Hoi allemaal, Omdat ik nu niet in de buurt woon waar ik straks ga bevallen is het een beetje lastig om me in te schrijven voor zwangerschapsgym. Ik ben nu 29 weken zwanger en binnen nu en 4 weken gaan we verhuizen, in onze nieuwe woonplaats wil ik wel zwangerschapszwemmen gaan doen maar mijn vraag aan jullie is dus eigenlijk: Hebben jullie wat aan de zwangerschapscursus gehad of gaat het me lukken om zonder cursus de baby eruit te krijgen groetjes Ilse
Gaat je vast wel lukken hoor, zonder een cursus die baby eruit te krijgen. Ik heb samen met mijn man zwangerschapsyoga gedaan. Deze was niet zweverig ofzo, maar wel erg leerzaam. Moet zeggen, dat het mij erg veel rust gaf, omdat ik een beetje wist wat er ging komen.
Ik sprak vandaag toevallig iemand die voor haar bevalling totaal geen gym of yoga of wat dan ook heeft gevolgd. Ze zei dat ze een goede bevalling heeft gehad en niet het idee heeft dat ze iets heeft gemist. Ze vertelde ook dat een andere vriendin ook geen 'pufhulp' heeft gehad en die heeft ook een gewone bevalling gehad.
Fijn om te lezen dat de baby er toch uitkomt zonder pufcursus hihi Je leest zoveel op internet over hoe de bevalling in zijn werking gaat, wat de verschillende weeen betekenen enz enz Ik hoor ook vaak dat vrouwen niet eens meer weten hoe ze moeten puffen of althans hoe ze het geleerd hadden toen het eenmaal zover was en dat het vanzelf ging dus dat moet bij mij ook lukken hoop ik Zwangerschapsyoga is waar wij aan hebben zitten denken of zwangerschapshaptonomie maar het is nu dus erg lastig omdat we te ver weg wonen van onze nieuwe woonplaats en de meeste cursussen beginnen zo rond je 29 weken al. Misschien dat er ergens nog een plekje is straks waar we toch aan mee kunnen doen en anders maar niet Ben eigenlijk wel benieuwd of het volgen van een cursus er voor zorgt dat je minder snel uitscheurt omdat je dan geleerd hebt hoe je het moet doen allemaal of heeft dat er niks mee te maken? groetjes Ilse
Nou, als zelfs mijn VK zo een pufcursus overbodig vindt.... Ze gaf gewoon eerlijk toe dat je zo een cursus moet volgen als je andere zwangeren wilt ontmoeten, voor de gezelligheid en contacten. Maar het puffen zelf heb je zelf snel genoeg door, volgens mijn VK.
ik was ook niet vanplan om een pufcursus te gaan nemen hoor, neem aan dat ik vanzelf wel weet wat ik moet doen, en anders dat er iemand is om mij te vertellen wat ik doe, het kindje komt er heus wel uit
Wij hebben hier een 'geboorte-voorbereidingscursus'. 5 minuutjes per keer oefenen met je ademhaling en ontspanning, maar de rest van de tijd vooral informatie over het ziekenhuis, je mutterpass (een soort boekje van de VK met al je gegevens van de zwangerschap er in), de bevalling zelf, borstvoeding, het verzorgen van je baby en het komende jaar w.b. inentingen en de kinderarts e.d. Heel erg praktisch gericht op wat er omheen allemaal bij komt kijken. Nu hebben we hier geen kraamhulp, dus daar word je ook heel erg mee geholpen. Ik zou zeggen, puffen is leuk maar je vooral op je eigen manier voorbereiden is belangrijker. De een doet dat misschien door een boek er over te lezen of lekker uit te rusten, en de ander door een cursus, zwemmen of yoga. Kies lekker wat er bij je past en puffen heb je snel genoeg geleerd!
je hoeft inderdaad niet naar pufclub om te bevallen, maar het is wel een goede manier om je voor te bereiden op de bevalling. Het puffen is maar een onderdeel ervan. Er wordt ook het een en ander verteld over de bevalling, over houdingen om de weeen op te vangen en dat er meer houdingen mogelijk zijn om in te bevallen behalve de rugligging. Verder vaak ontspanningsoefeningen en inderdaad ervaringen uitwisselen met andere zwangere vrouwen. Vorige keer deed ik yoga, maar daar heb ik niet veel aan gehad. Ik volg nu de mensendieck cursus en die bevalt me een stuk beter. Bijna elke cursus biedt ook vaak een partnerles. Het is voor je partner ook vaak wel zinvol om een idee te krijgen van wat hun te wachten staat tijdens de bevalling. Zij lezen niet zo snel een boek hierover of dat ze het opzoeken op internet. Er zijn ook vaak individuele cursussen mogelijk als je een cursus wilt, ook als het laat in je zwangerschap is. Succes met je keuze!
Ik doe ook geen cursus. Tegen mij hebben ze zelfs gezegd dat als je moet bevallen ze je wel op weg helpen met dat puffen en dat je op zo'n cursus jezelf het puffen verkeerd kan aanleren.
