Officieel is mijn kleine nog een dreumes maar plaats het hier omdat hij bijna twee wordt en voor loopt qua ontwikkeling. Zoals ik net typ loopt mijn zoontje voor in zijn ontwikkeling. Ook het cb ziet dit. Heel soms ben ik bang dat hij hoogbegaafd is, maar welke moeder vindt dat nou niet? Dat haar kind de mooiste, leukste, knapste, slimste, etc is. Ik ben dus nooit serieus met die gevoelens aan de slag gegaan. (Ik hoor zo vaak dat ouders denken dat hùn kind hoogbegaafd is, dat wil ik niet.... mja ) Ook de naaste omgeving vindt het een wijs kindje en er wordt regelmatig geopperd dat hij hoogbegaafd is. Wederom heb ik dit op trots van de opa's/oma's/ooms/tantes/etc geschoven. Maar vandaag sprak een wildvreemde vrouw mij aan in de supermarkt. Dat ze het gedrag van mijn zoontje herkent en dat ze direct het vermoeden had dat hij wel hoogbegaafd kon zijn. Ze kwam erg kundig over. Ik vond dit erg raar en denk er de hele middag al over na. Zou het dan toch? Maar dat kun je toch zo jong nog niet zeggen? Ik moet er bij vermelden dat hoogbegaafdheid 'in de familie' zit en dat mijn zoontje inderdaad veel op deze neefjes en nichtjes lijkt. Echter is hij sociaal vaardiger.... Maar nu mijn vraag. Moet ik hier iets mee? Wat zouden jullie doen?
Als je even zoekt is er nog een vrij recent topic over een "mogelijk hoogbegaafd " kindje. Misschien dat je daar ervaringen uit kunt wisselen. Heb zelf geen hb kind dus heb geen tips voor je.. 3 maanden lijkt me trouwens wel heel erg vroeg.
Lastig hè. Heb er geen ervaring mee. Maar om ff antwoord te geven op je vraag of je er iets mee moet: heeft hij er last van? Hebben jullie er 'last' van? Verveelt hij zich bijvoorbeeld snel en dat je niet meer weet wat je hem aan kunt bieden of gaat hij onderpresteren? (Voor zover je daar op deze leeftijd al over kunt spreken), zo niet dan zou ik er (nog) niets mee doen. Hooguit tips vragen om hem meer uit te dagen
Nee, je hoeft er helemaal niets mee zolang het kind blij, tevreden en gelukkig is. Waarom zou je? HB zijn is geen ziekte, het is geen afwijking.. het zou een zegen moeten zijn. Blijf gewoon je kind goed volgen en in de gaten houden en lees er zelf eens wat over. Hou er rekening mee met schoolkeuzes Het is trouwens met 2 jaar heel moeilijk om iets zinnigs te zeggen en spreken we van een ontwikkelingsvoorsprong maar je vermoedens hebben kan natuurlijk altijd. Testen kan vanaf 2,5 jaar maar is niet aan te raden. Hoe jonger, hoe onbetrouwbaarder de uitslag en wat moet je ermee.. nice to know.. of juist niet. PS: HB is een beetje een 'hype' op het moment.. kinderen tot de leeftijd van 6 jaar verschillen enorm van ontwikkelingsniveau vandaar dat er weinig over gezegd kan worden en het is al helemaal niet handig om er iets van te zeggen als je een kind ziet in de supermarkt... heel bijzonder vind ik dat.
Idd, tot de kleuterleeftijd zijn de verschillen soms echt heel groot, ook maar net waar de focus ligt; sommige peuters kletsen al vroeg hele verhalen met ingebedde bijzinnen en een enorme woordenschat, andere peuters nemen genoegen met zinnetjes in telegramstijl. Dat is op die leeftijd allebei prima, de een loopt niet per se voor en de ander niet per se achter. Voor nu zou ik gewoon kijken naar waar z'n interesses liggen en hem proberen uit te dagen; zolang hij tevreden is, zich lekker ontwikkelt etc, is kennelijk alles in orde!
