Dwarsligging baby

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Kari37, 22 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Ik had al eerder een topic geopend over een transversaal liggende baby, een dwarsliggertje dus.
    Ik dacht zelf dat een baby dwars kon liggen zonder achterliggende medische reden maar lees nu net op verschillende medische sites dat er wel zeker een reden voor kan zijn dat een baby zich niet in de juiste positie plaatst.
    Reden kan zijn: een anatomische bekken afwijking van de moeder maar ook door een afwijking bij de baby (open rug, te groot of te klein hoofd) :$ dus best wel geschrokken....
    Ben nu in de 33 ste week en heb nog steeds het idee dat ze niet gedraaid is en niet ingedaald is, voel vooral beweging rechts naast mijn navel.
    Als je baby in de juiste positie is ingedaald waar voel je het dan bewegen?

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    #2 Snoopy1979, 22 feb 2010
    Laatst bewerkt: 22 feb 2010
    Dit kindje ligt al een tijdje met het hoofd naar beneden (nog niet ingedaald), maar ik voel het eigenlijk overal wel bewegen. Ook veel rond mijn navel, dat zullen de knietjes wel zijn. En in mijn zij (vaak links, soms ook rechts), dat zijn dan de voetjes. En onderin voel ik de handjes/armpjes. Ik voel wel altijd duidelijk de billen en rug (billen bovenaan dus en de rug meestal rechts). En ik kan onderin het hoofdje voelen tussen mijn handen, als ik op mijn rug lig en mijn benen iets optrek. Ik zou als ik jou was ook even gaan voelen, het ruggetje is meestal wel makkelijk te voelen en het hoofdje ook vind ik. Wanneer heb je weer een afspraak bij de vk/gyn?

Oh en niet teveel zorgen maken hoor, ik lees ook vaak genoeg dat kindjes dwarsliggen zonder reden. En het kan misschien wel met je bekken te maken hebben, maar op zich is dat verder geen probleem als je er zelf geen last van hebt, alleen moet je wel via een keizersnede bevallen.

3. basbousa

basbousa Bekend lid

6 jul 2009
    678
    0
    0
    NULL
    NULL
    Er kan inderdaad een medische reden zijn, maar baby's liggen ook wel 'gewoon' dwars. Ik zou je vraag meenemen bij een volgende afspraak. Ik hoop dat je gerustgesteld zult worden.

4. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Die van mij heeft rond die tijd ook nog even dwars gelegen maar ligt nu prima met het hoofdje naar beneden (althans vorige week nog wel ;) )
    dus ik zou je er niet teveel zorgen om maken!!
    Oh ja ik voel de kleine overigens ook overal in mijn buik, soms helemaal beneden, dan weer bij mijn navel, dan helemaal bovenin tegen mijn ribben aan etc etc. (kleine is nog niet ingedaald)
    Een kleintje heeft natuurlijk armen en benen en kan die beiden gebruiken om te bewegen :p

5. Dreamtheatre

6 aug 2009
    62
    0
    0
    Hier lag de kleine dwars tot 32 weken. Bij de controle van 36 weken bleek dat ie al helemaal was ingedaald (ja met zn koppie naar beneden). Nu voel ik hem overal en het meest in mijn rechterflank/bovenbuik. Ik dacht ook dat ie nooit meer zou draaien, maar dat hoeft dus niet!

6. kylain

kylain Bekend lid

7 mei 2008
    928
    0
    16
    Orthodontistassistente
    Zoetermeer
    Hoi Hoi,

Die van mij is met 33 weken de dag voor ik naar de vk moest gedraaid voelde 's ochtends opeens dat ze anders lag. En het hoeft helemaal niets te betekenen hoor dat ze dwars liggen bij de 20 weken echo was toch ook alles goed? dus dan zal ze nu niet ineens een hele ernstige afwijking hebben lijkt mij.
    Vooral niet te druk om maken!!!

Groetjes Lysanne

7. Eylem

Eylem Niet meer actief

Maak je niet te druk, ik voel ons meisje al weken vrijwel alleen boven mijn navel en dan vooral rechts maar zowel met controle 27 weken als met 31 weken vorige week lag ze keurig met haar hoofdje naar beneden

8. Gerritsen

Gerritsen Niet meer actief

Als je je zorgen maakt of er te gestress raakt bel gewoon je vk. Is voor haar geen enkele moeite als je een keertje vaker langskomt.

Hier voel ik de kleine echt ter hoogte van mijn navel aan de zijkanten en daarboven. Wel ligt het kindje bij mij al helemaal ingedaald en het hoofdje vast in de bekken, is echt bij mij vroeg hoor. De vk zei het ook.

9. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Hoi Kari!

Mijn zoontje lag bij 37 weken ineens spontaan dwars, maar er was verder ook niks mis. Hij is nooit helemaal ingedaald geweest totdat de vliezen spontaan braken (daalde af en toe in en schoot daarna weer omhoog enzo, een echte draaikont). Hij is ook gewoon geboren (wel met vacuumpomp), had wel een vrij groot hoofd, maar niks abnormaals en we zijn er allebei helemaal gezond uit gekomen!

Hoeft dus echt niets te betekenen, maar zoals al gezegd werd, als je je zorgen maakt, gewoon vragen aan je vk! Een gestresste mama zit die kleine ook niet op te wachten ;)

Liefs en succes!

10. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Bedankt allemaal voor alle gerustellende woorden, ik probeer er maar niet het ergste van te denken voordat ik wat meer zekerheid heb, misschien is ze inmiddels wel in de hoofdpositie gedraaid. Voel wel wat meer beweging helemaal onderin mijn buik dan ervoor......
    Volgende week woensdag moet ik voor de groei echo en hoop ik wat meer duidelijkheid te hebben en dan de 8ste maart weer naar de verloskundige.

11. Sorbetijs

Sorbetijs Lid

5 nov 2009
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kari,

Wat grappig...alsof ik mijn verhaal lees: ik ben 18 april uitgerekend van een meisje...wat ook dwars ligt!!! Ze ligt nu al ruim 2 maanden dwars, heb nog nooit een hoofdje beneden gevoeld. Nu beval ik met medische indicatie in het ziekenhuis, mits ze draait wordt ik met 38 weken ingeleid.

De groeiecho zal je wel wat meer duidelijkheid geven; hier een flinke meid! En haar broers zijn allebei met de vacuüm geboren omdat ze er niet uit konden...grote kinderen, maar vermoedelijk ook iets met mijn bekken. Je zou kunnen vragen om een scan van je bekken, ga ik de volgende keer ook doen.

Niet teveel zorgen maken!!!

12. Sorbetijs

Sorbetijs Lid

5 nov 2009
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh ja, met 33 weken moet je echt wel een bolletje kunnen voelen net boven je schaambot...als het hoofdje naar beneden ligt.

Ik voel haar overal...onderin gefrut van handjes (ze ligt met ruggetje naar boven), bij mij navel knietjes, billen onder mijn rechter ribben en het hoofdje onder mijn linker ribben.

13. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Hoi Sorbetijs,

Zeker toevallig zeg !! En wat leuk voor jullie allemaal dat er nu een kleine meid aan zit te komen in een kleine 2 maanden!! Gefeliciteerd!
    Ons meiske ligt ook nog steeds dwars, hier in Spanje beval je zo wie zo altijd in het ziekenhuis, en zie ook niet echt of tegen een keizersnede of inleiding maar ben heel benieuwd met de echo volgende week woensdag of alles goed is met mijn beebje want ergens knaagt er toch een beetje onrust over het feit waarom ze niet draait en al zolang in deze positie ligt.
    Was bij jou de groeiecho allemaal goed?

Sterkte met de laatste loodjes!!

14. Sorbetijs

Sorbetijs Lid

5 nov 2009
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey Kari,

Heb je wel een 20 weken echo gehad? Of doen ze dat in Spanje niet...
    Hier zeggen ze dat de baby nog voldoende ruimte heeft om te draaien en leken de drie verschillende artsen die ik gezien heb zich geen zorgen te maken. Jouw meisje ligt vast gewoon erg lekker zo, maar spreek je zorgen vooral uit woensdag, je zult zien dat je gerust gesteld naar huis gaat!!!
    Ik heb sinds de 20 weken echo drie verschillende echo's gehad en alles ziet er goed uit, ik ga er vanuit dat de artsen wel gekeken hadden of er iets mis was als ze dat vermoeden zouden hebben.
    Vergeet niet dat dit rammen zijn! ;)

Geniet en laat even weten hoe het was!!!

15. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Hi Sorbetijs,

Ja heb alle mogelijke testen gehad en bij de 21.3 weken echo was alles in orde, daarna alleen nog maar kontrole gehad bij de verloskundige, eens in de 4 weken.
    Toch wel een beetje nerveus voor a.s. woensdag.....

´T zijn inderdaad rammen of met een beetje vertraging stieren (ben ik zelf ook en mijn mannetje ook dus weet er alles van ;))
    Ik hou je op de hoogte!!

16. Sorbetijs

Sorbetijs Lid

5 nov 2009
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey Kari,

Kan me voorstellen dat je het toch wel spannend vindt...nog één nachtje slapen! Heb er zelf van het weekend toch ook wel even wakker van gelegen; waarom nou toch in hemelsnaam zo gaan liggen? Lijkt me niet echt comfortabel. Hier overigens vrijdagnacht een hoop gedraai, voelde hoofdje steeds over heupbot glijden, maar het schoot elke keer terug.

Hier echt een ram hoor; ik ga de 18e niet halen...haar papa en mama zijn ook allebei ram! ;) Grappig dat jullie allebei stier zijn!!!

Succes morgen!!!

17. Sorbetijs

Sorbetijs Lid

5 nov 2009
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kari, lekker slapen vannacht...alles is vast goed met je meisje!!!

Hier nog steeds een hoofdje links op mijn heup...billen rechts midden! ;)

18. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Hoi Sorbetijs en andere meelezers,

Vanmiddag de echo gehad en mijn zorgen meteen verteld aan de echoscopist (een man deze keer) en hij kon me meteen geruststellen dat mijn beebje gedraaid is en momenteel in de juiste positie ligt.
    Ik weet dat ze alsnog kan draaien maar ben gerustgesteld dat verder alles goed is.
    Bedankt voor je bemoedigende woorden en medeleven en een fijne zwangerschap verder.
    Laat je ff weten wanneer je meisje geboren is?

19. Sorbetijs

Sorbetijs Lid

5 nov 2009
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey Kari,

Heerlijk dat je meisje gedraaid is zeg!!! Niet zo eigenwijs als je dacht! ;)

Hier nog steeds een dwarsliggertje...maar de kans was toch al aanzienlijk dat ze haar met een ks zouden halen.

Ik hou je op de hoogte, jij mij ook?

Geniet ervan!!!

Deel Deze Pagina