Hoi allemaal, Ik ga het proberen zo beknopt mogelijk uit te leggen. Onze zoon F 6,5 zit in groep 3 en afgelopen week moest ik bij de juf komen. Het schijnt dat hij tijdens het buitenspelen een jongetje genaamd S buitensluit. Nu komt daar nog eens bij dat hij een andere jongen daar ook in betrekt (beetje stoken dus). Mijn zoon en S zitten al vanaf groep 1 bij elkaar in de klas. In principe zijn ze vriendjes, maar soms gaat het ook niet goed. Beetje haat/liefde verhouding lijkt het wel. Thuis herken ik dit gedrag gelukkig niet en is ook alleen maar bij dat jongetje. Nu had juf voor ons zoontje een idee bedacht "positief" iedere keer als het buitenspelen goed gegaan is krijgt hij een sticker en als hij 10 stickers heeft mag hij met kindje naar keuze in de klas spelen. Niet lief met buitenspelen is dus geen sticker. Vandaag dus ook geen sticker omdat het niet goed was gegaan. Wat er precies gebeurd is weet ik niet wat onze zoon praat niet/slecht of kan soms zelfs de waarheid verdraaien (bang dat wij boos worden). Ik vind het gewoon zo naar dat hij zulk verdrag vertoont. Ook word ik er onzeker van wat andere van hem gaan denken. Nu komt het: morgen heeft hij een partijtje waar dat jongetje (en andere die vaak meespelen) ook zijn uitgenodigd. Hoe moet ik ermee omgaan en duidelijk maken dat mijn zoontje lief moet doen, samen spelen etc. Heb al vaker gesprekken met hem gevoerd maar blijkbaar maakt het niet veel indruk. Hij zegt ook, ik wil wel lief doen, maar soms lukt het niet. En andere kids zullen ook heus weleens irritant doen (dat zegt hij ook). Hopelijk voel ik me na het lezen van jullie reacties wat beter.... Thanks. gr vruchtje p.s zal wel niet goed geplaatst hebben, maar hoop op meerdere reacties en bereik je iets meer in lounge
Enige wat ik wel vind is dat je een kind niet kunt verplichten met een ander kind te spelen. Wel kun je je kind leren dat hij mag spelen met wie hij wil maar dat hij wel tegen iedereen aardig moet zijn. Wij gaan toch ook niet met iedereen om? Ik vind het belangrijk dat kinderen leren iedereen met respect te behandelen en dat ze niemand pijn mogen doen of pesten.
Dank je voor je reactie! Dat is ook wel beetje het probleem hoor dat dat jongetje erg "hangt" aan onze zoon in groep 1/2 al. Daarvoor deden ze elkaar bijvoorbeeld vaak expres niet bij elkaar met schoolreisje omdat ons zoontje ook met andere wil spelen.
Ik vind dat je het niet te zwaar moet opnemen. Kinderen op die leeftijd kennen nu eenmaal nog niet alle sociale etiquette en doen gewoon wat in ze opkomt. Dat neemt niet weg dat het goed is om hem te leren dat het niet aardig is om kinderen buiten te sluiten. Dat je niet met iedereen vriendjes hoeft te zijn, maar ze wel gewoon vriendelijk kunt behandelen. Persoonlijk vind ik dat stickersysteem belachelijk daarvoor. Dit is meer een onderwerp dat de juf gewoon in de klas kan behandeling in het kader van de sociale vaardigheden/vreedzame school of hoe ze dat ook noemen op zijn school. Maar het voelt wel rot als je erop wordt aangesproken dat jouw kind niet aardig is tegen anderen. Zelf ook wel eens zoiets aan de hand gehad, dat mijn zoontje een meisje had uitgelachen om haar nieuwe K3-jurk (gewoon stoerdoenerij, bah, K3 is stom, en jij bent ook stom als je zo'n jurk draagt). Ik voelde me daar ook ellendig over, maar heb het hem uitgelegd hoe dat meisje zich daarover voelde en daarna probeerde ik het maar weer van me af te zetten. Ze moeten dat soort sociaal wenselijk gedrag nog leren, en dit was een leermomentje. Ik denk dat je het het beste zo kunt zien en er niet al te lang over nazagen, tenzij je ziet dat het vaker gebeurt en gewoon doorgaat natuurlijk.
