Hallo, Ik heb een vraag waarschijnlijk ben ik eind van dit jaar mijn baan kwijt, dit krijg ik in September te horen natuurlijk hoop ik dat dit niet het geval is maar wat als wel.. Natuurlijk ben ik al aan het rondkijken naar vacatures en solliciteer ik ook maar in deze tijd is het best moeilijk om aan werk te komen natuurlijk.. Nu heb ik gewerkt maar ook een tijdje in de zw gezeten een paar maanden (7) daarvoor vanaf 2007 altijd gewerkt en sinds januari 2012 ook gewoon weer aan het werk.. Mijn man en ik hebben een koophuis en sinds mei een geweldig zoontje, als ik niet aan werk kan komen hoe dan verder? Hoelang heb je recht op een ww uitkering en wat als die stopt en ik heb nog geen werk gevonden? We redden het niet alleen met mijn man zijn salaris om ons huis te kunnen betalen en ik las dat je geen bijstandsuitkering krijgt als je een eigen huis hebt? (wat overigens nergens op slaat vindt ik want wij zijn 'gedwongen' een huis te kopen want dat was voor ons veel voordeliger) Help, Groet Webje
Beste Webje, Allereerst van harte gefeliciteerd met de geboorte van je zoon. Je wilt weten hoelang je recht hebt op een WW-uitkering mocht je werkloos raken. En wat er gebeurt als de maximale duur van je WW-uitkering beëindigd is en je nog geen werk gevonden hebt. Als je werkloos raakt, kijkt UWV in eerste of je in voldoende weken gewerkt hebt (wekeneis). Dit houdt in dat je van de 36 weken voorafgaand aan je eerste werkloosheidsdag minimaal 26 weken gewerkt moet hebben. Uit je verhaal begrijp ik dat je daaraan voldoet. Je hebt dan recht op een basisuitkering van 3 maanden WW. Vervolgens kijkt UWV naar de 5 jaar voorafgaand aan het jaar waarin je werkloos bent geraakt. Heb je van deze 5 jaar minimaal 4 jaar gewerkt? Dan voldoe je aan de jareneis en duurt je uitkering in maanden even lang als je arbeidsverleden in jaren. Wanneer je WW-uitkering de maximale duur nadert, ontvang je van UWV een voorlopige beëindigingsbrief. In deze brief staat, dat je mogelijk recht hebt op een Bijstandsuitkering (WWB). De beoordeling wat betreft de WWB doet je gemeente. Ik adviseer je de gemeente te bellen om te informeren welke voorwaarden de gemeente stelt aan de WWB of kijk op de site van de Rijksoverheid. Actuele informatie over hoelang je een WW-uitkering kunt krijgen vind je hier. Ik wens je veel succes met solliciteren. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare