Als ik jou was zou ik je uit laten kopen. Dit lijkt me beter om zo verder te kunnen met je eigen leven. Bovendien wil jij ooit binnen zeven jaar iets anders kopen met een andere partner dan lukt je dan hoogst waarschijnlijk niet omdat je dan officieel nog een hypotheek hebt lopen. Misschien dat een mediator iets voor jullie is? Zij weten precies wat er bij een scheiding komt kijken en kunnen jullie helpen het op een vredig manier af te sluiten. Voor vragen mbt je hypotheek kun je ook nog langs bij een onafhankelijk hypotheekadviseur. Dan weet je precies wat de mogelijkheden zijn. Succes in deze moeilijke tijd.
ik weet hier niks over maar vind het wel link klinken. je kunt er danig mee in de problemen komen denk ik. nu klinkt het allemaal nog leuk en lief maar als je daadwerkelijk uit elkaar bent? 7 jaar is lang. kun je jezelf op enige manier indekken ofzo tegen torenhoge schulden ik noem maar wat of tegen hem als hij ermee vandoor wil gaan? ik ben er niet in thuis hoor ik roep maar wat. en hoe zit het als je binnen die 7 ajar een andere partner krijgt. mag dat en kan je dan een toekomst opbouwen. je hebt dan al een hypotheek en schulden op je naam staan. het enige wat ik weet is dat als jullie het huis willen verkopen als hij er financieel niet alleen kan blijven wonen. je de volledige hypotheek bij de notaris op tafel zult moeten leggen. de vraag is of je er dat in deze crisistijd voor krijgt. en omdat je rente 10 jaar vaststaat krijg je ook een boete en een makelaar kost ook ongeveer 3 duizend euro. heb je dat geld allemaal niet dan agat het hele feest ondanks dat je een koper zou hebben niet door. dan geeft de hypotheek verstrekker meestal geen toestemming om je huis te verkopen. ik zou even met je assurantie kantoor gaan praten over dit soort dingen. dat kan ook samen.
@ Chillin, joh! Lig jij ook in scheiding? Jullie waren toch bezig voor een kindje? Jammer dat het niet wil.... Veel sterkte. En SanneT, ik heb geen verstand van dat soort zaken. Maar ik wil je alleen even veel sterkte wensen. Het is allemaal niet makkelijk als je uit elkaar gaat.
Ik zou het echt neit doen! Ten eerste vraag ik me af hoe makkelijk je een nieuwe hypotheek krijgt met zo'n molensteen om je nek. Ten tweede kan een huis flink in verval raken in 7 jaar. Mocht de markt herstellen, dan heb je alsnog kans op schuld omdat je ex het huis verwaarloosd. Ten derde kan hij maar uitspoken wat hij wil in jullie huis. Samenwonen, kindjes krijgen. Ik zou echt de banden willen doorsnijden. Het zou voor mij niet goed zijn als ik mijn ex ter verantwoording kon roepen!
Ik denk inderdaad dat ik het niet ga doen, maar hij kan me nooit uitkopen! Daar heeft ie het geld niet voor, dus dan moeten we dus toch het huis gaan verkopen.
Even mbt uitkopen..dit houdt in dat het huis getaxeerd moet worden en het verschil tussen de huidige waarde en de hypotheekwaarde, de overwaarde dus, moet door 2 gedeeld worden. Jullie hebben namelijk allebei recht op de helft van de overwaarde. Dit is het bedrag waarmee hij jou moet 'uitkopen'. Na een paar jaartjes zal dit inderdaad nog niet heel veel zijn. Mocht het wel meer zijn, dan is het huis dus blijkbaar veel meer waard dan de hypotheek en kan hij wellicht de hypotheek verhogen en dat bedrag om jou uit te kopen. Ik ben vorig jaar gescheiden, ex is in t huis blijven wonen en ik ben 'uitgekocht'. Dus als je meer wilt weten..roep maar.