Zoals anderen al zeggen, je kunt je zoon niet verplichten om met een specifiek kind bevriend te zijn. Beleefd en aardig doen zijn wel gewenste sociale normen, maar ik zou mijn kind nooit verplichten om met een bepaald kind te ´moeten´ spelen. en dat stickersysteem vind ik echt hele rare aanpak van het aanleren van groepsgedrag, sociale interactie en omgaan met anderen. Wat leert je zoon daar nou echt van?
Hier geen kind maar het valt me wel een beetje op dat je het vriendje van je zoontje meer schuld wil geven van dit gebeuren/gedrag dan je eigen zoon. Dat is natuurlijk niet eerlijk. Samen doen ze gemeen tegen andere kinderen, dus samen moeten ze dat niet meer doen. Misschien kan de juf een gesprek aangaan met beide jongens tegelijk?
Ik (zelf juf) zeg ook altijd tegen mijn leerlingen dat je niet met iedereen vriendjes kan en hoeft te zijn, maar dat je wel klasgenoten bent en daarom hoor je je te gedragen. Ook al vind je iemand misschien niet zo leuk of aardig. En dat stickersysteem.. Ach, daar is iets voor te zeggen. De juf probeert al eens wat. En gesprekjes zal ze vast en zeker met het zoontje van TS gevoerd hebben. Ze moet immers ook aan hem uitleggen waarom ze met hem met dat systeem wil werken. Waarschijnlijk heeft ze gemerkt dat alleen praten niet helpt en probeert ze hem zo een beetje te stimuleren en kan ze op deze manier ook bij de ouders kenbaar maken dat ze er echt mee bezig is. TS ik denk dat je ook gewoon met je zoontje moet blijven praten. Hem zeggen wat de juf jou verteld heeft, zeggen dat je baalt van zijn gedrag en dat hij zijn best moet blijven doen (en dat misschien straks andere kinderen niet meer met hem willen spelen? Ik benoem dit zelf wel eens als ik me echt een beetje zorgen maak over het gedrag van een kind.)
Eens met luppy kan mij goed voorstellen dat het als ouder zijnde niet leuk is om te horen dat je kind dit doet.
Dank jullie wel voor de reacties. Denk dat ik er ook maar niet te zwaar aan moet tillen verder. Meer dan er iets van zeggen dat zich netjes moet gedragen kan ik toch ook niet. En wat jullie zeggen hij moet zelf zijn vriendjes uitkiezen. Xelles: bedankt voor de tips. Fijn om dat ook even van een andere juf te horen
Je kan inderdaad je zoon niet verplichten om met het jongetje te spelen, maar hem natuurlijk wel uitleggen dat stoken niet leuk is. Vind het sticker systeem eerlijk gezegd een beetje overdreven, er wordt nu ook de nadruk op gelegd in de klas, daar zou ik het persoonlijk niet mee eens zijn. Je moet deze week bij de juf komen vanwege zijn gedrag en dan blijkt dat ze met stickers bezig is.... Het speelt dus al een tijdje? Vind eerlijk hezegd dat ze jullie eerst de kans had moeten geven om met hem te praten. Wellicht had hij de boodschap begrepen en voortaan gewoon tegen het jongetje gezegt dat hij nu even met een A wil spelen en volgende keer weer met B.
Verder zou ik er niet te zwaar aan tillen hoor. Ik begrijp dat het niet leuk is om te horen, maar dit soort zaken spelen veel op deze leeftijd... Ze moeten echt leren wat wel/niet kan bij vriendschappen en hoe je om moet gaan met bepaalde situaties.....
Natuurlijk hoeft hij niet verplicht vriendjes te zijn met dat jongetje, maar buitensluiten en een ander kind daarin mee trekken is wel het begin van pesten. Ik zou het dus wel heel serieus nemen. Nogmaals in gesprek met de juf gaan wat de beste manier is om ervoor te zorgen dat hij hiermee ophoudt.
Mijn dochter heeft ook zo'n vriendin, die wil alleen met haar spelen. Als mijn dochter alleen of met een ander kindje wilt spelen krijgen ze "ruzie" Soms komt ze op me af en zegt ze dat mijn dochter niet lief tegen haar doet, ik heb meer het idee dat ze haar zin niet doet. Eerst sprak ik mijn dochter hier op aan tot Ik doorhad hoe het in elkaar zat, meestal zeg ik nu ach het komt vast wel goed. Pesten zou wat anders zijn natuurlijk dat gaat te ver.
