Tenue de Ville of zoiets....?

Discussion in 'De lounge' started by BeertjeY, Feb 16, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. BeertjeY

BeertjeY Bekend lid

May 9, 2006
    889
    0
    0
    Utrecht e.o.
    Hallo,

Mijn ouders hebben binnenkort een feestje 40 jarig huwelijkfeest, op de uitnodiging staat zoiets als tenue de ville...
    Wat houdt dat in?

En er staat ook nog iets op van een culinaire avond, wat kunnen ze dan verwachten?
    Bedankt voor jullie reacties!

Groetjes
    Yvonne.

2. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    dat is een dresscode. Van oorsprong is dat donkerblauw of grijs, geen zwart. Een broekpak of een pakje met rok op de knie. Mannen geen smoking volgens mij.
    Typ het eens in op google, en je zult ook vertalingen naar de hedendaagse tijd vinden.

3. Wilma

Wilma VIP lid

May 22, 2006
    6,396
    1
    0
    Uithoorn
    Betekent nette kleding.
    Dat is voor de heren dus wel in pak...maar geen smoking
    En voor de dames mantelpakje of iig nette jurk...maar geen gala/avond jurk.
    Is 1 treedje hoger als cassual zeg maar.

4. anniek

anniek VIP lid

Feb 5, 2006
    8,512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    ik zou me ma bellen en vragen om duidelijkheid....

daarbij zou ik vragen of zij de kleding zou betalen, wahaha mijn vriend in zeer nette kleding hahaha zie het al voor me! maar dat ter zijde

5. yinte

yinte Fanatiek lid

Jul 28, 2008
    4,513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    jeej ik had het ook niet geweten hoor. ( ben ik nou erg dom ) kunnen ze dat nu niet in begrijpelijk nederlands neerzetten. ik denk dat maar weinig mensen weten wat er van ze verwacht wordt met zo'n uitnodiging.

6. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Heb een aantal weken geleden ook zo'n uitnodiging gehad, en hier raad gevraagd. :)

Effe op Tenue de Ville googlen :D

7. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    2,765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Weet dat mijn vader van zn werk wel eens feestjes heeft wara die kreet dan op de uitnodiging staat.. Voor hem betkeend dat ie zn uniform aan moet geloof ik en mn moeder in t net..

8. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

Aug 18, 2007
    1,383
    24
    38
    Haar ouders hebben een uitnodiging ontvangen met deze dresscode erop, ze hebben ze niet zelf verstuurd ;)

Ik vind 't trouwens altijd wel leuk hoor, als er een beetje op kleding gelet wordt. Wij hadden geen dresscode op onze bruiloft, maar hadden vooraf aan onze daggasten aangegeven dat we het wel erg op prijs zouden stellen wanneer ze netjes zouden verschijnen, een beetje tenue de ville. Oftewel, de dames in rok/jurk/broekpak en de heren in pak of gewoon 'netjes' (broek met overhemd, 't was erg warm) voor die mannen die geen pak hadden/aan wilden. Zo hielden we het toch wat vrijblijvender dan met een officiële dresscode, hadden we geen last van mensen die hun 'kont tegen de krib wilden gooien' en dus geen spijkerbroeken op de foto's. Ook hoefden mensen niet speciaal iets heel duurs te kopen wat ze nooit meer zouden dragen.

9. wikipedia:
    Stadskledij of tenue de ville is een kledingvoorschrift.

Het betekent dat de heren in een net pak, een effen overhemd met een stemmige das en donkere schoenen dienen te verschijnen. Voor de dames past hier bijvoorbeeld een mantelpakje of een nette jurk bij.

Tenue de ville betekent letterlijk stadskleding. Dat wil zeggen nette kleding voor overdag (geen avondkleding). Voor dames: een mantelpakje of een geklede jurk, met panty of kousen (geen blote benen; rok of jurk dient tot over de knieën gedragen te worden) en eventueel een hoed. Voor heren een net pak, al dan niet driedelig, donkerblauw of grijs, met overhemd en das, zwarte schoenen en donkere sokken.

10. Dushi

Dushi Niet meer actief

:confused: Toch wel heel erg netjes naar mijn idee.....

Een nette broek met een blouse is dus not done.

11. Nynke Jellie

Nynke Jellie Bekend lid

Oct 1, 2008
    745
    0
    0
    Als je er een net jasje bij doet mag dat tegenwoordig geloof ik ook, het hoeft niet beslist meer een rok te zijn. Tenminste zo heb ik het een keer in een trouwblad gelezen. Maar goed dat hangt er denk ik ook vanaf wat de persoon in kwestie wil, die de dresscode heeft opgelegd.

12. BeertjeY

BeertjeY Bekend lid

May 9, 2006
    889
    0
    0
    Utrecht e.o.
    Dank jullie wel voor jullie reacties!

Share This Page