Help, moet ik laten inleiden of toch wachten (GBS)

Discussion in 'De bevalling' started by Miracle, Apr 2, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Miracle

Miracle Lid

Jan 25, 2006
    33
    2
    8
    Female
    Begeleider in gehandicaptenzorg
    Hallo allemaal!

Ik ben nu 38 weken zwanger en moet in het ziekenhuis bevallen omdat ik de streptokokken bacterie heb (GBS).
    Nu wil mijn gyneceloog volgende week een inwendig onderzoek doen om te kijken of alles rijp is en dan kan wat hem betreft de bavealling wel worden ingeleid. Het voordeel daarvan vind hij dat alles overdag plaats vind en er dus niemand uit bed gebeld moet worden. Kinderarts en zo is dan allemaal bij de hand om mijn kindje gelijk te kunnen observeren.
    Nu mag het kind van mij ook heel graag komen en liever vandaag als morgen en ook een inleiding lijkt mij best handig. Kan ik ons eerste kindje zelf nog weg brenegn naar mijn ouders, ga je in alle rust naar het zieknhuis etc..., maar het probleem is is dit wel eerlijk tegen over mijn kindje. Die zit nog lekker in mijn buik waar hij het goed heeft en lekker veilig zit. En omdat ik er op zich wel zat van ben en mijn gyneeloog me wil inleiden hem dan zomaar laten komen op onze tijd, vind ik toch een beetje egoistisch.
    Daarbij weet ik ook niet of het nadelen heeft voor het kindje als het dus vroeger wordt gehaald dan hij zelf van plan was. Weet iemand dit? Doet dat emotioneel wat met het kind en zijn er kans op problemen? Als ik de vragen aan gyn stel, krijg ik toch meer het idee dat hij voor inleiden is en dus niet echt een objectief antwoord geeft, maar ja om zijn nachtrust laat ik het kindje natuulijk helemaal niet eerder komen. :rolleyes:

Ik ben erg benieuwd wat jullie er van denken.

2. daphne78

daphne78 VIP lid

May 10, 2006
    7,311
    0
    0
    Nijmegen
    Een nicht van mij heeft ook streptokokken bacterie, en die gaat op zeer korte termijn bevallen van haar 4e kindje. En bij 1 van haar kindjes is het echt kantje boord geweest. Dit ook omdat zij heel snel bevalt en het antibiotica infuus niet geheel de tijd kon krijgen om te werken.

Ik zou het risico niet nemen, en vind het dus zeker niet egoïstisch om het kindje eerder te laten komen.

Groetjes Daphne

3. kitana

kitana Actief lid

Dec 12, 2007
    411
    0
    0
    Zwijndrecht
    hey

ik ben zelf mama met het GBS bacterie. ik heb twee kindjes op de wereld gezet. beide hebben zichzelf aangemeld. bij mijn dochter begon de bevalling bij de weeen en bij mijn zoon braken plotseling mijn vliezen.

ik heb bij beide kindjes een baxter gekregen en alles is in orde met mijn twee schatten. geen van de twee vertoonde tekenen van GBS. in het ziekenhuis houden ze dat in het oog hoor. Ben je van nederland of van belgie? Ben je van belgie in welk ziekenhuis ga je dan bevallen.

4. Helena1

Helena1 Lid

Mar 26, 2008
    50
    0
    0
    leidster kinderdagopvang
    Hoogvliet
    Bij 38 weken is het kindje goed volgroeid. Ik had zwaare bekkeninstabilliteit en heeft de vk. besloten mij te strippen. Dit heeft bij mij gewerkt maar anders had ik ook de keus kunnen maken om een inleiding te krijgen.
    Als een gynaecoloog jou wil inleiden moet je daar niet over in zitten. Wel raar dat er is gezegt dan hoef er niemand uit bed te komen. mijn reactie zou daar meteen op zijn "dan moet je geen genaecoloog worden!" ja toch?
    Groetjes en succes voor als je gaat bevallen.

5. Kiz

Kiz Bekend lid

Nov 21, 2005
    973
    0
    0
    Als het puur een medische reden heeft, zou ik het zeker doen!
    Maar bereid je er wel op voor dat een inleiding heel anders kan uitpakken dan een natuurlijke bevalling.

