Beugelproblemen! Wie heeft tips!?

Discussion in 'De lounge' started by sannee006, Sep 8, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sannee006

sannee006 Actief lid

Jun 15, 2014
    317
    10
    18
    Female
    Hoi allemaal,

Weer eens een heel ander onderwerp op deze site, maar er zijn vast mensen die mij hierin kunnen helpen...

5 jaar terug heb ik een blokjesbeugel gehad voor een jaar om mijn voortanden recht te zetten. Na dit jaar hebben ze de boel vastgemaakt met een spalkje achter mijn tanden om alles op zijn plaats te houden.
    2 jaar terug is dit spalkje door een appel helaas losgegaan en sindsdien ben ik hiermee aan het rommelen.
    De orthodontist heeft hem in eerste instantie terug proberen te plakken, geen succes.
    Vervolgens heeft ze mijn tanden terug bij elkaar proberen te krijgen middels een nachtbeugel, geen succes.
    Daarna heeft ze mijn tanden terug proberen te krijgen middels 3 blokjes op de voorste tanden, hoera het stond na anderhalf jaar weer netjes!
    Maar je raad het al na een paar weken liet de spalk weer los en was alles opnieuw voor niets.
    De orthodontist heeft met haar blote handen geprobeerd mijn voortanden terug tegen elkaar te duwen en hierna mijn spalk weer vastgezet.

Door de druk is de boel nu sinds enkele maanden weer los en zie ik mijn voortanden weer langzaam uit elkaar gaan staan, grr!

Vanmorgen ben ik bij een andere orthodontist geweest en deze raad nu aan om mijn bovengebit opnieuw in de blokjesbeugel te zetten en als dit na 10-12 maanden weer netjes staat hierna EN een nieuwe spalk EN een uitneembare nachtbeugel te gebruiken.
    Weet iemand of dit laatste gebruikelijk is? Ik heb namelijk geen goede ervaring met nachtbeugels en hoop eigenlijk dat een nieuwe spalk voldoende zou zijn.

Iemand tips?! Ervaringen?!

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Bij mij liet mn spalk ook steeds los, de ortho heeft toen besloten hem niet meer terug te zetten. Mijn tanden staan gelukkig nog steeds aardig op zn plek.

Ik heb helaas (gelukkig voor mezelf) geen ervaring met de combinatie met nachtbeugel.

3. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

jeetje wat een gedoe. Zo n spalk zou helemaal niet los moeten schieten. Je zou denken dat er veel druk op je tanden staat en dat ze terug willen naar hun oude positie. Dat moet een ortho vooraf goed beoordelen wat nodig is. Weer blokjes gaat je geld kosten dus zou terug gaan naar je oude ortho. Mits je goede verzekering hebt en geld geen probleem is.
    Ik heb twee jaar geleden ook een beugel gehad, ruim twee jaar gedragen. Daarna twee spalken en ik heb n nachtbeugel. Mijn kaak gaat vanzelf weer terug naar de oude stand als ik het niet tegenga met de nachtbeugel. De eerste maanden moest ik m zoveel mogelijk dragen; vrijwel elke nacht. Nu draag ik hem 1x per week of 1x per twee wkn. Als ik geen grote spanning voel als ik m weer in doe is het goed en anders frequentie weer opschroeven.
    Een nachtbeugel is niet fijn ntl en helemaal niet charmant. Maar het went en het is nou ook weer niet he t einde vd wereld ;)
    Je mooie gebitnzo houden is dat wel waard!

4. minon

minon Niet meer actief

Hier exact hetzelfde. Door de spanning zal je spalk altijd blijven knappen. Ik heb twee jaar met een beugel gelopen om de boel weer recht te maken en daarna een nachtbeugel gekregen. Iedere avond als ik em indoe zit hij strak, de volgende morgen gaat hij weer soepel uit. Vergeet ik hem een nacht dan krijg ik hem bijna niet meer in.
    Mijn tandarts vertelde dat een nachtbeugel wel de boel recht houdt, maar niet afdoende is om de boel weer recht te krijgen zoals bij jou is geprobeerd. Een nachtbeugel laat je dan aanmeten na je blokjes dus worden je tanden in de blokjesstand gedwongen zegmaar. Zoals jij hem had was ie aangemeten op de scheefstand van je tanden toen. Logisch dus dat ze niet recht gaan staan dan.

5. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

Jun 16, 2011
    5,779
    1,131
    113
    Female
    Heel herkenbaar! Ik heb als puber allerlei beugels gehad (alleen boven) en als volwassene boven en onder.

Onder heb ik een spalk, die helaas ook regelmatig loslaat. Boven had een spalk geen zin want die zou ik er vanaf bijten.
    Dus in eerste instantie niks gehad, maar ook bij mij ging het weer schuiven.

Ik kreeg toen ook een soort bitje voor de nacht!

6. sannee006

sannee006 Actief lid

Jun 15, 2014
    317
    10
    18
    Female
    Lieve meiden heel erg bedankt voor jullie verhalen!
    Ik denk dat ik het inderdaad toch maar ga doen, gezien ik me anders blijf irriteren aan de scheefstand van mijn gebit.
    De orthodontist heeft gezegd dat ik alleen de consulten hoef te betalen, maar de materiële kosten vergoeden hun vanwege mijn vervelend verhaal.
    Dat is natuurlijk een heel fijn geschenk!

7. sharmila

sharmila Bekend lid

Jan 27, 2009
    589
    0
    0
    Orthodontist-assistente
    Bij ons (ben ortho assistent) is het gebruikelijk om beide te plaatsen. Alleen een spalk is niet voldoende. Die houdt alleen de voortanden recht en niet de rest. Dus kiezen kunnen gaan verschuiven en kaak kan smaller worden. En ervoor zorgen dat er dus druk op de voortanden komt. Die nachtbeugel moet je dan ook echt nog wel jaren dragen. Zeker als je tanden nog zo aan het bewegen zijn is dit heel belangrijk. Je kan misschien ook vragen om een doorzichtig hoesje over de tanden. Deze doe je net als de nachtbeugel met slapen in. Zit misschien wat prettiger. Maar goed, veel ortho's plaatsen alleen een spalk. Heeft denk met geld te maken;)

8. nikkijane

nikkijane Fanatiek lid

Jul 27, 2007
    2,410
    0
    0
    friesland
    Misschien een rare vraag hoor... maar heeft het niet te maken met te weinig ruimte in de kaak? Dat ze daardoor steeds weer terug schieten?
    Zou jet dan niet logischer zijn om ruimte in de kaak te maken (dmv een tand te trekken oid) dan steeds het probleem op te moeten lossen?

9. minon

minon Niet meer actief

Bij mij zijn er vier kiezen getrokken (elke kant een) om de boel op te schuiven omdat het nog steeds niet paste. Ook zijn mijn kaken uitgedraaid met zn beugel die steeds wijder gaat. En ook ik heb hetzelfde probleem gehad als ts. Denk dus niet dat dat veel zal helpen.

10. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

Oct 5, 2011
    1,748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dit dus. Bij mij zijn 4! Kiezen getrokken om ruimte te maken. Onder heb ik een spalk maar helaas staat de boel niet echt recht. Boven gebruik ik nog steeds elke nacht mijn nachtbeugel, als ik het een keer oversla krijg ik hem de nacht erna nauwelijks nog in. Ik vind het echt heel vervelend voor je maar als je spalk steeds losschiet omdat er te veel spanning op je kiezen en tanden staat is een paar minder kiezen misschien wel de oplossing. Je zou ook voor een second opinion naar een ander kunnen gaan. Wellicht kan een andere ortho nieuw licht op de zaak laten schijnen. Succes.

11. Marijn

Marijn Fanatiek lid

Aug 22, 2007
    1,551
    25
    48
  12. sharmila

sharmila Bekend lid

Jan 27, 2009
    589
    0
    0
    Orthodontist-assistente

Bij simpele correcties kan het werken. Maar dit is niet ideaal. En het is ook nog eens heel erg duur. Zo'n doorzichtig hoesje kan je wel als retentiebeugel gebruiken. Heb ik zelf ook. Het is vooral heel belangrijk dat als de tanden recht staan ze zo te houden. En dit doe je door middel van je nachtbeugel dragen!

13. siriel

siriel VIP lid

Nov 15, 2010
    5,123
    2,957
    113
    Female
    Ik heb een blokjesbeugel gehad, bijna een jaar en ze staan keurig recht. Boven en beneden een spalk, en boven en beneden een clearoverlay (doorzichtige hoesje/bitje dat exact over je tanden past.) Die draag ik om en om, de ene nacht boven de andere nacht onder. Ik heb er geen last van, verneem het nauwelijks. Ik heb het beide puur uit voorzorg, omdat ik te vaak hoor en zie dat mensen met alleen een spalkje, toch zo'n druk krijgen dat de tanden langzaam terugdraaien.
    Van mijn tandarts hoef ik niet elke nacht de bitjes in, mag ik het afbouwen. Maar daar begin ik niet aan, ben zo blij met het resultaat, en te bang dat het terugdraait.

Dus eventueel toch weer een beugel om het recht te krijgen, en dan spalkjes en clearoverlay, succes!

14. IngeM

IngeM Fanatiek lid

Dec 17, 2011
    1,590
    0
    36
    Goeree Overflakkee
    Vervelend ts dat het allemaal niet lekker loopt. Toch vind ik het raar, ik heb ook beugels gehad als tiener, mijn voortanden stonden zo ver naar voren dat ik m'n tong dwars in de spleet tussen m'n voortanden kon doen. Toen m'n gebit goed stond is de beugel heel langzaam afgebouwd en ik heb nooit een spalkje achter m'n tanden gehad. Tanden staan nog steeds kaarsrecht netjes zoals ze horen.

15. Fleur1984

Fleur1984 Niet meer actief

Pfff ik moet ook weer gaan beugelen maar durf niet:( . Heb van me 12 tot me 17 de gebeugeld. Er zijn hiervoor 4 kiezen getrokken en me 4 verstandskiezen zijn uit het vlees gesneden.Had scheefstand van tanden en een overbeet. Nu ben ik 30 en ondanks het draadje staan me tanden weer wat scheef. Nu is dit geen drama maar me overbeet is ook weer flink terug. Nu is dit alleen operatief te verhelpen icm een blokjes beugel. Ik ben alleen als de dood voor de operatie. Je hoort en leest veel negatieve dingen over deze ingreep en dat er ook aardig wat risico's aan kleven.
    Wie weet heb ik ooit de moed om de ingreep alsnog te doen:)

16. siriel

siriel VIP lid

Nov 15, 2010
    5,123
    2,957
    113
    Female
    Mijn tandarts heeft eens uitgelegd dat als je als tiener een beugel hebt gehad, en dit traject is goed doorlopen, dan kan je je tanden in een blijvende nieuwe positie dwingen. (omdat je nog jong bent laten je tanden de stand een soort van resetten)
    Als je ouder bent kan dit niet meer en willen je tanden altijd terug naar hun oude stand laat maar zeggen, dus zal je altijd een nachtbeugel/clearoverlay moeten.
    Een spalkje alleen is niet altijd voldoende zegt hij.

Share This Page