Nouja ik merk toch wel dat je er na een tijdje een gevoel bij krijgt.. Maar ik snap niet zo waarom mensen je daar in de supermarkt op aan moeten spreken. Zeker niet als ze zo klein zijn nog. Officieel heet op die leeftijd ontwikkelingsvoorsprong... Omdat er nog vanalles kan gebeuren.. Ontwikkeling gaat heel sprongsgewijs dus je kunt zo maar een tijd voorlopen en later niet meer. Of andersom natuurlijk Maar wat je er mee moet? Zolang alles prima gaat hoef je er niks mee Gaat het niet gord.. Merk je dat als ouder vaak snel genoeg. Dus geniet lekker van jouw trots en van de trots van de opa's en oma's en maak je niet te veel zorgen
Je hoeft niks. Hoogbegaafdheid is geen handicap of ziekte. Kijk gewoon naar je kind en speel in op zijn behoeften. En trek je vooral niets aan van anderen. Bij ons betekende dat in feite: heel veel praten en vertellen, hij wilde al heel jong hele gesprekken voeren. En antwoord geven op vragen.
Gezellig toch Vind dat heerlijk... Kan me niet voorstellen hoe het anders zou zijn Alles is leuk en interessant... Lijkt beetje op mama dus samen kunnen we heerlijk op pad. Of dat nou wandelend in het park of een tentoonstelling van Mondriaan is. Ze blijft kletsen en vragen.
Ik ben wel heel nieuwsgierig wat een hoogbegaafde dreumes voor gedrag vertoont. Ik heb er verder geen ervaring mee, maar zolang het goed gaat zou ik er niks mee doen. Gewoon de uitdaging bieden die hij nodig heeft.
Hij is wel snel uitgekeken op dingen. Met speelgoed speelt hij weinig. Wel met de duplo en tegenwoordig ook met auto's maar dan met name bijzondere auto's, auto's die wat kunnen. Hij is graag buiten en ontdekt daar de wereld. Hij 'speelt' het liefst met oudere kinderen. Ik vind het lastig om activiteiten te bedenken omdat ik ook rekening moet houden met de jongste.
Nou en of dat gezellig is! Uuuuren gekletst en gezongen, vooral als hij voor me op de fiets zat. En ik herkende ook veel.
Hoe kun je er rekening mee houden qua school? Ik meende ook al dat je er nu niks over kunt zeggen. Daarom vond ik die opmerking van die vrouw ook zo gek. Ook ik heb het idee dat het een hype is. Ik hoor zo vaak dat ouders denken dat hun kind hoogbegaafd is terwijl je naar het kind kijkt en een heel normaal kindje ziet..... vandaar ook mijn twijfel bij die van mij. Denk ik dat omdat het mijn kind is of is het echt zo....
Dat klinkt als de mijne. Heel veel uitleggen! Maar hij onthoudt ook alles. Zo waren we laatst bij de kinderarts en hij vertelde de arts dat de arts een stethoscoop gebruikte om de baby te onderzoeken. 'Dokter baby's buik luisteren met stethoscoop'
Hij heeft een grote woordenschat en praat veel. Hij begrijpt ook veel en is leergierig. Hij telt al tot drie en begint kleuren te benoemen.... Eigenlijk ben ik daar ook wel benieuwd naar. Wat een hb dreumes laat zien.
Niet lang. Hij heeft veel energie en dat moet er uit dmv beweging. Ik wandel erg veel met hem.... maar ik zou wel eens iets anders willen
Mijn dochter telt tot 16, in het engels tot 4, zingt het abc tot de T. Kan wel kleuren benoemen maar alleen roze benoemt ze goed whaha. Woordenschat is ook goed, vertelt ook hele verhalen maar gebruikt niet zulke moeilijke woorden hoor slim jochie zeg. Ze is ook al dagzindelijk (4 mnd nu ). Maar ze kan dr zelf wel goed vermaken. Nu heeft ze ook veel in huis, glijbaan, step, wipwap, puzzels etc. En ze gaat 3x pw naar de opvang dat scheelt ook al natuurlijk. Mijn dochter is een normale peutertje (net 2). ik heb gelukkig geen ervaring met HB kids! Ik zou dus hier op t forum even kijken hoe je ze kan uitdagen zo jong. Misschien triominos junios ? Of dat domino met dieren en kleuren. Buitenspelen is natuurlijk ook heerlijk voor ze. Maar snap dat t met zo een kleintje ook niet altijd haalbaar is.