Ik vroeg me wat af. Je hebt verschil tussen dvd rw + of -. Nu weet ik dat ik voor wii spellen - moet hebben. Maar kan een film die in de dvd speler kan ook op een - dvd? Want dat doe ik zelf altijd op een +. Maar wat is het verschil? weet iemand dat hier misschien?
De fabrikanten van dvd-branders zijn in twee kampen verdeeld. Aan de ene kant staan de aanhangers van de dvd+rw (onder meer Philips, Microsoft en HP) en aan de andere kant staan de aanhangers van de concurrerende standaard dvd-rw (waaronder Pioneer en Apple). Deze verdeling is te vergelijken met de strijd tussen de verschillende videostandaarden van twintig jaar geleden. Toen streden Betamax (Sony), Video 2000 (Philips) en VHS (JVC) om de gunst van de koper. Op papier heeft dvd+rw een aantal voordelen boven dvd-rw, en ook de ondersteuning van gigant Microsoft is belangrijk. De verschillen in het gebruik tussen + en - zijn nog niet al te groot. Ze zitten vooral in de technische finesses. De meeste dvd-software weet probleemloos met beide standaarden om te gaan. Het is wel belangrijk te weten dat lang niet alle apparatuur het zelfgemaakte schijfje probleemloos leest. Vooral de wat oudere dvd-spelers hebben daar moeite mee. Het lijkt erop dat de dvd+rw voor minder problemen zorgt dan de dvd-rw, maar omgekeerd komt ook voor: spelers die de dvd-rw probleemloos lezen en het concurrerende systeem links laten liggen. En om het ingewikkelder te maken: ook het merk en type dvd-schijf kan uitmaken voor de leesbaarheid ervan. Ons advies luidt: spreek met de verkoper af dat u de brander kunt komen ruilen tegen een andere als de schijfjes niet in uw speler werken. En andersom: neem een zelfgebrande dvd mee en probeer die in de winkel op de dvd-speler van uw keus. schijfje niet te zien is, is een dvd-r totaal anders dan een dvd+r. Ze zijn dan ook niet uitwisselbaar. Let dus goed op bij de aankoop van dvds! Met andere woorden, het is maar net wat je aparaat af kan spelen. Ik weet dat dit jaartje of 5 geleden zo was dat de aparaten of het 1 of het ander af kon spelen en niet allebei, tegenwoordig is dat niet meer. *edit* + is trouwens het meest voorkomende. - zie je niet meer zoveel.
okee super bedankt. Voor wii spellen moet je namelijk perse de - hebben. Althans gelezen wil het zelf allemaal eens gaan proberen. Dus ik moet toch de - dvds hebben dan, maar zal wel fijn zijn als ook me films daarop kunnen. Anders moet ik dubbel kopen. Maar moet ik dus even uitproberen of me dvd speler dat kan lezen. In ieder geval heel erg bedankt
Vaak staat het ook op de dvdspeler zelf en anders in de handleiding en als je die niet meer hebt gewoon even testen. Ergste wat er kan gebeuren is dat je een melding krijgt dat hij hem niet kan lezen. Succes
Ik heb laatst ook de Verbatim DVD-R 50 stuks gekocht voor de wii. Werken prima. Het eerste spel had ik op mijn eigen computer gebrand en die deed heel raar op de wii, stopte regelmatig tijdens het spelen en moest je weer de dvd eruit en erin steken. Toen heb ik maar besloten om de andere spellen met de laptop te branden en die werken nu prima!
Moet je eigenlijk met de Wii zelf nog iets speciaals doen voor je die gebrande spelletjes erop kunt spelen? (mag ook via PB, weet niet of dat hier toegestaan is )
Klopt, je wii moet omgebouwd zijn met een modchip. Ik heb het 2 weken geleden laten doen en het kostte me maar 65 euro. Je kan je wii ook softmodden, dan hoef je niks te betalen, maar dan is er wel een grotere kans dat je wii gebricked(dat je niks meer met je wii kan) word als je wat fout doet, dus daarom heb ik gekozen voor een modchip.
Hier heeft iemand op een sd kaartje software gezet, waarmee je de gebrande spellen kan spelen.. als je nog garantie hebt en je wii gaat stuk haal je het sd kaartje eruit en er is niets meer van te vinden op de wii zelf.. werkt prima en kostte maar 15 euro.. (wel via een vriend) wij branden films trouwens ook op - dvd's en dat werkt gewoon..
Hier branden we alles nu op verbatim - dvd's. Nergens geen problemen mee. We gebruiken ze voornamelijk wel voor de Wii idd.