Ik heb bij mijn vorige zwangerschap Yoga gedaan, maar als er iets is wat ik niet wilde tijdens de weeen was 1 vd ademhalingen die ik daar geleerd had. Ik deed het ook meer voor de gezelligheid
ik kom toevallig net terug van de eerste keer zwangerschaps haptonomie. Ik vond het geweldig. Een soort van curcus werd ons toch wel aangeraden door mijn VK, ivm voorbereiding etc op een bevalling. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor zwangerschaps haptonomie, omdat het individueel is en omdat het belangrijkste van zo een curcus toch wel het contact maken met je kind is. Deze keer heeft ze dan ook vnl gekeken naar hoe mijn houding is en mijn partner wat massage technieken aangeleerd voor mijn ontspanning nu nog hopen dat hij er wat mee doet grin. Hij heeft ook duidelijk gespeeld met de baby, en dat is waarom we hiervoor kozen. Ik voel de baby toch wel... hij nu ook heel duidelijk en gericht. Geloof dat ik ook nog informatie krijg over weeën etc, maar dat zal de volgende keer zijn. Van te voren waren wij wel erg bang dat het erg zweverig zou zijn, zo zijn we beide namelijk niet, maar deze vrouw is erg nuchter juist. Zou ook zeker altijd van te voren even bellen en het eerste contact afwachten. Zeker met haptonomie word er veel aan je gezeten en dat moet je wel prettig vinden
Er wordt hier gesproken over een pufcursus, maar bij mij op zwangerschapsgym wordt daar wel aandacht aan besteedt en krijg je ook wel info over wat je kunt verwachten, maar het meerendeel van de les is toch echt gym, gegeven door een fysiotherapeut. Hoe blijf je fit, welke oefeningen moet je nu wel doen en welke vooral niet, de bekkenbodem wordt getraind en er zijn ook nog eens 6 lessen na de bevalling om je weer fit te krijgen en je bekkenbodem weer te trainen. Ik moet zeggen dat ik hier wel veel aan heb.
ik vond het wel heel fijn dat ik van te voren wat houdingen aangeleerd kreeg om de weeen op te vangen, anders had ik geen idee gehad!
heb de eerste zonder pufclub gedaan en doe de tweede ook zonder, hou daar helemaal niet van. Tuurlijk is het leuk en fijn voor diegene die er behoefte en/of plezier aan heeft, maar het is niet noodzakelijk naar mijn weten, al mijn tips en ect haal ik uit tijdschriften, dit forum bijvoorbeeld, en mijn eigen fantasie plus ervaring in dit geval. Uiteindelijk is geen bevalling hetzelfde, doe waar jij je het best bij voelt, je kan altijd even gaan kijken toch?
Ja kijken kan geen kwaad, we hadden zelf het idee om zwangerschapshaptonomie te gaan doen omdat je dit met zijn tweetjes doet maar door vertraging van ons huis komt het allemaal net even niet goed uit. Nou ja, het is niet anders, als ik maar kan bevallen in het nieuwe huis, das het belangrijkste hihi Als ze strakjes nog plek hebben ergens als we in het nieuwe huis zitten kunnen we misschien nog ergens aan meedoen en anders komt de baby er ook wel
Hier niet naar een 'pufclub' geweest. En heb er echt niets aan gemist vind ik. Heb alle drie de kindjes eruit gekregen zonder knippen of scheuren, dus denk dan dat het best goed gegaan is ! (tweede bevalling wel iets minder goed, maar dat kwam niet door mij, daar had een pufclub niets aan veranderd, dat was gewoon omdat de baby de draai niet goed gemaakt kon krijgen )
Ik ben deze week voor het eerst naar zwangerscahpscursus geweest. Inderdaad info over de bevalling en oefeningen voor er voor en erna. Viel me 100% mee in ieder geval, want wilde eerst helemaal geen cursus volgen. Voor de man is het volgens mij handig dat ze dan wat meer weten wat ze kunnen verwachten, de man van mijn zus vond het achteraf heel fijn dat hij naarz o'n partneravond geweest was. Je kunt ook iemand bij je thuis laten komen voor 2 avonden. Dit is dan geloof ik de samenbevallen cursus (www.samenbevallen.nl). Kost dan iets van 100 euro ofzo. HEbben wij ook neg even over nagedacht om te doen.
ik doe het niet, puur omdat ik niet ga betalen om alleen maar 'andere' zwangeren moet leren kennen, ik ken er al genoeg, het kind komt er toch wel uit, en mn moeder zal er ook bij zijn en die zal echt nog wel weten hoe of wat....
Volgens mij kan je het prima zonder, maar ik persoonlijk doe yoga en vind dat heel fijn om te doen om verschillende redenen: - ik word er nu ook lekker relaxed van - het maakt me rustig omdat ik in ieder geval IETS van voorbereiding heb - het is heel fijn om eens per week lekker met je lichaam en ook met je kindje bezig te zijn. Maar ja, als het praktisch moeilijk is dan is het nu eenmaal zo, toch? Het lijkt me geen verplichting! (maar onzin zoals sommigen het zeggen zou ik het ook niet willen noemen)