Ik heb geen idee wat ik er er moet. Op dit moment heb ik een grote en pittige groep. We hebben veel extra oudercontacten. Daarom heb ik het dit jaar ingezet voor "extra voor- en nawerk". Onze directeur is accoord. Maar die weet eigenlijk niet zo veel van de CAO, dus ik geef je geen garantie of dit echt een goede invulling is volgens de bedoeling van de CAO. Als ik in een schooljaar een extra opleiding volg (individueel) zet ik het daar wel voor in, denk ik. Dan zijn de nascholingsuren nooit toereikend. En in het verleden ben ik wel eens op andere scholen gaan kijken, bijvoorbeeld toen digiborden nog 'nieuw' waren (au, ik ben oud) of bij scholen die een ander onderwijsconcept hanteren. Dat soort dingen vallen er, als ik het goed heb begrepen, ook onder.
Volgens mij weet niemand t echt, tenminste bij ons is het ook heel vaag. Dacht wat ideeën op te doen en er wat positiefs uit te halen ☺️
Volgens mij weet ook niemand het echt. In mijn geval heb ik het ingevuld met een studie, omdat ik veel te veel uren voor professionalisering had. Niet de bedoeling geloof ik, maar dat kwam beter uit voor m'n normjaartaak
Bij ons wordt het ingezet en niet zoals het in de CAO bedoeld wordt. We hebben er werkelijk waar niets over te zeggen en ondertussen zijn daar veel discussies over op de werkvloer....
Hier heb ik ook al verschillende keren naar gezocht. Op juffen-facebooksites wordt ook van alles genoemd. Zelfs sporten! (vind ik zelf wel een goed idee; sporten om gezond te blijven; lijkt mij heel duurzaam!) Vond mijn directeur niet! Wij hebben vorig schooljaar met een groep een complete studiedag voor het gehele bestuur (6 scholen) geregeld. Uren gekost en dat was dan duurzame inzetbaarheid (je kan de opgedane ervaringen de komende jaren gebruiken. Jaja) Gelukkig wordt er bij ons amper naar gekeken. Ik zou het dus ook niet weten.
Niet alleen in het onderwijs is dit. Wij hebben ook in de maatschappelijke sector. Hier ook discussies hoe het ingezet kan worden. Het is heel onduidelijk waarvoor het gebruikt kan worden. Het wordt bij ons veel voor sporten gebruikt. Of voor bijv cursussen die men persoonlijk leuk vind (talen,fotografie etc). Het wordt dat wel gewoon belast zetten we het werkgerelateerd in dan is het niet belast en krijg je het brutobedrag netto uitgekeerd.
Zijn dat die 50 uren op jaarbasis, of zijn dat de scholingsuren. Die 50 uur, daar kunnen we naar fluiten. Die mag je naar eigen inzicht inzetten, maar het komt er op neer dat dat niet tijdens lesweken kan, want dan zouden de lessen uitvallen. Kortom, het komt er op neer dat als je er wat mee wilt doen, je dit in je eigen vrije tijd kunt doen.......
@Bonnie: die uren duurzame inzetbaarheid horen bij je werktijd en niet bij je vrije tijd. Je werkt (als fulltimer) 1659 uur per jaar. Daarvan hoort 40 uur besteed te worden aan 'duurzame inzetbaarheid'. Maar dat komt dus niet bovenop je werk, maar is deel van het werk waarvoor je gewoon betaald wordt. Dat het voor de meeste mensen volstrekt onduidelijk is hoe die 40 uur besteed 'moeten' worden, is een ander verhaal. Ik denk dat het vaak ongemerkt opgaat aan de normale dagelijkse werkzaamheden. Maar als jij het wilt besteden aan coaching, lesbezoeken, studie e.d. is dat ook prima.
Bij ons op school (VO) mag iedereen ze gewoon als verlof/vakantie inzetten. Ik zelf spaar mijn uren nu voor het 3e jaar. Dan zou ik volgend schooljaar bijvoorbeeld een dagdeel minder kunnen gaan werken of 4 weken verlof op kunnen nemen. Wij hebben een invaller met een 0 uren contract aangenomen om de lesuren tijdens het verlof over te nemen