moeders bouw, dus wie weet krijgt zij wel een flitsbevalling.

11. steffie1980

steffie1980 Fanatiek lid

12 mrt 2007
    1.344
    0
    0
    thuiswerk
    belgie
    nou mijn moeder heeft twee zware bevallingen gehad, ikzelf duurde 36 uur en mijn broertje 20 uur. Mijn eerste duurde 21 uur en werd toch een keizersnee met spoed en de tweede duurde 15 uur en is met veel getrek en geduw geboren.....weet dus niet vind het wel toevallig
    Hopen dat driemaal scheepsrecht is hahah

12. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Nee hoor. Mijn moeder heeft mij en mijn zus in 3 uur gekregen. Ik heb er 16,5 uur over gedaan.
    Was het maar waar, maar helaas....

13. erannick

erannick Fanatiek lid

4 okt 2006
    1.356
    0
    0
    Melissant
    Bij mijn moeder duurde de bevallingen van mij en me broer ruim 30 uur en mijn eerste bevalling heeft ook ruim 30 uur geduurd dus ik weet het echt niet

14. Angel Eyes

meiden aan al die reacties te lezen lijkt het erop dat je heel vaak wel de duur van je moeders en of oma's bevalling als vergelijking kunt gebruiken.

loekie ik ben daar dus ook bang voor. ik wil perse zelf in het ziekenhuis bevallen, maar ben bang dat ik het nooit ga redden. maarja dat weten we pas als het zover is. ik vraag me inderdaad ook af of de VK's er uberhaupt rekening mee houden hoelang de bevalling van moeder en of oma heeft geduurd.

mijn oma, moeder en ik hebben alledrie dezelfde bouw. misschien dat dat iets zegt.

pff ik wordt er ietwat zenuwachtig van.

15. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Ja, ik heb iig mijn moeders brede heupen, dus daar zal het probleem niet in zitten.

16. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Lijkt me niet. Elke bevalling is al anders, laat staan dat het erfelijk is.

17. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Nou ik denk het niet.

Het is veel meer aannemelijk dat je de bevalling van een zus als vergelijking moet zien.

Er lopen onderzoeken en tot nu toe ( zei de VK) lijkt het juist niet op die van je moeder of grootmoeder. Dat dames het hier hebben is dus waarschijnlijk meer toevallig dan dat je er een conclusie uit kunt trekken.

18. Kiz

Kiz Bekend lid

21 nov 2005
    973
    0
    0
    Moet je wel een zus hebben natuurlijk :rolleyes:

19. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    ja natuurlijk, anders gaat het wat moeilijk. 8)

Als je die niet hebt, kun je dus niet goed vergelijken.

Tot nu toe dan, want wie weet in de toekomst.....

20. Angel Eyes

haha precies! ik heb alleen een stiefzus dus totaal geen vergelijkingsmateriaal ;)

noujah we kunnen alleen maar afwachten toch.
    ik hoop wel dat het geen dagen duurt, maar ook weer niet dat het zo snel gaat als mijn moeder en oma, want dat ging net iets te snel!

Deel Deze Pagina