Ik lees dat het vriendje (dat af en toe niet goed gaat) erg aan je zoontje hangt. Als ik naar mezelf kijk wordt ik daar ook kriegel van. Misschien dat daar eens naar gekeken worden. Misschien voelt je zoon zich wel opgesloten en weet hij niet hoe hij daar mee om moet gaan. Overigens is het heel normaal dat je de ene keer wel met iemand door een deur kan en de volgende dag wat minder of niet. Ik heb dat zelf ook. Probeer er niet teveel op te hameren en zeg inderdaad zoals je al zei dat hij aardig moet doen en geen pijn mag doen. Sterkte en succes
Persoonlijk vind ik het een beetje raar, dat jij als ouder mee moet gaan in het straffen van iets, wat op school plaats vindt, helemaal als jij de exacte omstandigheden niet kent. Jouw zoontje praat er niet over, maar de juf zegt er dus ook niks van? Ik zou zelf echt exact willen weten, waarom hij geen sticker heeft verdiend. Dan zou ik er thuis ook gericht naar kunnen vragen. En ook doorvragen. Wat is er gebeurd? Wie begon? Hoe voelde jij je daarbij? Hoe vond het andere kindje dat? Vind je het terecht, dat je geen sticker hebt gehad? Ik ben erg benieuwd naar concrete voorbeelden van zijn gedrag. Hoezo dan buitensluiten? Op welke manier? Zijn ze hem echt aan het pesten? Misschien wil je zoontje wel graag met het andere kindje spelen, met zijn tweeën en wil het buitengesloten kindje elke dag meespelen. Kan me voorstellen dat dat niet leuk is. Maar is dat buitensluiten? Als het nou zo is, dat hij alle kinderen van de klas ergens bij betrekt en dat ene kindje zegt, dat hij niet mee mag doen, is het iets anders. Overigens vind ik het stickeridee ook raar. Bij 10 stickers mag hij met een kindje uit zijn klas spelen? Dus de andere dagen niet? Hoeveel stickers kan hij verdienen op een dag? Als kinderen maar 1x per dag buiten spelen, dan zou hij dus maar 1x per 2 weken af kunnen spreken met een ander kindje, alléén als hij elke dag een sticker krijgt?
Ik ben het hierin eens met tuc. Schrik van de reactie: je moet het niet serieus nemen. Natuurlijk moet je het serieus nemen, kinderen buiten sluiten en plagen vind ik niet kunnen en je zoontje moet daar op aangesproken worden en leren waarom het niet goed is en hoe het wel moet. Ook vind ik het goed dat de juf er iets mee doet, het gedrag negeren gaat in zulke situaties niet helpen. Natuurlijk zijn alle kinderen wel eens vervelend, maar als de juf er iets mee doet zal het niet iets zijn wat af en toe voorkomt.
En voor dat je zegt dat het niet te serieus genomen moet worden moet je je eerst maar eens voorstellen hoe je het zou vinden als dat andere kind jouw kind was!
Misschien speel ik nu advocaat van de duivel hoor, maar wat voor begeleiding krijgt het andere kindje in bijvoorbeeld weerbaarder worden? Mijn dochter had ook maar 1 vriendinnetje. Wij kregen toen het advies om haar op een teamsport te doen om te leren spelen met andere kindjes. Heeft echt geholpen. laatst kwam ze thuis met het verhaal dat ze Moest afspreken met een meisje, anders zou die heel kwaad worden. Sorry, maar ik leg mijn dochter dan echt uit dat ze dat zelf mag bepalen, maar wel netjes moet uitleggen dat ze niet wil afspreken. Pesten, buitensluiten etc mag niet, is niet netjes. Helemaal mee eens. Maar er mag ook gekeken worden naar het andere kindje.
Nic en zogezegend: wel herkenbaar Hoe jullie t beschrijven. Is lastig omdat ik er zelf niet bij ben maar andere kindje kijkt wel tegen ons zoontje op en wil graag met hem bevriend zijn. Onze zoon wil dat ook maar inderdaad niet altijd. Als ons zoontje met een vriendje speelt en s mag niet meedoen ziet juf dat als buiten sluiten. Geen idee of dat ook echt zo is dan.
Mel: Dank je je reactie. Juf zegt inderdaad dat S weerbaarder moet worden daarover heeft ze ook gesprek gehad met moeder van S begreep ik. Lady: buiten sluiten verstaat juf onder dat hij met kindje speelt en S niet mee mag doen. Tja geen idee of dat echt buiten sluiten is. Leer hem al jaren samen spelen samen delen. Een bewuste pester is t in ieder geval echt niet