Hey hoi hallo, even klein vraagje: op dag 5 TP gehad van een cryo. Cyclustechnisch zit ik nu op 13 dpo en had ik stiekem al getest (ja, weet het, advies was twee weken wachten...). Kan ik dan nu ook zeggen dat ik 3 weken en 6 dagen zwanger ben, of moet ik er op rekenen dat er met IVF/TP/cryo ergens wat vertraging kan optreden? In other words, moet ik niet in paniek raken als straks met echo blijkt dat ik iets achterloop op mijn eigen telling? Senks.
Als je IVF/ICSI doet, dan moet je de punctie als dag van de eisprong zien. Dus terugtellen naar de punctie en er dan twee weken bij optellen, dat is je zwangerschapsduur. Of de dag van de punctie + 38 weken, dat is je uitgerekende datum. Met een cryo is dat natuurlijk wat lastiger. Hoe oud was je cryo toen deze teruggeplaatst werd? Op welke dag is hij ingevroren? Of heb je eerst een eisprong gehad en daarna een terugplaatsing? Dan kun je, volgens mij, met de dag van je eisprong rekenen. Gefeliciteerd!
Cryo was op 'cryoleeftijd' dag 5 terug geplaats en zat toen ook op 5 dpo. Dus, als ik normaal zwanger zou zijn, zou ik nu op 13 dpo zitten. Ik vraag me alleen af of je dat bij IVF/tp/cryo ook gewoon kan doen of dat je rekening moet houden met vertraging omdat het toch later innestelt dan normaal of zo.
Als je cryo vijf dagen oud was en ook op de vijfde dag na je eisprong teruggeplaatst is, dan zou ik rekenen met de eisprong. Eigenlijk net zoals bij een normale cyclus en spontane zwangerschap. Dus je rekent terug naar de dag van de eisprong en telt daar twee weken bij op, dat is je zwangerschapsduur. Of de datum van de eisprong plus 38 weken, dat is je uitgerekende datum. Bij IVF/ICSI gaat de innesteling naar mijn weten niet trager dan bij een normale zwangerschap. Het kan wel voorkomen dat het iets trager gaat, maar dat kan bij een normale zwangerschap ook voorkomen. En dat kan per zwangerschap ook weer verschillen. Succes!