Ik ben ingeleid vanwege medische redenen (mbt ons kindje). Ik had voor inleiding 1 cm onstsluiting en de baarmoedermond was nog wat stug. Ik heb 3 dagen tabletten gekregen( 1e dag oraal, 2e en 3e dag vaginaal), maar er gebeurde 'niks' (er gebeurd natuurlijk wel wat, maar echt merkbaar voor mij was het niet). De 4e dag heb ik een verplichte 'rustdag' gekregen en de 5e dag zijn kunstmatig de vliezen geboken (de gyn zei: 'Als ik er 2cm van kan maken, breek ik de vliezen, mits er geen spoedgeval tussendoor komt' wanneer dat wel het geval was geweest, had het waarschijnlijk nog een dag langer geduurd!) en de weeen opgewekt. Dit zorgde wel voor een verhoogde kans op een keizersnee (wanneer de baarmoedermond stug was gebleven en echt niet had willen openen).
    ik heb nooit geweten dat een inleiding zo lang kan duren, en dat het gewoon echt niet aan kan slaan. Ik dacht vooraf: of de 6e (februari)word ik ingeleid, dus de 6e of de 7e hebben we de kleine in handen. Dat het de 10e zou worden had ik echt niet gedacht.
    het is dat het dit keer moest wegens omstandigheden, maar ik hoop het nooit meer te hoeven meemaken.
    (Ik ben ook al eens spontaan bevallen (in stuit!) en dat was qua pijn ook veel beter te 'hebben' dan de opgewekte weeen)
    Maar zoals ik al zei: medische redenen geven in zo'n geval wel de doorslag!

6. Jalea

Jalea Fanatiek lid

Jun 24, 2006
    2,396
    0
    0
    ik ben waarschijnlijk ook draagster van GBS, kwamen ze achter na de bevalling van mijn 1e kindje (tijdens deze zwangerschap gaan ze nog vanalles testen om met zekerheid te weten of ik draagster ben). omdat hij <37wk kwam en ik langdurig gebroken vliezen had werden we er beiden 'preventief' voor behandeld, achteraf toen de uitslag van de kweekjes binnen was bleek dat ik het ook echt had. wat het betekent voor de komende bevalling hebben ze me nog niet verteld, dat wilde mn vk nog overleggen met een gyneacoloog, maar ze zei al wel dat het goed mogelijk is dat ze me gaan inleiden (tenminste, als deze niet ook voor 37wk komt, wat goed mogelijk is dat het wel gebeurt), zodat zoals hierboven al gezegd is, ik (en dus ook het kindje) de antibioticakuur zowieso op tijd krijg.
    dus als je vk als argument aanvoert inleiden zodat jullie zowieso op tijd de antibiotica krijgen, dan zou ik dat zeker doen. het argument van mensen uit bed bellen zou ik geen genoegen mee nemen, wat een onzin zeg.
    ik weet niet in wat voor ziekenhuis je bevalt, maar ik ga weer in n academisch ziekenhuis bevallen en daar hebben ze gelukkig dag en nacht iedereen paraat staan, ook standaard een aneasthesist! dat vind ik het grote voordeel boven een streekziekenhuis.

weet iemand hoe groot de kans is op vroeggeboorte bij GBS? daar wist mn vk geen antwoord op te geven (ze is zowieso niet zo goed op de hoogte van GBS) maar ze gaf wel aan dat het heel goed mogelijk is dat ons 1e kindje <37wk is geboren door GBS en dat de 2e mogelijk ook te vroeg komt? :(

7. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    Ik zou vooral om de gezonheid van je kindje denken! Een gyn zegt zoiets niet voor niets!

8. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

Aug 20, 2006
    9,082
    1
    0
    Overijssel
    Ik zou ook op het advies van de Gyn ingaan. Denk dat hij een goede reden heeft om in te leiden, en het is zeker niet te vroeg voor je kindje.
    Denk ook aan alle voordelen die je zelf al benoemt hebt. Er valt zo al een hele last van je schouders.

Heel veel succes met je bevalling!

9. Miracle

Miracle Lid

Jan 25, 2006
    33
    2
    8
    Female
    Begeleider in gehandicaptenzorg
    Hallo allemaal!

Bedankt voor de reacties!
    Het volgende probleem is nu alleen dat mijn man met nu zijn pols verbrijzeld heeft! Lekkere timing! Nu dacht ik eerst laat dan maar even zitten, maar aan de andere kant is inleiden dan ook wel weer praktisch omdat we dan tenminste alles kunnen plannen. Hij kan namelijk sowieso zes weken niet auto rijden of zo.
    Maar voor het kindje is het in ieder geval ook wel lekker als het wel de antibiotica op tijd krijgt!
    Maar een inleiding kan toch ook juist heel snel gaan en het moet welvier uur inwerken die antibiotica.

Groetjes

Share This Page