Dwarse kleuter

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Kyra73, May 10, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kyra73

Kyra73 Niet meer actief

Hoi,

Ik zit op dit moment met een probleem. Mijn zoontje gaat sinds vorig jaar oktober naar de kleuterschool. Hij heeft heel erg moeten wennen, maar vindt het nu erg leuk en ik zie hem ook groeien. Zei hij bijvoorbeeld voordat hij naar school ging weinig tegen vreemden of de buren, nu klets hij honderduit.

Waar ik nu mee zit is dat hij iedere keer na een vakantie de eerste paar dagen ongelooflijk dwars is en enorm brutaal tegen mij en ik weet niet meer wat ik er aan moet doen. Op school is hij hartstikke lief (dat zeggen de juffen en de klassemoeders ook) en thuis dus helemaal niet. Niet luisteren, zijn jongere zusje pijn doen, brutaal tegen mij zijn, schreeuwen en mij willen slaan uit boosheid en frustratie als ik hem voor zijn gedrag straf.

Vanmiddag is het de hele middag echt niet leuk geweest hier en ik heb een paar keer flink tegen hem geschreeuwd en hem op de gang gezet, maar niets leek te helpen. Ik weet gewoon niet wat ik met hem aan moet en ik zou heel graag het jongetje van tijdens de vakantie terug hebben.

Hebben jullie nog tips voor mij, want ik was vanmiddag in staat om hem wat aan te doen en ik schrok eigenlijk best wel van mijn heftige gevoelens.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

2. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    Belgiƫ
    Kan het niet zo zijn dat hij de eerste dagen na de vakantie heel moe is als hij van school thuiskomt, weer even wennen zeg maar?

3. Vollutto

Vollutto Niet meer actief

Oeh... bekend gedrag...!
    Vaak moeten ze na de vakantie best wel weer wennen om in het schoolritme te komen.
    Als ze de hele dag op school al lief en gehoorzaam zijn geweest moeten ze vaak thuis ontladen en gaan ze gedrag vertonen waar je absoluut niet blij mee bent.
    Je kan het het beste negeren, vaak gaat het vanzelf over, maar leuk is het natuurlijk niet.

4. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Mijn dochter is net 4 geworden en ineens ook een echte kleuter.

Dag peuter puber en hallo brutale kleuter. Oef...

Ik herken het brutale gedrag, schreeuwen en frustratie bij haar. In gezeldschap erg lief en gehoorzaam ( alsof ze alles eruit gooien thuis) en ik moet het vooral ontgelden. Mijn man is veel strenger. Ik ben de boxbal.

Ik ben er helaas nu een twee weken pas bekend mee dus ik kan je verder geen tips geven. Ik hoop dat ik er ook een beetje mee om kan gaan. :(

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Sommige kindjes hebben daar ook meer last van dan anderen..

Ik weet dat ik als kind ook de eerste dagen na een vakantie meer problemen had. Terwijl mijn zusje zo weer het oude patroon in rolde. Het was een kwestie van tijd..

Het zou kunnen helpen om in de vakanties ook iets van ritme aan te houden. Om de structuur niet helemaal kwijt te raken. Maar het is vooral doorbijten ben ik bang..

6. Kyra73

Kyra73 Niet meer actief

Dank jullie wel voor jullie reacties. Het gaat intussen weer wat beter (al had vanavond nog beter gekund ;), maar af en toe dwars moet kunnen). Hij heeft deze week ook met wat andere kinderen gespeeld en toen werd met name het brutaal zijn een stuk minder.

Ik ga nog even een groot portie geduld zoeken voor komende week en dan gaat het vast goed komen.

7. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
    Hoi!

Ik ben kleuterjuf, en echt waar, dit is normaal gedrag. Kinderen hebben veel te verwerken op school. Ze krijgen veel prikkeles en hun hersenen moeten dit verwerken. Als tegenprestatie gaan ze thuis, in de omgeving waarin zij zich het veiligst voelen dwars liggen. Vooral dan ook weer na vakanties omdat ze er weer aan moeten wennen.

Succes!

8. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Nou hier in het gedrag weer helemaal gewoon.

Ze is nu 3 weken op school en ze is gewoon weer haar zelf.

Share This Page