Duur!

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Skatje, 16 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Merijn

Merijn Niet meer actief

"Vroeger" was volgens de dikke van dale studeren alleen mogelijk aan het hoger onderwijs (dus HBO of universiteit). Dit is blijkbaar aangepast, maar ik was ook deze mening toebedeeld vanwege deze definitie. Die heb ik dus inmiddels maar aangepast (de mening) :) Alhoewel ik wel nog steeds denk dat gemiddeld genomen (!) aan de universiteit meer echt wordt gestudeerd dan aan het mbo (gezien mijn dikke pillen van 700 pagina's in het engels). Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel en er zal vast een mbo'er zijn die ook echt moet studeren. Mijn zusje volgt echter een opleiding op het mbo en ik kan niet zeggen dat zij nou echt studeert :D Ze loopt toch vooral stage en schrijft verslagen...

Maar goed, verder ben ik het er helemaal mee eens hoor ;)

2. Rosado

Rosado Niet meer actief

Hoi meiden ik heb een vraagje en hoop dat jullie me kunnen helpen.

Even wat extra informatie:
    Per 1 juli 2010 verloopt mijn contract en deze wordt i.v.m. een integratie in een ander bedrijf heel hoogst waarschijnlijk niet verlengd. Ik ben 25 april 2010 uitgerekend en mijn contract verloopt dus in mijn zwangerschapsverlof. Nu ben ik er natuurlijk niet 100% zeker van dat ik na mijn zwangerschapsverlof direct een andere baan heb. Het kan dan zo zijn dat ik tijdelijk in de ww kom. Ik weet dat je als je niet werkt ook geen recht op kinderopvangtoeslag hebt, wat ik logisch vind.

Dan nu mijn daadwerkelijke vraag:
    Ten eerste: Wanneer vraag je die toeslag aan? Doe je dat aan het begin van het jaar (in mijn geval dus 2010)? Maar hoe weet je dan vanaf wanneer je kindje naar het kdv gaat? Je weet immers niet precies wanneer je gaat bevallen? (misschien een domme vraag, maar ik weet het echt niet :))

Ten tweede: Stel dat per 1 augustus 2010 mijn zwangerschapsverlof afgelopen is en ik normaliter weer aan het werk zou gaan, wat nu dus niet zo is omdat ik vanaf 1 juli 2010 geen baan heb en, uitgaande van een worst case scenario, ik dus bij afloop van mijn zwangerschapsverlof nog geen nieuwe baan heb. Ik moet over 2010 natuurlijk wel kinderopvangtoeslag gaan aanvragen bij de belastingdienst, omdat ik ervan uitga dat ik z.s.m. na 1 juli 2010 weer aan het werk ga. Maarrrr, omdat ik in de ww zit en een baan zoek heb ik dus eigenlijk geen recht op die toeslag, totdat ik weer aan het werk ga. Krijg ik het dan toch en moet ik het dan later terugbetalen over de periode waarover ik niet gewerkt heb? Of kan ik dan doorgegeven dat ik i.v.m. ww (nog) geen gebruik maak van de kinderopvang?

Terwijl dat ik dit aan het typen ben bedacht ik me dat het misschien wel heel anders in zijn werk gaat: Wellicht is het zo dat je na de geboorte van je kind opgeeft bij de belastingdienst vanaf wanneer hij/zij naar het kdv gaat en vanaf die datum krijg je dan de toeslag. Als dat het geval is is mijn hele verhaal overbodig, want dan kan ik natuurlijk gewoon op het moment dat ik weet wanneer ik weer aan het werk ga bij de belastingdienst de aanvraag voor mijn toeslag indienen.

Ik laat toch mijn hele verhaal maar staan en ben benieuwd naar jullie reacties hierop.

3. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Je kunt de kinderopvang ts aanvragen op het moment dat je bent bevallen en de datum weet dat je kind geplaats wordt op het kdv.

4. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ah, dus toch inderdaad, dus dan is mijn hele verhaal eigenlijk voor niets, haha. Lekker slim van mij. Maar ja, ik zag op de site van de belastingdienst dat het tot 8 weken kan duren voordat het geregeld is met de toeslag, dan zou ik het dus eerst voor moeten schieten *slik*, best een groot bedrag om in 1x op te hoesten.

5. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ja dat is zo.. Maar vaak heb je nog wel 8 weken vrij als je bevallen bent :) Dus dan is het nog op tijd!

6. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ja, maar zoals ik al schreef heb ik na 1 juli 2010 geen werk meer en weet ik dus niet precies wanneer ik weer aan het werk ben. Als ik ergens wordt aangenomen ga ik natuurlijk niet zeggen dat ik pas 8 weken later wil beginnen ivm de kinderopvangtoeslag :p.

7. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Nee ok, dat is dus mijn probleem ook:
    ik weet niet of mijn vriend per 1 nov werk heeft, dus kan niks aanvragen en kan Aiden ook nog niet laten plaatsen.

Deel Deze Pagina